Elementy realizmu w Chłopach:
Ma
on związek z codziennością lipeckiej gromady. Codzienność ta wynika z rytmu
natury, ustalonego porządku społecznego, obyczajów i zwyczajów. Realizm dotyczy
zarówno czynności zwyczajnych i odświętnych, wynikających z rytmu tygodnia,
dnia, pracy i odpoczynku. Obserwujemy mieszkańców Lipiec podczas prac na roli
(kiedy orzą, sieją, zbierają kapustę, pracują przy żniwach), w gospodarstwie (kiedy doglądają
inwentarza, ogacają chałupę, rżną sieczkę), domu (gdy gotują, sprzątają, kiszą
kapustę, drą pierze, przyjmują gości). Towarzyszymy im w niedzielnych
nabożeństwach, podczas wesel, chrzcin i świąt religijnych.
W
przestrzeń realistyczną powieści wpisuje się również struktura społeczna wsi,
zaprezentowana w utworze: mieszkańcy Lipiec są wyraźnie rozwarstwieni, co
cechuje polską wieś przełomu XIX/XX wieku. Istotnym czynnikiem różnicującym jest ważność,
wynikająca z pełnienia urzędu lub funkcji. Stąd też szczególnym poważaniem
cieszą się w Lipcach ksiądz, wójt, sołtys. Niewątpliwym wyznacznikiem pozycji
społecznej jest także materialny dostatek, wynikający często z ilości posiadanej
ziemi lub świadczenia pożądanych usług. Kto ma gruntu dużo, ten ma znaczenie i
uznanie, komu go brak, musi pogodzić się z najniższą społeczną pozycją. Kryterium
zamożności dzieli chłopów na bogatych - jak Boryna, młynarz lub organista, średniozamożnych
– jak bliscy Jagny lub kowal i jego żona oraz biedotę, a wśród niej wyrobników
i komorników – jak Kuba, Witek, Agata, Jagustynka. Wysoka pozycja społeczna
najbogatszych gospodarzy w Lipcach nie zawsze idzie w parze z ważnością ich
dorosłych dzieci – czego przykładem są Antek Boryna lub Szymek i Jędrzych
Paczesiowie. Przekazanie im ziemi mogłoby tę sytuację zmienić, jednak tzw.
wycug niósł nie tylko utratę społecznej rangi darczyńców, ale też ryzyko ich
nędzy i poniewierki.
By
ocenić wielkość pracy Reymonta nad realistyczną płaszczyzną powieści, warto przywołać słowa krytyka literackiego, Władysława Jabłonowskiego: Nikt z poprzedników autora Chłopów nie ogarnął tylu rzeczy i czynności
związanych z bytem ludu wiejskiego, z naturą chłopa i przyrodą wsi – nikt tak
dokładnie nie odtworzył środowiska chłopskiego i takiej masy postaci chłopskich
nie zgrupował.
Elementy
przestrzeni mitycznej w powieści:
Powieściowe
Lipce to przestrzeń trudna do geograficznego zlokalizowania, podobnie jak inne
miejsca w ich pobliżu (np. Tymowo). Wszystko,
co znajduje się poza obszarem wsi, nazywane jest po prostu „światem”. Wieś i
„świat” dzielą wyraźne naturalne granice (las, wzgórza). Dopóki się ich nie
przekroczy, jest się „u siebie” – gdzie wszystko jest znane, oswojone,
ustalone, uporządkowane i dlatego bezpieczne. Poza granicami wsi „świat” staje
się niczyj, a jego rzeczywistość obca, niezrozumiała, więc - groźna. Dlatego
nie opuszcza się Lipiec na dłużej z własnej woli: skłaniają do tego jedynie
wyjątkowe okoliczności, jak wewnętrzny przymus Agaty, uwięzienie uczestników
bitwy o las lub kara nałożona na Jagnę przez lipecką społeczność.
Akcja
powieści jest również umieszczona poza konkretnym czasem historycznym. Ten
swoisty „bezczas” nie wynika wyłącznie z braku dat rocznych, bowiem nieobecność
w tekście kalendarza i zegara uniemożliwiają nawet określenie dnia miesiąca czy
pory dnia wyrażonej godziną.
W
ten sposób powieściowa przestrzeń nabiera cech przestrzeni mitycznej, co
tłumaczy fakt, że wieś Reymontowska nie stanowi wiernego odwzorowania
rzeczywistych Lipiec przełomu XIX/XX w. Celem pisarza nie było więc utrwalenie
obrazu życia lipeckich chłopów, a stworzenie obrazu polskiej wsi w ogóle. W tym
jej syntetycznym ujęciu funkcjonują mity związane z ziemią i naturą, jak antyczny
eleuzyjski (opowiadający o niezmiennym i naturalnym cyklu zamierania i ożywania,
sygnalizowany w kolejnych tomach-porach roku), czy biblijny mit siewcy (Boryna,
w ostatnim odruchu życia, zjednoczy się z ziemią-żywicielką, właśnie w obrzędzie
nawiązującym do siewu). Również Jagna jest postacią wyraźnie zmitologizowaną:
ta witalna, kochliwa, zatracająca się w biologicznej żądzy dziewczyna, przypomina
matkę-naturę, gotową do rozrodczego pędu wiosną.
Zgodnie
z regułami przestrzeni mitycznej, życie w Lipcach toczy się własnym rytmem, z
dala od cywilizacji. Jest ono podporządkowane czasowi biologicznemu i
sakralnemu. Pierwszy wynika z kolistego cyklu przemienności pór roku i symbolizuje
rytm życia i śmierci, któremu podlega nie tylko natura, ale również los ludzki.
Rytm ten wiąże się ściśle z codziennością lipeckich chłopów, powtarzalnością
czynności gospodarskich i towarzyszących im obrzędów. Reymont pokazuje, poprzez
opis zdarzeń wypełniających poszczególne tomy-pory roku powieści, jak
spójnie zharmonizowana jest egzystencja chłopska ze światem przyrody, jak bardzo
jest mu podporządkowana. To ów pierwotny rytm sprawia, że życie w Lipcach toczy
się powoli, godnie, jest w nim czas na pracę i odpoczynek, na radość i smutek,
narodziny i śmierć.
Drugi
z czasów, sakralny, należący do świata kultury, wynika z roku liturgicznego. Wyznacza
on rytm życia religijnego lipeckich chłopów. Jest ściśle powiązany z
kulturą Lipiec, której barwny obraz (w opisie obrzędów i rytmu prac polowych)
rozciąga się w każdym z tomów powieści. Uwagę zwraca tu charakter lipeckiej religijności
– naturalnej, szczerej, głębokiej, żarliwej. Przywiązanie do religii i tradycji
stanowią podstawę porządku społecznego w Lipcach, który sprawia, między innymi,
że niezależnie od pozycji w gromadzie, nikt nie jest z niej wykluczony, chyba
że dopuści się złamania najważniejszych zasad ustalonego ładu moralnego.
Oba
porządki życia w Lipcach nie tylko gwarantują jego klarowność, ale również
uwznioślają chłopską egzystencję, nadają jej sensu symbolicznego. Ciężka praca
chłopa przypomina akt kreacji, dzieło stwarzania świata, toteż powieść stanowi
niewątpliwie apoteozę ludzkiego trudu. Jest ona również zuniwersalizowanym
obrazem przywiązania do ziemi, nawiązywania silnych więzi z gromadą, wśród
której wspólnie kultywuje się przeszłość i wypatruje przyszłości.
Wszystkie teksty na tej stronie są mego autorstwa.
Nie zezwalam na ich kopiowanie i publikowanie bez mojej zgody.
Naprawdę dobra praca na temat- bardzo pomogła mi w zrozumieniu powieści! :)
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę, zapraszam do zapoznania się z innymi opracowaniami.
OdpowiedzUsuń:)
Ale super opracowanie!! Bardzo mi pomogło <3
OdpowiedzUsuńŚwietnie, taki był cel :) Może inne opracowania również okażą się przydatne? Zapraszam!
UsuńBomba!!
OdpowiedzUsuń