W
latach 80. XIX w. w Polsce, powieść
tendencyjna ostatecznie ustąpiła miejsca tzw. prozie dojrzałego realizmu (zwanego również realizmem krytycznym),
wobec której sformułowano określone wymogi. Zakładano, że utwory tego nurtu
powinny naśladować rzeczywistość w
taki sposób, by ukazać jej najdrobniejsze szczegóły, z niemal fotograficzną dokładnością. Od twórcy
oczekiwano dobrej znajomości tej
rzeczywistości, rzetelnej wiedzy na
jej temat i wnikliwej obserwacji procesów
społecznych. Wielkie powieści polskie tego nurtu wskazują na skłonność pisarzy
do prezentowania szerokich, panoramicznych
obrazów rzeczywistości: zarówno z punktu widzenia czasu i przestrzeni, jak
też liczby bohaterów czy bogactwa zjawisk obyczajowo-społecznych.
W Lalce dojrzały realizm widoczny jest
poprzez elementy omówione niżej.
♦ Panoramiczne ujęcie świata przedstawionego:
- miejsce akcji: Warszawa, Paryż, Zasławek, Zasławie,
Austro-Węgry (w retrospekcjach Rzeckiego);
- czas akcji: początek 1878 – październik 1879, 1. i 2. poł.
XIX w. (w retrospekcjach);
- wydarzenia
historyczne w tle powieści: wspomnienie epoki napoleońskiej, powstanie
listopadowe, Wiosna Ludów, powstanie styczniowe, wojna rosyjsko-turecka;
- bohaterowie: w powieści obecni są przedstawiciele
wszystkich środowisk społecznych – arystokracji, szlachty, mieszczaństwa,
inteligencji, ludu pracującego (miejskiego i wiejskiego) oraz reprezentanci 4
pokoleń Polaków, z których najstarsi urodzili się w końcu wieku XVIII, a
najmłodsi (choć dorośli) w 2. poł. XIX wieku;
- zaskakujące bogactwo
wątków, epizodów, szczegółowych obserwacji, składających się na szeroki i
bogaty (panoramiczny) obraz życia społecznego.
♦
Konstruowanie przestrzeni:
- uszczegółowiony opis;
- zbudowana z realiów,
które można odnaleźć w świecie rzeczywistym (zasada prawdopodobieństwa);
- przestrzeń „mówi” (sygnalizuje istotne
sensy utworu).
♦ Narracja:
- ograniczenie
wszechwiedzy narratora poprzez wprowadzenie podwójnej narracji: trzecioosobowej i obiektywnej narracji
odautorskiej oraz pierwszoosobowej i subiektywnej narracji Rzeckiego;
- wprowadzenie cech narracji
przezroczystej (usuwanie się narratora w cień, na rzecz relacji i ocen licznych
bohaterów o sobie i o innych, np. poprzez monologi wewnętrzne lub w formie mowy
pozornie zależnej);
- zmusza czytelnika do samodzielnego formułowania ocen i
wniosków.
♦ Kompozycja:
- skomplikowana,
o wielowarstwowej strukturze;
- niespójna,
fragmentaryczna fabuła;
- ma charakter otwarty, narrator nie finalizuje jednoznacznie losów bohaterów: nie są one do końca
znane;
- synkretyzm
gatunkowy (elementy różnych typów prozy, np. powieści psychologicznej,
społecznej, satyrycznej, pamiętnika).
♦
Indywidualizacja postaci:
- przybliżenie świata myśli, emocji i
motywacji bohaterów;
- nieszablonowe i pełne konstrukcje
ich osobowości, z psychologicznym skomplikowaniem;
- konstruowanie postaci bohaterów zindywidualizowanych
i jednocześnie typowych dla swoich środowisk społecznych (zasada
prawdopodobieństwa);
- indywidualizacja języka (stylizacje
środowiskowe: germanizmy w języku Minclów, język Żydów, gwarowe elementy w
języku ludzi przybyłych do Warszawy ze wsi).
Wskazane
wyżej cechy Lalki uczyniły z niej –
mimo początkowej niechęci czytelników i krytyków – najdoskonalsze artystycznie
i najgłębsze intelektualnie dzieło polskiej prozy powieściowej i za najbardziej
europejską z polskich powieści.
Wszystkie teksty na tej stronie są mego autorstwa.
Nie zezwalam na ich kopiowanie i publikowanie bez mojej zgody.
"Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt" <3
OdpowiedzUsuń