Żeromski stworzył
poprzez Ludzi bezdomnych nowy typ
powieści, choć czerpał także z doświadczeń poprzedników, wielkich realistów
epoki pozytywizmu - gdy ukazywał szeroki obraz polskiego życia społecznego u
schyłku XIX w. (akcja powieści toczy się w różnych miejscach i środowiskach
społecznych). Jednocześnie powieść ta zapowiada na tyle zasadnicze zmiany w
strukturze prozy narracyjnej, że należy traktować ją w kategoriach nowatorstwa.
Oto ważniejsze z jej awangardowych cech:
- rozluźniona i urozmaicona kompozycja, mało zwarta fabuła (poszczególne
rozdziały powieści nie są powiązane zależnością przyczynowo-skutkową). Zachowując
chronologię, autor ukazuje wydarzenia wybiórczo: skupia się na tych jedynie,
które są ważne dla wymowy ideowej utworu. Dodatkowo tok zdarzeń kilkakrotnie
przecinają „wstawki” o charakterze lirycznym;
- bogactwo form podawczych – Żeromski, poza opisem, opowiadaniem, urozmaicił
fabułę obecnością pamiętnika, listów, relacji z dyskusji, a także cytatami z
utworów filozoficznych i literackich;
-
synkretyzm gatunkowy – poza
realizmem w utworze współistnieją poetyki naturalizmu (stosowanego
głównie w opisach nędzy ludzi z nizin społecznych), impresjonizmu
(wszystkie partie liryczno-nastrojowe, jak rozdział Przyjdź), symbolizmu (powieść ma wieloznaczny tytuł, a jej
fabuła obfituje w symbole znaczące dla interpretacji utworu). Warto zatrzymać
się przy tej ostatniej poetyce.
Puvis de Chavannes, Biedny rybak, 1879-1881 |
Szczególnie dużo możliwości interpretacyjnych pozostawia tytuł: Ludzie bezdomni. Można go rozumieć dosłownie
i wówczas odnosić do wszystkich pozbawionych domu nędzarzy, których spotyka się
pod każdą szerokością geograficzną: w powieści są to paryscy bezdomni, o których
mówi Judym, ale też ludzie spotykani przez niego w Warszawie na Krochmalnej,
Ciepłej, w Cisowskich czworakach, są nimi również mieszkańcy „zgniłych bud”
Sosnowca. Jednakże tytułową bezdomność można też interpretować przenośnie.
I tak oto pojawia się bezdomność ekonomiczna, którą reprezentują Wiktor
Judym wraz z rodziną, wyjeżdżający z Polski „za chlebem”. Jest też bezdomność
społeczna, przypisywana Joasi Podborskiej czy Tomaszowi Judymowi, którzy
nie identyfikują się z żadną z warstw społecznych (a one z nimi). Bezdomność
można również traktować w kategoriach politycznych – cierpi na nią brat
Joasi – Wacław, skazany na zesłanie na Syberię, gdzie umiera, a także
Leszczykowski, który jako były powstaniec styczniowy, nie może wrócić do kraju.
Specyficznym „bezdomnym” jest także inż. Korzecki: jego duchowa bezdomność
(poczucie bezsensu życia, alienacja, ucieczka w głąb siebie) doprowadzi go do
samobójczej (upragnionej w gruncie rzeczy) śmierci. Czasem poszczególne typy bezdomności
krzyżują się, wówczas jest się „bezdomnym” podwójnie, jak Judym, którego dotyka
bezdomność ideowca, ponieważ służąc swym wartościom i celom, wybiera
życie w samotności, bez prawa do osobistego szczęścia.
Jest wiele innych ważnych symboli w Ludziach bezdomnych: symboliczną wymowę przypisuje się już samym bohaterom
powieści, jak Judym uosabiający idealizm, a z nim szlachetny sprzeciw
wobec niesprawiedliwości społecznych, czy też Joasia Podborska,
symbolizująca zapowiedź rodzinnego szczęścia, domowego ciepła. Ważne dla
interpretacji powieści są także symboliczne rekwizyty, np. dzieła
sztuki, jak Wenus z Milo czy Biedny Rybak (P. de Chavannes’a). Pierwsze
z nich jest wyrazem czystości, doskonałości, absolutnego piękna, drugie
symbolizuje nędzę, krzywdę, cierpienie, poniżające dla każdego człowieka. Symboliczne
znaczenie ma też kwiat tuberozy, wyrażający bezużyteczne, nieprzydatne
piękno. Krzyk pawia, traktowany jest jako zapowiedź nieszczęścia,
śmierci. W ostatniej ze scen powieści pojawia się rozdarta sosna, którą
interpretuje się jako symbol stanu ducha dr. Judyma, jego wewnętrznego
rozdarcia, ponieważ nie ma on ostatecznej pewności, czy podjął właściwą decyzję
rozstając się z Joasią: przekonanie o konieczności samotnej służbie na rzecz
ubogich kłóci się w nim z jego pragnieniem miłości, posiadania domu i rodziny.
- wielogłos narracyjny – poza narratorem głównym, trzecioosobowym, odautorskim,
obecna jest także narracja pierwszoosobowa (prowadzi ją Joasia Podborska,
autorka pamiętnika). Narracja odautorska bardzo często nabiera charakteru
subiektywnego, z uwagi na mnogość monologów wewnętrznych Judyma, prezentowanych
w formie mowy pozornie zależnej;
- indywidualizacja języka postaci – bohaterowie posługują się
językiem charakterystycznym dla środowiska, z którego się wywodzą i w
zależności od swego wykształcenia;
- zakończenie otwarte - losy
większości głównych bohaterów powieści pozostaną nierozstrzygnięte, trudno
przewidzieć, jak dalej się potoczą. Czytelnik może je sobie dowolnie
sfinalizować.
Wszystkie teksty na tej stronie są mego autorstwa.
Nie zezwalam na ich kopiowanie i publikowanie bez mojej zgody.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)