15/03/2020

Ludzie ludziom zgotowali ten los.... (2)

Gustaw Herling-Grudziński i jego wkład w ocalanie od zapomnienia (przepisz do zeszytu pod wcześniej zapisanym tematem: Ludzie ludziom zgotowali ten los....)
Film, który zobaczycie poniżej, wprowadzi was w tematykę łagrów i w treść wstrząsających wspomnień G. Herlinga-Grudzińskiego, zawartych w jego autobiograficznych zapiskach "Inny świat":



Po oglądnięciu filmu, przepiszcie do zeszytu poniższy tekst. W miejscu kropek umieśćcie brakujące informacje. Przypominam, że zadanie wykonacie w oparciu o fragment "Innego świata", zamieszczony w podręczniku (s. 82-83). Mieliście go przeczytać na poniedziałek, 16. marca.:
Obozy pracy, zakładane w Związku Radzieckim nosiły nazwę ……………………….. . G. Herling-Grudziński trafił do obozu nieopodal miasteczka ……………………………………...………….. . Przebywający tam więźniowie zatrudniani byli głównie do prac ……………….........…………….……………………….. . Pracowali tam codziennie (z niedzielą włącznie) od ……….. do ………… godzin. Miejscem ich zamieszkania były ……………………………. . Pobudkę robiono więźniom(o jakiej porze?) ………..….........……. . Bezpośrednio po niej więźniowie ustawiali się w kolejkach po ………………………………………….…………. . Przynależność do kolejki uzależniona była od ………………….…………………………………………………………………. . Kocioł trzeci przysługiwał …….……………………………..…………………… . Do miski takiego więźnia trafiały: …………………………………............………… . Do kotła pierwszego ustawiali się ………………………………………………, mogli oni jeść wyłącznie ………………………… . Opis porannego posiłku świadczy o tym, że w obozie panował …………, w związku z którym więźniowie okazywali sobie ………..………..........................……………… i ……………………………………… . Osoby, które nie były już w stanie pracować, trafiały do tzw. ………………………………….. . Więźniowie docierali na oddalone od obozu o kilka kilometrów miejsce pracy (w jaki sposób?) …………………...........…………. Pracując odczuwali ………………….., spowodowany ………………………………… oraz …………………………. . Mimo długich i srogich zim rosyjskich, ich ubiór stanowiły ................................................................……………………, które nie chroniły przed ………………………… . Po pracy następował powrót na teren obozu, nazywany ………………………… . Wszystkie brygady powracające z pracy, były przed bramą ………………………....…………….. przez strażników. Po powrocie należał się więźniowi ………………….…………………… ostatni z …………………… w ciągu całego dnia. Nad obozem unosił się brak podstawowych wartości, ważnych dla każdego człowieka ………………………………, ……………………………………, …………………….. .

Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat świata opisanego przez G. Herlinga-Grudzińskiego, możesz skorzystać z mojego opracowania, które znajdziesz TUTAJ Zachęcam!
Praca "domowa":
Przeczytaj fragment „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego (podr. s. 84-86) i przygotuj się do jego streszczenia. 

Pamiętaj - czas przeznaczony na kwarantannę, nie powinien być czasem straconym, czasem triumfu epidemii, która chce nas sobie podporządkować. Wykonując rzetelnie i samodzielnie powyższe minimum obowiązków szkolnych, w warunkach domowych, zasługujesz na respekt.

Możesz dać mi znać, że tu byłaś/byłeś, zostawiając komentarz. Nie musisz się logować, możesz komentować jako anonimowy, choć będzie mi miło, jeśli podpiszesz komentarz swoim imieniem. Z życzeniami zdrowia, 
Operator połączeń międzyplanetarnych :)

2 komentarze:

  1. Martyna Pozdrawiam i życzę zdrowia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Martyna, pozdrawiam również i proszę o rozliczenie się z lekcji, w sposób wskazany w komunikatorze.

      Usuń

Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)