31/03/2020

Historyczna prawda zapisana w ludzkiej pamięci

W ramach ostatnich zajęć zdalnych poznawaliśmy rzeczywistość PRL-u. Był to czas w sumie smutny, ale – jak zorientowaliście się czytając zapiski Leopolda Tyrmanda i przeglądając szyderczy materiał filmowy – wiele spraw, zdarzeń, postaw, może wzbudzać śmiech, z perspektywy czasu. 
Jednakże nie wszyscy twórcy tego okresu (jednocześnie jego uczestnicy) traktowali funkcjonowanie komuny z przymrużeniem oka. Wprost przeciwnie – w swoich dziełach nie skupiali się na śmiesznostkach, ale na dramatycznych skutkach tego zbrodniczego, totalitarnego (poznaliśmy znaczenie tego słowa, gdy omawialiśmy literackie świadectwa II wojny światowej) ustroju. 
Jednym z takich autorów był Czesław Miłosz, poeta znany wam nie tylko z omówionych wierszy, ale również jako laureat literackiej Nagrody Nobla. A przykładem poglądów autora na rzeczywistość totalitarną jest wiersz „Który skrzywdziłeś”.

Zadania do realizacji: zapisz temat, taki jak tytuł tego posta i zanotuj pod nim:
* Poszerzamy naszą znajomość twórczości Czesława Miłosza
* Podejmujemy próbę interpretacji wiersza „Który skrzywdziłeś”

Następnie (obowiązuje wszystkich): przeczytaj wiersz „Który skrzywdziłeś” (podręcznik, s. 101) – raz cicho i raz na głos – to pomaga w skupieniu myśli wokół treści i ułatwia rozumienie ukrytej warstwy znaczeniowej wiersza. Jeśli chcesz, odsłuchaj recytację utworu z filmu poniżej:

 

Teraz zastanów się nad treścią utworu i skorzystaj z podpowiedzi i pytań naprowadzających. Intuicja na pewno podpowiada ci, że utwór jest rodzajem literackiej przestrogi. Przemyśl więc:

- jaki typ liryki stanowi utwór i uzasadnij swój wybór.

- jak myślisz, do kogo kierowana jest ta przestroga?

- kto jest jej nadawcą, kim jest mówiący?

 - jak mógłbyś scharakteryzować adresata – jaki to człowiek?, czy robi coś złego?, na czym polega to zło?

- czy podmiot liryczny odnosi się do przyszłości?, jeśli tak, to co przewiduje?

- zastanów się też, czy ten adresat, do którego jest skierowany komunikat, to ktoś konkretny (z imienia i nazwiska), czy może symbolizuje on kogoś, coś?

Na wszystkie te pytania odpowiedz pisemnie. Jeśli masz potrzebę, zadaj mi pytanie w związku z tym wierszem. Możesz również korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł wiedzy na ten temat. Jeśli zadanie okaże się dla ciebie za trudne, zerknij do opracowań internetowych, ale uwaga - przepisuj je z sensem. Wypowiedź rozpocznij następująco:

„Który skrzywdziłeś” Cz. Miłosza to przykład literackiej przestrogi. (dokończ, odpowiadając na wyżej przytoczone pytania) ……………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………..

Zadanie dla uczniów nie korzystających z IPET-u: przepisz do zeszytu dwie metafory – „Złote medale na twoją cześć kując” oraz „i sznur i gałąź pod ciężarem zgięta” oraz zinterpretuj je, wyjaśnij, jakie znaczenie kryją.
Zadanie dla chętnych: Naucz się na pamięć wiersza "Który skrzywdziłeś". Gdy wrócimy do szkoły, wyrecytujesz go, a ja nagrodzę cię najlepszą oceną. 
Termin wykonania pracy domowej – do 4. maja. Kanały przekazu informacji i formy rozliczania się z wykonanych poleceń, jak dotąd. Powodzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)