Kilka słów o poetyce Chłopów...
Jacek Malczewski Portret Władysława Reymonta |
W powieści
młodopolskiej narrator wszechwiedzący i bezstronny usuwa się nieco w cień, zaś głos zabiera często
narrator subiektywny, zwykle uczestnik wydarzeń. Reymont powierzył narrację w Chłopach
aż trzem opowiadającym:
- pierwszy z nich to realistyczny obserwator, być może wykształcony chłop. Zabiera głos
najrzadziej, jest rzeczowy, zdystansowany, obiektywny. Używa języka ogólnego.
- kolejny to tzw. wiejski
gaduła, należący do lipeckiej gromady. Wypowiada się najczęściej, szeroko i
dokładnie opowiada o życiu mieszkańców (ich pracy, zajęciach, odpoczynku,
wzajemnych relacjach, spotkaniach). Relacjonuje również dialogi. Ten narrator posługuje
się mową stylizowaną na gwarę chłopską. Jest zaangażowany w swoje opowieści,
przeżywa je.
- trzecim z
opowiadających jest stylizator
młodopolski: ujawnia się on w opisach przyrody, przeżyć i uczuć bohaterów.
Posługuje się językiem literackim, w jego wypowiedzi rzadko pojawiają się elementy
gwarowe. Styl, którego używa, jest oryginalny, często liryczny. Pobrzmiewają w nim
elementy charakterystyczne dla poezji młodopolskiej – naturalizmu, symbolizmu, ekspresjonizmu,
impresjonizmu, dekadentyzmu. Obrazuje w sposób barwny, plastyczny.
Kompozycja
Chłopów z kolei ma cechy utworu wielowarstwowego i wielogatunkowego (synkretyzm). Wielość wątków, motywów, bogactwo epizodów
złożył Reymont w jedną całość harmonijnie łącząc przy tym elementy realizmu, naturalizmu, impresjonizmu,
ekspresjonizmu, symbolizmu. Ponadto są w Chłopach nie tylko rysy powieści socjologicznej, psychologicznej – Reymont nadał utworowi również cechy epopei.
Źródło |
Chłopi odzwierciedlają również inne prądy artystyczne epoki: impresjonizm, symbolizm.
Pierwszy z kierunków jest obecny w warstwie opisowej, szczególnie w
zsubiektywizowanych obrazach przyrody,
zachwycających plastycznością, paletą barw, utrwalaniem ulotności nastroju i psychizacją krajobrazu - nadaniem mu
cech ludzkich przeżyć, odczuć, stanów. Ślady symbolizmu natomiast można odnaleźć w scenach nielicznych, ale
silnie nacechowanych emocjonalnie, jak śmierć Boryny, kojarzona z mitem Siewcy.
Powieść Reymonta
nazywana jest również chłopską epopeją,
mimo że pozbawiona jest klasycznych cech tego gatunku. Jednakże zawiera ona obraz życia całej społeczności wsi, z
ogromnym bogactwem elementów świata przedstawionego. Na tym tle toczą się losy
głównych bohaterów i rozgrywają wydarzenia przełomowe dla całej społeczności,
czyli przemiany historyczno-społeczne, jakim podlega wieś oraz jej konflikt z
dworem. Do epopei zbliżają również Chłopów liczne zabiegi mitologizujące, co nadaje bohaterom i ich dziejom waloru
trwałości. Mitologizacja dotyczy takich sfer jak tradycja (obyczaje i obrzędy), natura
(rytm życia), praca (świętość
przywiązująca do ziemi ojczystej), społeczność
(zhierarchizowana, ale też zintegrowana). Zabiegi mitologizujące dotyczą zarówno obrazowania
w niektórych scenach (np. bitwa chłopów o las, przypominająca sceny
batalistyczne ze starożytnych eposów), jak i konstruowania postaci, wskutek czego funkcjonują one w powszechnej świadomości jako pierwotne wzorce ludzkich
zachowań: cierpienia, miłości,
zazdrości, przywiązania do ojczystej ziemi, itp.
Jedną z
charakterystycznych cech powieści młodopolskiej jest dążenie do oddania autentyzmu języka, którym posługują się bohaterowie z określonych środowisk. W
Chłopach jest to przede wszystkim
język stylizowany na gwarę chłopską.
Wyrażenia gwarowe stanowią ok. 40% całego języka powieści. Tworząc go Reymont
posługiwał się gwarą z okolic Łowicza i Skierniewic, choć korzystał również z
lokalnych odmian języka z okolic Poznania, Śląska. W zastosowanej przez niego
stylizacji gwarowej wyodrębnia się następujące płaszczyzny:
- fonetyczną – zwiesna, chliw, chto, przeciech, wypoczena, itp.
- fleksyjną – rzucalim, kopta, oddajem, kawalery chciały, itp.
- leksykalna – bezrok, rychtyk, latoś, bałykuje, półwłóczek, itp.
- składniowa – tom i rozeznać nie rozeznał; ociec pojechali z moim ano do boru; lepszego to na całym świecie nie znaleźć;
do wieczora mało daleko, itp.
Źródło |
Wszystkie teksty na tej stronie są mego autorstwa.
Nie zezwalam na ich kopiowanie i publikowanie bez mojej zgody.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)