Rodion Raskolnikow i jego droga do zbrodni
· prezentacja postaci: przystojny i niezwykle
urodziwy, 23-letni były student prawa, przybyły z prowincji do Petersburga. Żyje
w nędzy, utrzymuje go matka. Wyróżnia się inteligencją, wiedzą, umiejętnością
bystrej obserwacji otaczającego świata i analizy zjawisk. Ma poczucie własnej
wartości, wyjątkowości, przypomina bohaterów romantycznych.
· motywacja zabójstwa:
- materialna: rabunek – jako sposób wydobycia
się ze skrajnej nędzy i możliwość rozpoczęcia nowego, niezależnego życia; perspektywa
uwolnienia matki i siostry bohatera od ciężaru utrzymywania go - Raskolnikow często powołuje się (w monologach wewnętrznych, w zeznaniach procesowych) na ten rodzaj motywacji, choć - jak się okaże - w rzeczywistości będzie ona grała rolę marginalną
- filozoficzna – przyjęcie zasady podziału
ludzi na niższych (kierowanych) i właściwych (kierujących) i uznanie prawa tych
drugich do wolności poczynań i sumienia wobec drugich, łącznie z ich fizyczną eliminacją
dla wyższych celów; przyjęcie prawa do decydowania o życiu jednostek
szkodliwych społecznie
· okoliczności sprzyjające podjęciu ostatecznej decyzji
o zbrodni: brak perspektyw na zmianę skrajnie złej sytuacji materialnej
bohatera; rozmowa między jednym ze studentów i młodym oficerem na temat
odrażającej osobowości Alony Iwanowny; rozmowa między mieszczaninem, a Lizawietą,
zapowiadająca możliwość zabicia Alony bez świadków; pogardliwe i krzywdzące
potraktowanie Raskolnikowa przez lichwiarkę w przeddzień morderstwa;
opuszczenie mieszkania sąsiadującego z mieszkaniem lichwiarki przez
dotychczasowego lokatora; narzędzie zbrodni w zasięgu ręki.
· realizacja planu: zabójstwo Alony komplikuje
nadejście Lizawiety, która również musi zginąć, dodatkowe nieprzewidziane
okoliczności utrudniają ucieczkę, Raskolnikow cudem opuszcza miejsce zbrodni,
rabując niewielką część kosztowności przechowywanych przez lichwiarkę.
Zbrodniarz i jego droga do odkupienia grzechu
· osobowość Rodiona: jest człowiekiem bardzo skomplikowanym
i niejednoznacznym, zatem nie może być zatwardziałym, pospolitym
zbrodniarzem - dobro toczy w nim walkę ze złem. Jego cechą jest też ogromna wrażliwość
(dowiódł jej wielokrotnie) na krzywdę innych, co z czasem ułatwi mu
zrozumienie tego, jakich krzywd wobec ludzi dopuścił się on sam. Wyalienowanie
Rodiona oznacza z kolei konieczność dźwigania ciężaru zbrodni w osamotnieniu,
to przyspieszy potrzebę uwolnienia się od niego w jedyny z możliwych sposób.
Raskolnikow wyróżnia się również inteligencją, wymuszającą na nim ciągłe
analizowanie jego zbrodni i teorii, która pchnęła go do niej – nie daje mu to
absolutnej pewności co do jej słuszności (ostatni sen Raskolnikowa, o zagładzie
ludzkości). Osobowość Raskolnikowa nie jest też pozbawiona wrażliwości
moralnej: bezbłędnie ocenia on moralność osób ze swego otoczenia i ostatecznie
okaże się zbyt przywiązany do wpojonych mu norm moralnych, by samemu wznieść
się ponad nie - dlatego też będzie musiał ulec w końcu skrusze, dzięki której
rozpocznie się jego zmartwychwstanie.
· otoczenie: ma ogromny wpływ na proces nawracania
się - bliscy Raskolnikowa, to ludzie niezwykle wartościowi i głęboko moralni.
Niezależnie od okoliczności ofiarują mu miłość i wsparcie, jak matka (nie jest
poinformowana o zbrodni syna, ale snuje domysły), siostra i Sonia. Zwłaszcza
one (Sonia i Dunia) ofiarowują mu mądrą miłość, tzn. że nie próbują go chronić
przed karą. Wiedzą, że jeśli on jej nie odbędzie, nie zazna spokoju, a droga do
odkupienia grzechu będzie zamknięta. W tej miłości ogromne znaczenie ma
wybaczenie – Rodion nie tylko odebrał życie dwóm kobietom, ale tą zbrodnią i
swoim postępowaniem po niej krzywdził też najbliższych (izolował się, odmawiał
pomocy, zamartwiał matkę i wywoływał przerażenie swoim stanem), mimo to oni mu
wybaczyli. Szczególne przywiązanie, wsparcie, zrozumienie, przyjaźń i gotowość
pomocy ofiarował Rodionowi także Razumichin. Raskolnikow spotykał się również z
dowodami życzliwości ze strony osób mu obcych: np. Nastazja, dokarmiająca go w
chwilach największego głodu, Porfiry Pietrowicz, który pozwala mu dojrzeć do
samodzielnej decyzji o poddaniu się (tu kwestia złagodzenia kary). Otoczenie
zawsze wpływa na człowieka i determinuje jego postępowanie w istotnym zakresie.
Nie ma więc wątpliwości, że postawa bliskich Raskolnikowa znacząco przyczyniła
się do procesu jego duchowego zdrowienia.
·
miłość Soni i świat jej
wartości: Sonia jest postacią, której przypisać należy największe zasługi dla
zmartwychwstania Raskolnikowa. Znaczenie mają tu dwa czynniki: miłość
dziewczyny do Rodiona oraz jej światopogląd i przejrzysty kodeks moralny.
Raskolnikow prawdopodobnie nie uświadamiał sobie, jak bardzo potrzebował
kobiecej miłości, dlatego też, kiedy otrzymał ją od Soni i przekonał się, jaką
jest ta miłość, mógł traktować ją jak lekarstwo ratujące przed zagładą jego
umęczoną duszę, ponieważ była to miłość w najczystszej postaci: bezwarunkowa,
pełna oddania i poświęcenia, dozgonna, choć niezwykle trudna, najeżona przeszkodami.
Kiedy Rodion upewnił się, jak bardzo Sonia go kocha, gdy jej miłość przebiła
się przez mur jego zatwardziałej uczuciowości, nie mógł pozostawać wobec niej
obojętny. Wzajemność, która się w nim obudziła, była punktem wyjścia do odnowy
moralnej, nie tylko dlatego, że każda miłość wyzwala w człowieku dobro, ale też
Raskolnikow uznał, że skoro pokochał Sonię, musi również przyjąć jej
przekonania. A system wartości wyznawanych przez nią jest prosty i klarowny. Sonia przywiązana
jest do moralności chrześcijańskiej, wynikającej z jej głębokiej wiary
prawosławnej. W życiu Soni nie ma miejsca na intelektualne spekulacje, rozumowe
rozstrzygnięcia kwestii moralnych i uzurpowanie sobie prawa do konstruowania
nowego kodeksu postępowania w świecie ludzi, ponieważ jej zdaniem, wyłącznym prawodawcą
w tym zakresie jest Bóg, a ludzie powinni stosować się do prawd Bożych, w nich
bowiem tkwi najwyższa mądrość. Jeśli złamało się je, należy ze skruchą przyznać
się do winy, przebłagać wszystkich, których wykroczenie dotknęło (Boga, ziemię,
ludzi) i przystąpić do odkupienia grzechu. Sonia uważa, że jeśli skrzywdziło
się drugiego człowieka, to jednocześnie krzywdzi się siebie – zbrodnia niesie w
sobie karę. Raskolnikow odstąpił od Boga, dlatego Bóg oddał go na pastwę
szatana i cierpienia. Nie jest to jednak udręka bezcelowa: Przyjąć cierpienie i odkupić się przez nie – oto co trzeba powiedziała
Sonia do Rodiona. Sonia jest wiarygodna, ponieważ sama również wzięła na siebie
dobrowolne cierpienie: by ratować przed skrajnym głodem swoje rodzeństwo,
została prostytutką. Będąc jawnogrzesznicą zachowała czystość swej duszy,
ponieważ ta decyzja niosła jej nieustanne cierpienie i udrękę, a wynikała z
troski o bliskich, nie siebie samą. Mogła porzucić swą hańbiącą profesję, gdy
jej rodzeństwo po śmierci rodziców trafiło do domu opieki, a ona sama dostała szansę na rozpoczęcie nowego życia, dzięki finansowemu wsparciu Swidrygajłowa. Wolała jednak
przyjąć na siebie kolejne dobrowolne cierpienie i udać się na zesłanie razem
z Raskolnikowem, bez pewności, że on ją kiedykolwiek pokocha i dostąpi moralnej
odnowy. To czyni ją jedną z najpiękniejszych literackich postaci kobiecych.
Wszystkie teksty na tej stronie są mego autorstwa.
Nie zezwalam na ich kopiowanie i publikowanie bez mojej zgody.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)