Gustaw Herling-Grudziński i jego wkład w
ocalanie od zapomnienia (przepisz do zeszytu pod
wcześniej zapisanym tematem: Ludzie ludziom zgotowali ten los....)
Film,
który zobaczycie poniżej, wprowadzi was w tematykę łagrów i w treść
wstrząsających wspomnień G. Herlinga-Grudzińskiego, zawartych w jego autobiograficznych
zapiskach "Inny świat":
Po
oglądnięciu filmu, przepiszcie do zeszytu poniższy tekst. W miejscu kropek
umieśćcie brakujące informacje. Przypominam, że zadanie wykonacie w oparciu o
fragment "Innego świata", zamieszczony w podręczniku (s. 82-83).
Mieliście go przeczytać na poniedziałek, 16. marca.:
Obozy
pracy, zakładane w Związku Radzieckim nosiły nazwę ……………………….. . G.
Herling-Grudziński trafił do obozu nieopodal miasteczka ……………………………………...…………..
. Przebywający tam więźniowie zatrudniani byli głównie do prac
……………….........…………….……………………….. . Pracowali tam codziennie (z niedzielą
włącznie) od ……….. do ………… godzin. Miejscem ich zamieszkania były …………………………….
. Pobudkę robiono więźniom(o jakiej porze?) ………..….........……. . Bezpośrednio
po niej więźniowie ustawiali się w kolejkach po ………………………………………….…………. .
Przynależność do kolejki uzależniona była od
………………….…………………………………………………………………. . Kocioł trzeci przysługiwał …….……………………………..…………………… . Do miski takiego więźnia trafiały: …………………………………............…………
. Do kotła pierwszego ustawiali się
………………………………………………, mogli oni jeść wyłącznie
………………………… . Opis porannego posiłku świadczy o tym, że w obozie panował …………, w
związku z którym więźniowie okazywali sobie
………..………..........................……………… i ……………………………………… . Osoby, które
nie były już w stanie pracować, trafiały do tzw. ………………………………….. . Więźniowie
docierali na oddalone od obozu o kilka kilometrów miejsce pracy (w jaki
sposób?) …………………...........…………. Pracując odczuwali ………………….., spowodowany
………………………………… oraz …………………………. . Mimo długich i srogich zim rosyjskich, ich
ubiór stanowiły
................................................................……………………, które nie chroniły przed ………………………… . Po pracy następował powrót na teren
obozu, nazywany ………………………… . Wszystkie brygady powracające z pracy, były przed
bramą ………………………....…………….. przez strażników. Po powrocie należał się
więźniowi ………………….…………………… ostatni z …………………… w ciągu całego dnia. Nad obozem
unosił się brak podstawowych wartości, ważnych dla każdego człowieka
………………………………, ……………………………………, …………………….. .
Jeśli chcesz pogłębić
swoją wiedzę na temat świata opisanego przez G. Herlinga-Grudzińskiego, możesz
skorzystać z mojego opracowania, które znajdziesz TUTAJ Zachęcam!
Praca "domowa":
Przeczytaj
fragment „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego (podr.
s. 84-86) i przygotuj się do jego streszczenia.
Pamiętaj - czas przeznaczony na kwarantannę, nie powinien być czasem straconym, czasem triumfu epidemii, która chce nas sobie podporządkować. Wykonując rzetelnie i samodzielnie powyższe minimum obowiązków szkolnych, w warunkach domowych, zasługujesz na respekt.
Możesz dać mi znać, że tu byłaś/byłeś,
zostawiając komentarz. Nie musisz się logować, możesz komentować jako anonimowy,
choć będzie mi miło, jeśli podpiszesz komentarz swoim imieniem. Z życzeniami
zdrowia,
Operator połączeń międzyplanetarnych :)
Martyna Pozdrawiam i życzę zdrowia
OdpowiedzUsuńDziękuję Martyna, pozdrawiam również i proszę o rozliczenie się z lekcji, w sposób wskazany w komunikatorze.
Usuń