1.
Ramy chronologiczne i nazwy
epoki:
-
1789-1849
(Europa); 1822-1864 (Polska)
-
romanticus (łac.,
niezwykły); romantyczny – w odniesieniu do niezwykłych, malowniczych,
oryginalnych krajobrazów i tajemniczych budowli, zamków średniowiecznych oraz w
nawiązaniu do średniowiecznych eposów rycerskich i w rozumieniu nurtu w
literaturze i sztuce, opozycyjnego wobec oświeceniowego racjonalizmu
2. Ważniejsze
wydarzenia historyczne (1789 – rewolucja francuska; 1799-1815 – wojny napoleońskie; 1815 – utworzenie Królestwa Polskiego; 1822 – wydanie Ballad i romansów A.
Mickiewicza; 1830-1831 – powstanie
listopadowe; 1848-1849 – Wiosna
Ludów; 1863-1864 – powstanie
styczniowe
3.
Kluczowe pojęcia:
- irracjonalizm – kwestionowanie potęgi rozumu i
możliwości nauki w zakresie poznawania rzeczywistości, na rzecz poznawania
pozarozumowego (nieskażonego racjonalizmem), za pośrednictwem uczuć, przeczuć,
wyobraźni, intuicji, wizji sennych, religijnych, a nawet majaczeń ludzi chorych
psychicznie
- indywidualizm – przekonanie o wyjątkowości,
niepowtarzalności i ważności jednostki ludzkiej (zwłaszcza twórcy, artysty)
- ludowość – fascynacja folklorem (wierzeniami,
obyczajami, twórczością ludową), traktowanym jako zbiornica prawdziwej mądrości
i źródło prawd moralnych. Źródło inspiracji romantycznych
- orientalizm – fascynacja egzotyczną kulturą i
przyrodą Orientu (Wschodu). Źródło inspiracji romantycznych
- natura
– przeciwieństwo skażonej cywilizacji, przeniknięte pierwiastkiem boskim
(panteizm), źródło inspiracji romantycznych i ważny element świata
przedstawionego utworów literackich i dzieł sztuki
- naród
– wspólnota zamieszkująca określone terytorium, połączona tradycją,
obyczajami, wyobrażeniami, wartościami, wykształconymi w odległej przeszłości
utrwalonej w dawnych mitach i podaniach
- bunt
młodych – jedna z ważniejszych wartości romantycznych, warunek zmiany na
lepsze zastanej skostniałej rzeczywistości: bunt młodych (romantyków) przeciw
starym (racjonalistom), immamentna cecha większości wczesnych bohaterów
romantycznych.
4. Filozofia
i myśl społeczno-polityczna (pod znakiem negacji racjonalizmu, empiryzmu,
obiektywnej prawdy, pod znakiem subiektywnej refleksji metafizycznej oraz
idealizmu – skupionego wokół duchowego charakteru rzeczywistości)
- heglizm
(Georg W. F. Hegel): w historię
świata wpisany jest duch dziejów,
czyli samorealizująca się rozumna idea; postęp świata wynika z rozwoju samowiedzy i rozszerzania sfery wolności; każda forma dziejowa (teza)
istnieje dopóki podlega postępowi, następnie neguje ją jej przeciwieństwo (antyteza),
w wyniku czego powstaje forma nowa (synteza)
- mesjanizm
(Andrzej Towiański, Adam Mickiewicz):
przewidywanie powstania na ziemi Królestwa Bożego, poprzedzonego okresem
nieszczęść i cierpień narodu wybranego
(mesjasza – w tej roli naród
polski), który zmartwychwstanie i stanie się zbawicielem całej ludzkości
5.
Sztuka epoki
romantyzmu
- malarstwo:
dynamika kompozycji, nastrojowa kolorystyka, emocjonalność, oryginalność, klimat
tajemniczości, niesamowitości, grozy; fascynacja tematyką historyczną (motywy mitologiczne, wątki historii średniowiecznej,
ważne wydarzenia i wybitne jednostki historyczne, walki narodowowyzwoleńcze),
inspirowanie się naturą
(uduchowioną, nastrojową, mistyczną lub żywiołową, groźną), Orientem, kulturą ludową. Twórcy: Eugene
Delacroix, Caspar David Friedrich,
William Turner, William Blake, Francisco
Goya
- architektura
(historyzm, np. neogotyk,
orientalizm): poszukiwanie wzorów artystycznych w minionych epokach (głównie w
gotyku – strzeliste wieżyczki, kamienne kolumny, pionowe okna witrażowe) lub w
estetyce sztuki Wschodu.
6.
Literatura,
jej cechy i wybitni przedstawiciele:
- odrzucanie
reguł krepujących wolność twórczą na
rzecz uwolnienia natchnienia i wyobraźni
- kult
poezji: szczególna rola poety-wieszcza
w społeczeństwie, poezja jako narzędzie kształtowania ludzkich postaw
- dramat szekspirowski jako źródło inspiracji romantycznego dramatu idei (obrzędu wprowadzającego odbiorcę w
świat ducha, prawd o historii, naturze, człowieku)
- synkretyzm:
swobodne łączenie gatunków i rodzajów literackich
- nastrojowość,
uduchowienie, mistycyzm
- historia
(historyzm maski), natura, folklor, Orient - jako najważniejsze inspiracje twórcze
- twórcy:
Johann Wolfgang Goethe, George Byron, Friedrich Schiller (Europa); Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid,
Zygmunt Krasiński, Aleksander Fredro (Polska)
7.
Ważniejsze typy bohaterów epoki romantyzmu
- poeta
wieszcz: wybitnie utalentowany, prorok,
darzący miłością wszystkich ludzi, duchowy
przywódca swego narodu (Konrad,
III cz. Dziadów A. Mickiewicza)
- kochanek
romantyczny: nieszczęśliwie zakochany indywidualista, samotnik zbuntowany przeciw społecznym ograniczeniom, samobójca (Werter, Cierpienia Młodego
Wertera, J. W. Goethego; Gustaw,
IV cz. Dziadów A. Mickiewicza)
- spiskowiec:
żarliwy patriota, rezygnujący ze
szczęścia osobistego, by poświęcić się
dla ojczyzny, działa w ukryciu
(tytułowa postać Konrada Wallenroda, A. Mickiewicza, tytułowa postać Kordiana,
Juliusza Słowackiego)
- buntownik
lub mściciel: postać tajemnicza, o dramatycznej przeszłości,
szukająca zemsty lub zbuntowana przeciw Bogu (tytułowy bohater Giaura,
G. Byrona, Konrad III cz. Dziadów A. Mickiewicza)
- szaleniec:
postać oszalała po śmierci (rzeczywistej lub symbolicznej) ukochanej osoby, ma dar widzenia niewidzialnego świata i
ponadnaturalną umiejętność porozumiewania się z duchami, zjawami (Karusia,
Romantyczność, A. Mickiewicz)
8.
Popularne motywy literackie epoki
- miłość:
zwykle nieszczęśliwa, niespełniona, sfinalizowana tragicznie.
Stają jej na przeszkodzie ograniczenia wynikające z nierówności społecznych i
bezdusznych konwenansów. Jej siła dowodzi wyższości
uczuć nad rozumem (Gustaw, IV
cz. Dziadów A. Mickiewicza)
- natura:
jako samoistny, uduchowiony byt,
budzący zachwyt swą potęgą czy egzotyką lub jako istotne tło wydarzeń czy refleksji; również jako symbol ojczyzny (Sonety krymskie, A.
Mickiewicza, Pan Tadeusz, A. Mickiewicza)
- naród:
jako wspólnota połączona więzami tej
samej historii i kultury, jako przedmiot troski i
miłości poety-wieszcza, jako zbiorowy
bohater literacki – jednorodny i zjednoczony (Pan Tadeusz, A.
Mickiewicza)
- bunt:
jako czynne przeciwstawianie się złu,
niezgoda na niesprawiedliwość i
ograniczanie wolności (tak indywidualnej, jak narodowej), przybierająca
nierzadko formę walki
narodowowyzwoleńczej (III cz. Dziadów A. Mickiewicza, Kordian, Juliusza Słowackiego)
- ludowość:
poprzez kreowanie bohaterów
pochodzących z gminu, przywoływanie
ludowych mądrości, intuicyjnych, nieskażonych
racjonalizmem, przywoływanie wierzeń,
podań, legend – jako źródła głębokich prawd moralnych (Romantyczność, A. Mickiewicza, II
cz. Dziadów,
A. Mickiewicza).
9.
Ważniejsze teksty literackie romantyzmu, ich twórcy:
a)
Adam
Mickiewicz, Oda
do młodości – jako sygnał przemiany światopoglądowej A. Mickiewicza
- oda, cechy gatunku: utwór liryczny sławiący
wydarzenie, ideę; podniosły temat, uroczysty styl
- tematyka: pochwała młodości, jej energii, siły duchowej, szlachetności
- cechy oświeceniowe: gatunek, pochwała działania zbiorowego, przejrzyste
obrazowanie pełne harmonii i stosowności; cechy romantyczne: emocjonalność wypowiedzi (wykrzyknienia,
ekspresywizmy), podkreślanie przewagi uczuć i poznania nadzmysłowego nad
racjonalizmem, przeciwstawianie świata marzeń światu skostniałemu, martwemu,
obrazowanie naruszające wzorce klasyczne
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: motywu młodości, konfliktu uczuć i rozumu
b)
Adam
Mickiewicz, Romantyczność – jako spór światopoglądowy i przykład
inspiracji kulturą ludową
- ballada, cechy gatunku: synkretyzm (łączenie elementów
epiki, liryki, dramatu), ludowość (sięganie do ludowych wierzeń, podań,
opowieści, skarbnicy prawd moralnych i mądrości życiowych), fantastyka (łączenie
zdarzeń rzeczywistych z nierzeczywistymi), nastrojowość
(obecność grozy, krwawych wydarzeń, tajemniczości)
- tematyka: spór o istnienie rzeczywistości nadprzyrodzonej, wynikły z widzenia prostej dziewczyny Karusi,
która czuje obecność ducha zmarłego ukochanego, Jasia, co
kwestionuje rozumny starzec
dysponujący „szkiełkiem i okiem”.
Utwór ukazuje wyższość uczuć nad
rozumem, sposób wykorzystania w poezji ludowych
wierzeń i bohaterów, sposób łączenia fantastyki
z realną rzeczywistością w utworze
literackim
-
zagadnienia
do wykorzystania w wypowiedziach na temat: światopoglądu romantycznego;
ludowości w literaturze; fantastyki i świata nadprzyrodzonego w tekstach kultury
c)
Adam
Mickiewicz, Sonety
krymskie –
jako przykład metafizycznej refleksji
i inspiracji Orientem
- sonet,
cechy gatunkowe (patrz literatura okresu baroku)
- tematyka: zachwyt nad naturą Krymu, tęsknota za ojczyzną (Stepy
akermańskie); obraz morza, sztormu, refleksja
nad postawami ludzkimi (Burza); kontemplowanie natury i kultury Orientu (Bakczysaraj w nocy)
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: obrazu natury w tekstach kultury; postaci
podróżnika-pielgrzyma-wygnańca w literaturze
d)
Adam
Mickiewicz, Dziady (cz. II - do samodzielnego
przypomnienia, IV, III) – jako dramat romantyczny, dramat
idei, cykl połączony wspólnym tytułem,
sceną dawnego obrzędu dziadów,
postacią głównego bohatera i motywem
nieszczęśliwej miłości romantycznej
-
cz. IV - dramat romantyczny:
otwarta, fragmentaryczna kompozycja;
zastosowanie reguły trzech jedności;
brak podziału na akty i sceny; łączenie
rzeczywistości realnej z nierzeczywistą, fantastyczną – główny bohater (romantyczny,
werteryczny) o nieustalonym do końca statusie
-
tematyka i bohaterowie: historia miłosna
nieszczęśliwego kochanka, Pustelnika-Gustawa (człowiek? upiór? dusza
pokutująca?), odrzuconego przez pannę wybierającą majętnego męża, opowiadana księdzu (racjonaliście) w jego
domku, w trakcie trzech godzin (miłości,
rozpaczy, przestrogi), nocą z 1. na 2. listopada
- ważniejsze problemy: miłość romantyczna jako najwyższa
wartość w życiu ludzkim, źródło uduchowienia, ubogacenia człowieka (nawet jeśli
jest nieszczęśliwa); manifest romantycznej wiary w wyższość poznania intuicyjnego nad rozumowym; uwznioślenie kultury ludowej jako skarbnicy
najczystszych prawd moralnych
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: miłości; miłości romantycznej; bohatera romantycznego;
motywu szaleństwa w literaturze.
- cz. III - dramat romantyczny, dramat idei: otwarta, fragmentaryczna kompozycja;
niestosowanie zasady trzech jedności; niespójna fabuła (luźny związek przyczynowo-skutkowy między
kolejnymi scenami); łączenie rzeczywistości realnej z nierzeczywistą,
fantastyczną (obecność postaci o
nieustalonym statusie); synkretyzm gatunkowy
(powaga sąsiaduje z groteską, realizm z fantastyką, komizm obok tragizmu) i rodzajowy (dramat z elementami liryki i
epiki); stosowanie niezwykłej symboliki;
przemiana wewnętrzna głównego
bohatera; obecność ważnej idei
- tematyka: martyrologia narodu polskiego doby
niewoli; obraz społeczeństwa polskiego doby niewoli; prorocza wizja przyszłości Polski; obraz Rosji i społeczeństwa
rosyjskiego; metamorfoza
moralna i duchowa głównego bohatera
- czas i miejsca akcji: między 1. listopada 1823 a 1. listopada 1824; Wilno, domek pod
Lwowem, salon warszawski, Rosja
- treść: Prolog, Scena I (tzw. więzienna),
Scena II (Wielka Improwizacja),
Scena III (egzorcyzmy), Scena IV
(domek pod Lwowem), Scena V (widzenie Księdza Piotra), Scena VI (sen Senatora), Scena VII (salon warszawski), Scena VIII (u Senatora, bal), Scena IX (obrzęd dziadów), Ustęp (epicki poemat o Rosji carskiej i społeczeństwie rosyjskim)
- bohaterowie: Gustaw podlegający przemianie mentalnej w Konrada (z kochanka romantycznego w bojownika o wolność ojczyzny i
szczęście ludzkości, z człowieka pełnego pychy i zwątpienia w Boże plany, w
jednego z realizatorów mesjanistycznej koncepcji uwolnienia ojczyzny); Ksiądz Piotr (pokorny duchowny, realizujący
chrześcijańskie ideały miłości, miłosierdzia, przebaczenia, któremu dana będzie
łaska widzenia przyszłości Polski); postaci historyczne: Senator (Nowosilcow) –
prześladowca młodzieży polskiej, Doktor
(A. Becu) – zdrajca, współpracownik
Nowosilcowa, Wysocki - jeden z
inicjatorów wybuchu powstania listopadowego, Zan, Żegota, Frejend, Sobolewski, Januszkiewicz
(filareci i filomaci) i in.
- ważniejsze problemy: bunt (Konrad buntujący się przeciw
cierpieniu zniewolonego narodu, ważący się nawet na bunt przeciw Bogu, jak
Prometeusz przeciw Zeusowi – prometeizm); obraz
i ocena społeczeństwa polskiego
(patrioci, kosmopolici,
zdrajcy); walka sił dobra i zła (o duszę Konrada, o wizerunek
społeczeństwa polskiego); mesjanizm (krzepiący nadzieją po klęsce powstania
listopadowego).
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: przemiany wewnętrznej bohatera; patriotyzmu; buntu
prometejskiego; mesjanizmu; martyrologii narodowej.
e)
Adam
Mickiewicz, Pan
Tadeusz – jako epopeja narodowa, wyraz tęsknoty za ojczyzną,
nawoływanie poety do zgody i jedności narodowej
-
epopeja narodowa,
cechy gatunku – zapoczątkowany inwokacją (bezpośrednim zwrotem do bóstwa, muzy) obszerny utwór wierszowany (trzynastozgłoskowiec), utrzymany w podniosłym stylu (potęgowanym przez
rozbudowane porównania
homeryckie), przedstawiający dzieje bohatera zbiorowego (naród polski) i bohaterów indywidualnych, na
tle ważnych wydarzeń historycznych
(kampania napoleońska i wynikające z niej przemiany
narodowe i społeczne. Przebieg wydarzeń relacjonuje obiektywny i wszechwiedzący
narrator. Utwór ma charakter synkretyczny
(łączy cechy poematu opisowego, sielanki, gawędy szlacheckiej, powieści
awanturniczo-historycznej, powieści poetyckiej, komedii, satyry)
- tematyka: osią utworu jest konflikt o pozostałości magnackiego
zamku między dwoma zwaśnionymi stronami: spadkobiercą rodu Horeszków a przedstawicielami szlacheckiego rodu Sopliców. Konflikt przeistoczony w „zajazd” zakończy się walką
zjednoczonych sił polskich przeciwko Moskalom.
Na tle tych wydarzeń (rozciągniętych między latem 1811 a wiosną 1812 r.) będą
się przesuwać obrazy codziennego i
odświętnego bytowania ubogiej i
średniozamożnej szlachty, snuły się
opowieści z odległej i nieodległej historii
(uchwalenie Konstytucji 3 Maja, konfederacja targowicka, powstanie
kościuszkowskie, wojny napoleońskie), rozkwitną romanse bohaterów, sfinalizowane zaręczynami podczas niosącego
wolnościowe nadzieje przemarszu
wojsk kampanii napoleońskiej.
- ważniejsi bohaterowie: Jacek Soplica/Ksiądz Robak, Tadeusz Soplica, Sędzia Soplica, Hrabia, Zosia, Telimena, Wojski Hreczecha,
Gerwazy Rębajło
-ważniejsze problemy: spór miedzy rodami, stanowiący zarzewie brzemiennego w skutki
zajazdu, niweczącego starania o przygotowanie dobrego zaplecza dla wojsk
napoleońskich; obraz odchodzącego w
przeszłość szlacheckiego świata z
jego tradycją, obyczajami, wadami i zaletami; obraz natury - równoprawnej
bohaterki epopei, regulującej rytm życia, zajęć, odpoczynku, kwintesencji
ojczyzny; przemiana głównego bohatera,
symbolizująca przemianę świata
szlacheckiego: z przestarzałego modelu sarmackiego w nowoczesny,
ukształtowany przez przemiany polityczno-społeczne doby napoleońskiej; historia i jej wpływ na życie, wybory,
postępowanie bohaterów; różne oblicza miłości
– tragicznej, zmysłowej,
szczęśliwie sfinalizowanej; dom w
znaczeniu dosłownym, jako ognisko życia rodzinnego i symbolicznym, jako ojczyzna.
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: przemian bohatera romantycznego; arkadyjskich wizji
miejsc szczęśliwych; obrazu szlachty polskiej; obrazu natury w tekstach
kultury; motywu miłości w literaturze; motywu patriotyzmu w literaturze.
f)
Juliusz
Słowacki, Grób
Agamemnona – jako element poetyckiego pamiętnika Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu i refleksja nad dramatyczną historią ojczyzny
i postawą jej synów
-
cechy
gatunkowe – liryka
bezpośrednia, opisowa, patriotyczna
-
problematyka: wywołana przez potrzebę odniesienia się do przyczyn upadku powstania listopadowego, w kontekście refleksji nad bohaterstwem
starożytnych Greków, kierująca się w stronę rozliczenia Polaków z wad narodowych, jako jednej z głównych
przyczyn upadku ojczyzny
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: oceny sarmatyzmu w literaturze polskiej; głosów w
dyskusji nad przyczynami powstania listopadowego
g)
Juliusz
Słowacki, Testament
mój – jako przejmująca wypowiedź poety w obliczu wizji rychłej
śmierci
- testament
poetycki, cechy gatunkowe – liryka bezpośrednia, o charakterze elegijnym, żałobnym
- tematyka: rozrachunek z własnym życiem, wyrażenie ostatniej woli poety przeczuwającego nadchodzącą śmierć oraz apelu do potomnych
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: miłości ojczyzny w twórczości romantyków polskich;
wpływu poezji patriotycznej na kształtowanie postaw
h)
Juliusz
Słowacki, Hymn
[Smutno mi, Boże] –
jako wyraz przemyśleń na temat świata i ludzkiego losu
- hymn,
cechy gatunkowe – patrz literatura okresu oświecenia
- problematyka: w zachwyt nad pięknem
świata wpisana samotność wygnańca,
poety-tułacza, świadomego swej obcości wszędzie poza krajem rodzinnym,
skazanego na niekończącą się pielgrzymkę
do wytęsknionej ojczyzny, a także szersza refleksja nad znikomością człowieka i jego poczynań wobec ogromu świata i zagadek
bytu
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: tęsknoty za ojczyzną w literaturze; postaci wygnańca,
emigranta w literaturze
i)
Juliusz
Słowacki, Kordian
–
jako krytyczny głos J. Słowackiego w sprawie wybuchu, przebiegu i klęski
powstania listopadowego
- dramat
romantyczny, cechy, patrz III cz. Dziadów
A. Mickiewicza
- tematyka: trzy koncepcje poezji; historia dojrzewania
nieszczęśliwego kochanka romantycznego i jego przemiany w żarliwego patriotę; idea winkelriedyzmu – polemiczna w odniesieniu do mesjanistycznej koncepcji odzyskania niepodległości przez Polskę; ocena społeczeństwa polskiego w
kontekście przyczyn klęski listopadowej
- czas i miejsca akcji: 31. grudnia 1799 – 1. stycznia 1800 r. (Karpaty); 1825-1829
(wiejski dworek w Polsce, Londyn, Włochy, Watykan, Mont Blanc, Warszawa)
- treść: Przygotowanie, Prolog, Akt
I (wczesna młodość Kordiana, miłość
romantyczna, próba samobójcza), Akt II (podróż po Europie, utrata młodzieńczych złudzeń, wiary w miłość,
nadziei na wsparcie w odzyskaniu niepodległości, duchowa przemiana), Akt
III (zawiązanie spisku koronacyjnego i
próba zabójstwa cara Mikołaja I, pobyt Kordiana w szpitalu wariatów, wyrok
śmierci i ułaskawienie)
- bohaterowie: Kordian podlegający przemianie w Podchorążego Kordiana (z nieszczęśliwie zakochanego młodzieńca,
poszukującego sensu i celu życia, w patriotę gotowego do najwyższych poświęceń
w imię wolności ojczyzny, jednak zbyt wrażliwego, słabego wewnętrznie, zbyt
obciążonego poczuciem moralności, by zrealizować zamiar królobójstwa; Laura – ukochana Kordiana, nie
traktująca poważnie jego miłości; Grzegorz
– oddany sługa Kordiana, wyraziciel mądrości ludowej i patriotyzmu; Wioletta – zepsuta miłością do pieniądza,
włoska kochanka Kordiana; Papież –
dostojnik potępiający powstańcze zapędy Polaków, nakazujący posłuszność wobec
cara; Prezes – postać wzorowana na
J. U. Niemcewiczu, przeciwniku królobójstwa i zwolenniku działań
dyplomatycznych
- ważniejsze problemy: wybitna jednostka wobec dramatu
ojczyzny i świata pełnego pospolitości; polemika z Mickiewiczem, jego koncepcją
poezji usypiającej i mesjanistyczną koncepcją wyzwolenia ojczyzny; winkelriedyzm jako idea ofiary
wynikającej z czynu militarnego, a nie biernego cierpienia.
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: przemiany bohatera romantycznego; romantycznych
koncepcji wyzwolenia ojczyzny; patriotyzmu w literaturze polskiej; postaci
fantastycznych w tekstach literackich.
j)
Cyprian
Kamil Norwid, Moja
piosnka (II)
- liryka bezpośrednia, wyznanie liryczne o charakterze
intymnym, osobistym
- tematyka: wyraz tęsknoty za ojczyzną, ukazaną jako miejsce szczególne, niezwykłe, wyidealizowane, ale też sygnał
świadomości tęsknoty do czegoś, co istnieje jedynie w marzeniach i filozoficzna
akceptacja rozbieżności dzielącej
ideał od rzeczywistości.
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: tęsknoty za ojczyzną; wyidealizowanego obrazu ojczyzny
k)
Cyprian
Kamil Norwid, Coś
Ty Atenom zrobił, Sokratesie
- liryka pośrednia, wyraźny podział na dwie
części (zestaw pytań retorycznych i uogólniająca refleksja)
- tematyka: los wybitnych jednostek, zwykle niedocenianych za życia, często odrzucanych przez swoich
współczesnych, z powodu własnej niezależności i nonkonformizmu, zaś po śmierci będących przedmiotem żenujących sporów o prawo do pochówku,
spuścizny twórczej, przyznawania zasług.
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: społeczeństwa wobec wybitnych jednostek
l)
Aleksander
Fredro, Zemsta
–
do samodzielnego przypomnienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)