29/03/2020

Czas apokalipsy w poezji

Ocalaniem wojennych losów od zapomnienia zajmowali się nie tylko pisarze, poznani przez nas ostatnio - prozaicy, twórcy udokumentowanych opowieści bezpośrednich uczestników i świadków tego trudnego okresu. Straszną prawdę o wojnie chronią przed ludzką niepamięcią również ci, którym nie było dane wyjść z niej żywo. Należy do tego zastępu cieni Krzysztof Kamil Baczyński, o którym zanotuj pod tematem (takim samym jak tytuł tego posta):
Krzysztof Kamil Baczyński – (XX w.) poeta pokolenia wojny, zwanego pokoleniem Kolumbów, żołnierz AK, który zamienił pióro na karabin, powstaniec warszawski (zginął w wieku 23 lat).

Przypomnij sobie pojęcie apokalipsy i jej znaczenie. Pamiętasz Apokalipsę Św. Jana? Oczywiście! Przecież wiesz, że to jedna z ksiąg Nowego Testamentu, ale dla utrwalenia zapisz pod notatką o Baczyńskim:
apokalipsa - objawienie tego, co ma się wydarzyć w dniach ostatecznych, wizja wydarzeń towarzyszących końcowi świata
apokaliptyczny - przepowiadający zagładę, związany z przerażającymi obrazami końca świata 
(to słowo ma związek z utworem poetyckim, który przeczytasz i notatką interpretacyjną)

Zapoznaj się teraz ze zwiastunem filmu Kordiana Piwowarskiego, zatytułowanego "Baczyński" (towarzyszy mu piękna piosenka do słów poety, zaśpiewana przez Melę Koteluk i Czesława Mozila) - jeśli chcesz, możesz w oparciu o ten zwiastun uzupełnić swoją notatkę biograficzną o Baczyńskim (zadanie dla chętnych) : 


Następnie znajdź w podręczniku wiersz tego poety, zatytułowany "Pokolenie" (str. 90 - 91) i przeczytaj go z uwagą - raz po cichu, raz głośno - głośne czytanie wspomaga rozumienie poezji. Możesz powtórzyć te czynności w skupieniu.

Próba zrozumienia tego utworu i jego przesłań jest związana z zamieszczoną poniżej krótką notatką interpretacyjną, ale ma ona luki. Twoim zadaniem jest je wypełnić. Możesz zadać mi pytanie w związku z wierszem, możesz też szukać podpowiedzi w dostępnych ci źródłach, w podręcznikach literatury, w internecie. Uczniowie objęci IPET-em są zwolnieni z obowiązku wypełnienia ostatniej luki notatki, chyba że chcą poradzić sobie z tą trudnością. Oto notatka:

Podmiotem mówiącym w wierszu jest ………………………………………… . Wypowiada się on w imieniu ............................................................................ . W wierszu możemy wyodrębnić (ile?) ……………. części. W pierwszych trzech strofach wyłaniają się obrazy ziemi, natury. Jest ona w wierszu przedstawiona następująco (znajdź cytaty): ……………………………………………............................................................... . Ten obraz dostatniej ziemi zestawiony został z apokaliptycznymi obrazami (czego?): ................ i ………………. oraz  …………………………. . Tragizm młodego pokolenia czasu wojny wynika z tego, że zniszczyła ona następujące wartości, wyliczone w drugiej części wiersza: ..............…, ……………….…………, ……………………, …………………….. . Uczucia towarzyszące w związku z tym podmiotowi lirycznemu, to: ………………………..…….., …………...........… , ……………....……. . Słowa: „Czy my karty Iliady rzeźbione ogniem w błyszczącym złocie, czy nam postawią z litości chociaż, nad grobem krzyż” interpretuję jako pytanie o to, czy ………………………………………...................… .

Notkę musisz przepisać do zeszytu, ewentualnie sporządzić ją w Wordzie i zapisać plik (wydrukujemy go po powrocie do szkoły i wkleisz wydruk do zeszytu). Jeśli wybierzesz pierwszy sposób, masz obowiązek sfotografować zapisaną stronę/strony i przesłać mi na adres, który został wam przesłany przez komunikator. Jeśli wybierzesz sposób drugi - prześlij mi go ten sam adres, w formie załącznika do maila. Nie zapomnij się podpisać - z adresu e-mail nie zawsze wynika, kim jesteś.
Czas na wykonanie zadania - do 4. kwietnia b.r. ZADANIE OBOWIĄZUJE WSZYSTKICH - brak realizacji skutkuje oceną niedostateczną.
Powodzenia w zadowalającym wykonaniu zadania!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)