1.
Ramy chronologiczne i nazwy
epoki:
- kontynuacja modernizmu w Europie do lat
60. XX w.; 1918-1939 (Polska)
- dwudziestolecie
międzywojenne, międzywojnie –
okres w dziejach kultury rozwijający się między I a II wojną światową
2.
Ważniejsze wydarzenia historyczne (patrz wydarzenia schyłku Młodej Polski
oraz: 1918 – istotne zmiany
polityczne w Europie – upadek Austro-Wegier, Rosji carskiej, powstanie nowych
państw – komunistycznego ZSRR, Austrii, Polski, Węgier, Litwy, Łotwy, Estonii; 1922 – narodziny
faszyzmu we Włoszech, 1919-1921 –
wojna polsko-sowiecka, 1929-1933 –
wielki kryzys ekonomiczny na świecie, 1933
– dojście do władzy Hitlera w Niemczech i początek nazizmu, 1939 – wybuch II wojny światowej)
3.
Kluczowe pojęcia:
- rewolucja obyczajowa – odważne zmiany obyczajowe
na fali powojennego optymizmu i niechęci do tradycji oraz jej ograniczeń;
potrzeba korzystania z rozwijającej się infrastruktury rozrywek miejskich
(kawiarnie, kina, kluby, rewie, kabarety, teatry); idea zdrowego trybu życia;
postęp emancypacyjny – wzrost poziomu wykształcenia kobiet i ich aktywności
zawodowej
- kultura masowa – wynik wzrostu poziomu dobrobytu
społeczeństwa, upowszechniania dostępu do oświaty, umasowienia produkcji dóbr
kultury – książek, czasopism, filmów, spektakli, itp.
- totalitaryzm, ideologie totalitarne – ( komunizm,
faszyzm, nazizm) – interes państwa sprawą nadrzędną wobec interesu jednostki;
jedna partia, jedna ideologia, jeden charyzmatyczny przywódca; terror
polityczny, inwigilacja i ograniczanie wolności obywateli; rozbudzanie
nienawiści do wrogów zewnętrznych i wewnętrznych, w nazizmie dodatkowo rasizm
4.
Filozofia
i
myśl społeczno-polityczna
-
katastrofizm – (Oswald Spengler) w rozwoju społeczeństw
można wskazać etapy: narodzin, rozwoju, schyłku, kresu; w trakcie pierwszych
dwóch funkcjonuje kultura (naturalność, religijność, uduchowienie, poszanowanie
dla wartości i poszukiwanie idei), następnie nastaje cywilizacja (sztuczność,
bezbożność, materializm, agresja prowadząca do wojen i zagłady); cywilizacja zachodnioeuropejska znajduje się
w fazie schyłkowej, czeka ją upadek, zagłada
- psychoanaliza
– (Zygmunt Freud) psychika człowieka składa się z trzech sfer: id (skrywające nieuświadomione
potrzeby, pragnienia, instynkty, biologizm człowieka), ego (odpowiedzialne za
świadomą realizację działań) i superego (kontrolujące ego w myśl
uwewnętrznionych norm etycznych, społecznych, wzorców kulturowych). Id (którego
tajemnice zdradzają marzenie senne, czynności omyłkowe, twórczość artystyczna)
pozostaje w wiecznym konflikcie z superego, co przysparza człowiekowi
cierpienia
- behawioryzm
– (John Watson) świadomość człowieka i stany jego umysłu pozbawione są
naukowego znaczenia, w przeciwieństwie do zachowań ludzkich (reakcji na bodźce),
stanowiących podstawę do obiektywnych badań psychologicznych
5.
Sztuka
epoki dwudziestolecia (pod znakiem różnorodności)
funkcjonalizm
6.
Literatura,
jej cechy i wybitni przedstawiciele:
- cechy:
różnorodność stylistyczna (realizm i naturalizm, impresjonizm, ekspresjonizm,
symbolizm); niechęć do tradycji i
potrzeba eksperymentowania obok neoklasycyzmu; w poezji język codzienny, prozaiczny obok
symbolicznego, awangardowego
- różnorodność
życia literackiego: demokratyzacja
twórczości; grupy poetyckie obok
twórców niezrzeszonych, indywidualistów
-
stosowanie nowych środków wyrazu (groteska, mowa
pozornie zależna, parabola, oniryzm, skomplikowana metaforyka, awangardowa
poezja i proza), w związku z bogactwem
tematów i idei (problematyka psychologiczna, społeczno-obyczajowa,
filozoficzna)
- grupy literackie: Skamander (Jarosław
Iwaszkiewicz, Jan Lechoń, Antoni Słonimski, Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński) – najpopularniejsza i
najbarwniejsza grupa; niechęć do
koturnowej poetyki młodopolskiej;
postulat tworzenia literatury dla zwykłego
człowieka i bezpośredniego kontaktu
twórcy z odbiorcą („Pod Pikadorem”); postulat uwolnienia poezji z powinności patriotycznych
i obywatelskich, wyrażania radości życia
i piękna codziennego życia; Futuryści
(Bruno Jasieński, Aleksander Wat, Stanisław Młodożeniec) – bunt przeciwko tradycji i społeczeństwu;
postulat nowoczesności i odrzucenia wszelkich barier ograniczających twórczość (np.
ortografii) – swobodną, spontaniczną,
świadomie prymitywną; Awangarda
Krakowska (Tadeusz Peiper, Julian
Przyboś) – niechęć do tradycji; odrzucanie koncepcji poezji
jako wyrazicielki emocji; postulat
skupienia poety na słowie, języku poetyckim (tworzywie) i
tworzeniu przez niego oryginalnych, odkrywczych konstrukcji słownych; Druga Awangarda (Józef
Czechowicz, Czesław Miłosz, Tadeusz
Bujnicki) – pesymizm wizji przyszłości świata, katastrofizm
- ważniejsi
twórcy: Tomasz Mann, Marcel Proust, Franz Kafka (Europa); Julian Tuwim, Jarosław Iwaszkiewicz, Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska, Julian Przyboś, Bolesław Leśmian, Stefan Żeromski,
Maria Dąbrowska, Zofia Nałkowska, Witold Gombrowicz, Bruno Schulz (Polska)
7.
Ważniejsi bohaterowie literatury dwudziestolecia
- młody
buntownik (buntuje się przeciw tradycji i przestarzałym zasadom współżycia
społecznego, jest inteligentny, pewny swoich racji, energiczny – np. Cezary Baryka); bohater wnikający we własną psychikę (zgłębia swoją osobowość,
analizując sny, marzenia, interesują go własne reakcje, zachowania, emocje –
np. Józio Kowalski); kobieta nowoczesna (emancypuje się, planuje
swoje życiowe cele i odważnie je realizuje, lekceważy przestarzałe obyczaje, nowocześnie
myśli – np. Elżbieta Biecka); działacz społeczny lub polityczny (nieobojętne
są mu problemy społeczno-polityczne, aktywnie działa na rzecz realizacji swoich
koncepcji w tym zakresie – np. Szymon
Gajowiec)
8.
Popularne motywy literackie epoki
- miasto:
z jednej strony jako przestrzeń fascynująca z uwagi na dynamiczny rozwój ośrodków
miejskich i skupione w nich efekty osiągnięć cywilizacyjnych oraz dużą gęstość
zaludnienia (3 x M) i obszar chłonący kulturę masową J. Tuwim, Do
krytyków, J. Przyboś, Notre-Dame) z drugiej strony
przestrzeń nieprzyjazna człowiekowi, pełna narastających problemów społecznych,
osaczająca, labirynt (S. Żeromski, Przedwiośnie, B. Schulz, Sklepy
cynamonowe)
- witalizm,
młodość: jako wartości często wiązane z powojennymi radością i optymizmem
(J. Tuwim, Do krytyków, B. Jasieński, But w butonierce)
- codzienność:
jako reakcja na wieloletnie przesycenie literatury i sztuki tematyką narodową,
patriotyczną, jako wyraz potrzeby zajęcia się twórców tematyką zwykłego,
codziennego życia, budowania nowej, lepszej przyszłości, bieżącymi sprawami i
prostymi radościami przeciętnych ludzi (J. Lechoń, Herostrates, A.
Słonimski, Czarna wiosna, J. Tuwim, Przy okrągłym stole)
- natura:
jako motyw skłaniający do refleksji nad pięknem świata, nad przemijaniem,
traktowany jako potężna siła mająca ogromny wpływ na człowieka (B. Leśmian, W
malinowym chruśniaku, L. Staff, Wysokie drzewa)
- mechanizmy
psychiki: zgłębianie tajemnic psychiki, podróże w głąb świadomości,
poszukiwanie psychologicznych motywacji postepowania człowieka – we
wspomnieniach, snach, relacjach międzyludzkich (B. Schulz, Sklepy cynamonowe, W.
Gombrowicz, Ferdydurke, J. Iwaszkiewicz, Panny z Wilka)
- problemy
społeczno-polityczne młodego państwa polskiego: jako wyraz frustracji
podziałami społecznymi, chaosem politycznym, kontrastami majątkowymi i
wykluczeniem społecznym najbiedniejszych warstw, a także ryzykiem wybuchu
rewolucji w Polsce (W. Gombrowicz, Ferdydurke, S. Żeromski, Przedwiośnie)
- bunt
przeciw formie: skutek niechęci do tradycji i zastanych sposobów wypowiedzi
literackiej oraz świadome prowokowanie i skandalizowanie, w celu popularyzacji
określonych idei i związanej z nimi twórczości (W. Gombrowicz, Ferdydurke,
Witkacy, Szewcy)
9.
Ważniejsze teksty literackie dwudziestolecia
a)
Julian Tuwim (Skamander) – cechy poezji: witalizm,
radość życia, beztroska, pochwała codzienności, fascynacja przestrzenią miejską
i różnobarwnym tłumem, solidarność ze skrzywdzonymi, obrona godności ludzkiej,
krytyka rzeczywistości w związku z zaostrzeniem się sytuacji politycznej w
Polsce i Europie, wprowadzenie do poezji języka potocznego, kolokwializmów,
wulgaryzmów; utwory: Do
krytyków (pełen radości, pewności siebie manifest lekceważenia młodego
twórcy wobec autorytetów literackich; przy tym zarys jego programu poetyckiego
– zainteresowanie codziennością, eksponowanie entuzjazmu, optymizmu, fascynacji
miejskim krajobrazem i nowoczesnością obok zachwytu naturą)
b)
Julian Przyboś (Awangarda Krakowska) – cechy poezji: odrzucanie natchnienia na rzecz aktu świadomego,
intelektualnego konstruowania utworu (poeta jako inżynier słowa, który stwarza
świat w materiale językowym), awangardowość w zakresie tematyki (zachwyt
nowoczesnością, rozwojem cywilizacyjnym, technicyzacją życia, przestrzenią
miejską) i języka wypowiedzi (oszczędność
słowa, aluzyjność wypowiedzi sprzyjająca pobudzaniu wyobraźni odbiorcy,
konstruowanie zaskakujących zestawień słownych w celu uzyskania nowych znaczeń,
nowatorskie wykorzystywanie wieloznaczności wyrazów, metafora jako
najważniejszy środek wyrazu, reguła ekwiwalentu uczuć – opis uczuć podmiotu
zastępują obrazy sygnalizujące jego przeżycia i stany ducha,); utwory: Notre-Dame (opis wrażeń
podmiotu podziwiającego katedrę Notre-Dame, powstałą w wyniku geniuszu
człowieka i ludzkiej pracy, które ujarzmiły przyrodę i przekształciły chaos
przestrzeni w wybitne, imponujące dzieło sztuki. Patrzący w górę podmiot
porównuje wnętrze katedry do „odrzuconej w górę” kamiennej przepaści. Eksponuje
swój niepokój, małość i upokorzenie w zestawieniu z ogromem katedry. Zestawia
wysokość z przepaścią, oraz to, co święte, z tym, co na ziemi)
c) Bolesław Leśmian – cechy poezji: pojmowanie natury jako potężnego żywiołu przenikniętego
boskim pierwiastkiem twórczym, wpływy intuicjonizmu, budowanie obrazu świata
widzianego oczami człowieka pierwotnego lub ludowego śpiewaka, zainteresowanie zagadnieniami
metafizycznymi, groteska, symbolizm, oryginalna metaforyka, neologizmy
(leśmianizmy); utwory: W
malinowym chruśniaku (erotyk, obrazujący w subtelny sposób zmysłową
miłość kobiety i mężczyzny, na łonie natury – świadka i uczestnika tych
miłosnych przeżyć, nastrój miłosnego uniesienia potęgują barwa, zapach i smak
malin, którymi karmią się kochankowie), Topielec (poetycka historia
wędrowca, który zagłębia się w „zieleń samą w sobie”, by przeniknąć tajemnicę
istnienia. Uwiedziony przez „demona zieleni” przestaje być człowiekiem i
jednoczy się z przyrodą, stając się „topielcem zieleni”.
d)
Witold Gombrowicz, Ferdydurke – jako niezwykła
manifestacja talentu pisarskiego, nowa rewolucyjna forma i metoda powieści (B.
Schulz), i wielka satyra społeczno-obyczajowa
-
powieść awangardowa, cechy – groteskowa fabuła,
ukazująca świat zdeformowany, z pogranicza rzeczywistości onirycznej,
obfitująca w nielogiczne, absurdalne wydarzenia, łącząca komizm z tragizmem,
ośmieszająca dawne konwencje literackie i artystyczne; niejednolita struktura
(powieść przygodową przeplatają fragmenty należące do innego porządku –
opowiadania, oraz przedmowy do nich, o Filidorze i Filibercie); obecność
sytuacji służących przedstawieniu określonych idei; kompozycja otwarta
- tematyka – wędrówka (i duchowa podróż)
głównego bohatera, Józia Kowalskiego, przez różne środowiska społeczne i
instytucje, odsłaniająca absurdy życia, wszechobecność i śmieszność konwenansów
- czas
i miejsce akcji – lata 30. XX w.
(czas pozornie realny), Warszawa, Bolimowo
- kompozycja
– akcja powieści przygodowej
(narratorem jest Józio Kowalski) składa się z trzech części, między które
wpleciono dwa opowiadania o
Filidorze i Filibercie (narratorem jest Antoni Świstak) poprzedzone przedmowami (narratorem jest dojrzały
literat)
- treść
– cz.1.: do trzydziestoletniego początkującego pisarza przybywa profesor
Pimko, który nakazuje mu powrót do gimnazjum, z uwagi na odkryte braki
edukacyjne. Podporządkowany Pimce trzydziestolatek, traktowany jak
szesnastolatek, udaje się do szkoły dyrektora Piórkowskiego, jako Józio
Kowalski, gdzie wraz z innymi zostaje poddany procesowi upupiania, czy
utrzymywaniu w niedojrzałości. Niedojrzałość, kojarzona z dzieciństwem i
niewinnością, jest obiektem buntu części uczniów, którym przewodzi Miętalski
(Miętus). Frakcję przeciwną reprezentują uczniowie z Pylaszczkiewiczem
(Syfonem) na czele. Dochodzi między nimi do konfliktu, zakończonego bójką i
„zgwałceniem przez uszy”, Syfona przez Miętusa. cz.2.: Józio przemieszkujący na
stancji u nowoczesnej rodziny Młodziaków podkochuje się w Zucie, córce
gospodarzy. Wobec obojętności dziewczyny usiłuje wytrącić ją i jej rodzinę ze
sztucznej pozy ludzi nowoczesnych, wyzwolonych. Uda mu się dopiero po wielu
niefortunnych próbach, gdy wskutek własnej intrygi sprowadzi do sypialni Zuty
dwu naraz adoratorów – gimnazjalistę Kopyrdę i profesora Pimkę, co wywoła
karczemną awanturę i sprowokuje ucieczkę Józia wraz z Miętusem, na wieś, w
poszukiwania „prawdziwego parobka”. cz.3. Józio z Miętusem trafiają do
Bolimowa, dworku ziemiańskiego wujostwa Józia, Hurleckich. Tam Miętus odnajduje
„prawdziwego parobka”, Walka, z którym usiłuje się bratać, co wywołuje opór
państwa Hurleckich. Namawia Walka do wspólnej z Miętusem i Józiem ucieczki.
Walek zostanie oskarżony o kradzież przez panów Hurleckich, co wraz z ich
chęcią przypomnienia mu jego miejsca w społecznej hierarchii, stanie się
początkiem wielkiej awantury, z udziałem miejscowych chłopów. Józio postanowi
uciec z Bolimowa, zabierając swą kuzynkę, Zosię, udając miłość do niej.
Ostatecznie uświadomi mu to, że „nie ma ucieczki przed gębą, jak tylko w inną
gębę”
- bohaterowie
– Józio, główny bohater i narrator,
wtłaczany w kolejne formy (pupa, łydka, gęba), usiłuje się z nich uwolnić, co
zwykle kończy się awanturą i ucieczką – z jednej „gęby” w kolejną; Pimko – „belfer klasyczny”, specjalista
od utrzymywania ludzi w stanie niedojrzałości, podległości, niesamodzielności -
skompromituje się ulegając urokowi pensjonarki; Bladaczka – nauczyciel j. polskiego, rutyniarz pozbawiony talentu
pedagogicznego, karykatura nauczyciela, schematycznego, przestraszonego wobec
zwierzchników, apodyktycznego wobec uczniów; Gałkiewicz – uczeń, bohater lekcji j. polskiego, usiłujący
zdemaskować bezsens wpajania uwielbienia dla uznanych twórców literatury; Pylaszczkiewicz (Syfon) – uczeń,
prymus, obrońca ideału niewinnego ucznia, wygrywa pojedynek na miny, ale
zostanie uświadomiony („zgwałcony przez uszy”) przez Miętusa i nie mogąc znieść
tej ujmy, popełni samobójstwo; Miętalski
(Miętus) – uczeń, zdemoralizowane chłopaczysko, zbuntowany przeciw pupie
(niedojrzałości) i każdej innej „gębie”, marzący o spotkaniu niezafałszowanego,
autentycznego, prostego człowieka – „prawdziwego parobka”; Młodziakowie – nowoczesna rodzina, mieszkająca w Warszawie,
lekceważąca tradycyjne wzorce i obyczaje, głosząca modne idee, kult racjonalizmu,
sportu, swobody obyczajowej, do czasu kompromitującej sceny z udziałem córki i
jej dwóch adoratorów; Zuta Młodziakówna –
pensjonarka, pewna siebie, zarozumiała, wyzwolona, nowoczesna, gardząca
autorytetami, nonszalancka, wysportowana, świadoma swojej atrakcyjności
fizycznej (łydka), epatująca nią; Hurleccy
– rodzina ziemiańska, mieszkańcy dworku w Bolimowie, hołdujący
konserwatywnym tradycjom (służba, poniżana, karana wg dawnych wzorów), rodzice Zosi (cichej, tęskniącej za romantyczną
miłością) i Zygmunta (nieodrodnego
potomka swych szlacheckich przodków); Walek
- służący u Hurleckich, „prawdziwy parobek”, skutecznie uświadamiany
społecznie przez bratającego się z nim Miętusa
- ważniejsze
problemy: satyryczny obraz zacofanego systemu edukacji - ukazanie szkoły
jako instytucji przestarzałej, nieprzyjaznej uczniom, ograniczającej ich
prawdziwy rozwój, skupionej na wykształcaniu w młodych ludziach przyzwyczajenia
do podległości, niedojrzałości, niesamodzielności. Nauczyciele (belfrowie)
reprezentują mierne talenty pedagogiczne, żądają bezrefleksyjnego akceptowania
przekazywanych banałów, nie pozwalają na swobodę analizowania, myślenia,
wnioskowania, żądają bezwzględnego podporządkowania się, obawiają się swoich
zwierzchników, są więc wobec nich służalczy, zaś apodyktyczni wobec uczniów, z
których część podporządkowuje się założeniom tej anachronicznej edukacji
(stronnictwo Syfona), a część buntuje się przeciw niej (stronnictwo Miętusa); pseudonowoczesność mieszczaństwa - kompromitacja
naiwnej i sztucznej, na pokaz, postępowości obyczajowej sfer mieszczańskich,
inteligenckich, zachłyśniętych modnymi, nowoczesnymi ideami, opozycyjnymi wobec
tradycyjnej obyczajowości; anachroniczność
polskiego dworu ziemiańskiego – parodia dworu szlacheckiego i polskiego
ziemiaństwa, wyidealizowanych w Panu
Tadeuszu przez A. Mickiewicza. Gombrowicz ośmiesza pozostałości tradycji
feudalnej, pielęgnowanej w dworku Hurleckich, manifestowanej poprzez kultywowanie
tradycyjnych obyczajów: gościnność na pokaz, kulturę obfitego stołu, okazywanie
poddanym poczucia odrębności i wyższości państwa, tradycyjny system kar wobec
poddanych. Próba zmiany istniejącego stanu okazuje się mrzonką, gdyż uczestnicy
z obu sfer nie są do niej gotowi, idea sentymentalnego bratania się z ludem
okazuje się śmieszna i absurdalna; wszechobecność
formy (maski, gęby) w życiu człowieka
– dowodzenie uwikłania człowieka w narzucany mu przez społeczeństwo system
form, masek, kryjących jego prawdziwe oblicze, osobowość. Okazuje się, że tylko
sam na sam ze sobą człowiek może być szczery, autentyczny. Wszędzie indziej
przybiera pozy, kreuje się na takiego, jakiego oczekuje od niego otoczenie,
odgrywa określoną w danym spektaklu rolę. A nacisk jest bardzo silny, nie
sposób mu się nie podporządkować, gdyż już od wczesnych lat życia jesteśmy
zachęcani, nakłaniani, zmuszani do udawania kogoś, kim nie jesteśmy. Sami
zresztą również wywieramy wpływ na innych, by oni także grali wskazane role.
Sprawę komplikuje także to, że nierzadko usiłujemy odgrywać role, do których
nie dorośliśmy, które nas przerastają: mądrzejszych, lepszych, piękniejszych,
niż jesteśmy w rzeczywistości. Odarcie człowieka z takiej maski na wyrost może
się dla niego okazać bardzo bolesne.
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: powieści awangardowej; powieści groteskowej; obrazu
szkoły w tekstach kultury; maski, odgrywanej roli w życiu człowieka; obrazu
młodości; motywu wędrówki duchowej bohatera
e)
Bruno Schulz, Sklepy cynamonowe – jako warunkująca
samopoznanie podróż w głąb przeżyć, doznań, wtajemniczeń wczesnego dzieciństwa
-
opowiadanie, cechy – krótki utwór epicki, o uproszczonej
fabule, zrównoważonych elementach fabularnych i opisowych
- kompozycja, styl – narracja
pierwszoosobowa, subiektywna, nasycona liryzmem (proza poetycka): obecność
licznych symboli, personifikacji, animizacji; styl ozdobny: łączenie języka
poetyckiego z potocznym, naukowego z archaicznym
- tematyka
– jedno ze wspomnień z dzieciństwa narratora i bohatera jednocześnie,
stanowiące element jego prywatnej mitologii, powiązanej z najbliższą rodziną i
miejscem zamieszkania, rodzinnym Drohobyczem oraz klucz do zrozumienia siebie
samego, tajemnic bytu, twórczych zdolności człowieka, źródeł kultury, sztuki,
religii, nauki. W utworze zaciera się granica między rzeczywistością realną a
oniryczną
- treść
– narrator wybiera się z rodzicami na spektakl do teatru, gdzie okazuje
się, że ojciec nie ma przy sobie portfela, po który wysyła syna. Jest zimowa noc,
chłopiec zbacza z drogi do domu, by zaglądnąć na chwilę do sklepów zwanych
cynamonowymi, ponieważ fascynują go one swą tajemniczością i bogactwem
asortymentu. Gubi się jednak w labiryncie uliczek. Miejsca, które mija po
drodze wydają mu się znajome i obce jednocześnie, ich opis przypomina treść
sennych marzeń. Nie odnajduje drogi do domu, zapomina cel swojego wyjścia z
teatru. Wskakuje do doróżki, która wiezie go do podnóża góry usypanej gwiazdami,
zbieranymi przez ludzi. Bohater schodzi z jej szczytu i powoli wraca do
miasteczka budzącego się ze snu i dołącza do kolegów wędrujących do szkoły
- ważniejsze
problemy: mityzacja rzeczywistości –
mity stanowią klucz do poznawania sensu świata, dlatego sztuka i literatura
powinny je ujawniać, stąd nadawanie głębszego znaczenia wydarzeniom na pozór
zwyczajnym – wyprawa po portfel przypomina mit o Odyseuszu, zagubienie chłopca
w gąszczu ulic kojarzy się z mitem o labiryncie, przemiana ojca bohatera w
starego lisa o kocich zwyczajach nawiązuje do mitów o przemianie ludzi w
zwierzęta; surrealizm – oniryzm –
Schulz zrywa z realistycznym obrazowaniem, opisywana przez niego rzeczywistość
sytuuje się na pograniczu jawy i snu, stanowi fantazyjne wizje, oderwane od
zasady prawdopodobieństwa, logiki, obiektywizmu; psychoanaliza – podróż w głąb wczesnego dzieciństwa ma służyć
poznaniu samego siebie, zgodnie z Freudowskim przekonaniem, że psychika
człowieka bardzo silnie kształtowana jest przez przeżycia okresu dzieciństwa,
co odzwierciedlają sny, fantazje, wspomnienia, skrywające również wspólne dla
wszystkich ludzi archetypy postaw, zachowań; mała ojczyzna – Drohobycz jest dla narratora przestrzenią magiczną,
całym jego światem, oswojonym i bezpiecznym, nawet mimo chwilowego zagubienia
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: powrotu do lat dziecinnych; motywu miasta; mitu i jego
roli w kulturze i życiu społecznym; motywu labiryntu; rzeczywistości onirycznej
w tekstach literackich
f)
Jarosław Iwaszkiewicz, Panny z Wilka – jako utwór o upływie
czasu i poszukiwaniu samoświadomości – czytaj tutaj
g)
Stefan Żeromski, Przedwiośnie –
powieść wyrosła z rozczarowania
-
powieść polityczna, cechy: tematyka polityczna aktualna dla czasu powstania
utworu, akcja osadzona w przełomowym momencie historii Polski; powieść obrazuje
zachodzące w Polsce przemiany polityczne i ścieranie się głównych sił i
programów politycznych; autor dystansuje się do sporów politycznych, negatywnie
oceniając jedynie skutki rewolucji
-
kompozycja - oś kompozycyjną powieści stanowią (trwające od 1914-1924 r.) koleje losu
głównego bohatera, Cezarego Baryki. Powieść składa się ze wstępu (Rodowód) oraz trzech głównych części, różniących się od siebie pod wieloma
względami stylistycznymi. Szklane domy mają charakter powieści
biograficznej z elementami reportażu, Nawłoć
to historia miłosna w sielskich okolicznościach, choć dopełniają ją
naturalistyczne opisy nędzy życia chłopów, Wiatr
od wschodu przypomina debatę polityczną, konfrontację politycznych racji,
której obserwatorem i komentatorem staje się Cezary. Trzecioosobowa narracja
zróżnicowana: od obiektywnej, wszechwiedzącej, po spersonalizowaną (z pozycji
ograniczonej wiedzy bohatera)
- tematyka – utwór wielowątkowy; jego
rdzeń stanowi proces dojrzewania głównego bohatera, w niezwykle trudnych
okolicznościach osobistych i historycznych; tło jego losów stanowią obraz
rewolucji bolszewickiej, od Baku, poprzez Moskwę, Charków, aż do granicy
polskiej i sytuacja społeczno-polityczna młodego państwa polskiego, w
pierwszych latach po odzyskaniu przez nie niepodległości
-
treść – (Szklane domy) Cezarego Barykę poznajemy w Baku, stolicy zagłębia
naftowego, jako czternastolatka. Urodzony w rodzinie polskiej, jest synem
zamożnego urzędnika, Seweryna i Jadwigi, niegdyś zakochanej w Szymonie Gajowcu.
W związku z wybuchem I wojny światowej Seweryn wyjeżdża na front. Podczas jego
czteroletniej nieobecności w życiu Cezarego i jego matki zaistnieją doniosłe
zmiany. Pozbawiony ojcowskiego autorytetu Cezary porzuci szkołę i w pełni
będzie korzystał z wolności, której matka nie będzie w stanie ograniczać.
Zafascynuje go ideologia bolszewicka, przyniesiona w 1917 r., wraz z rewolucją,
dzięki której majątek gromadzony latami przez ojca, stopnieje błyskawicznie, i
która zaprowadzi jego matkę wprost do grobu. Cezary
będzie również uczestniczył w wydarzeniach wojny, jaka rozpętała się w
Baku między Tatarami i Ormianami. Gdy będzie już u kresu wytrzymałości,
szczęśliwie do Baku powróci Seweryn. Postanowią wrócić do Polski. W trakcie
niezwykle długiej podróży Seweryn zaprezentuje Cezaremu wizję szklanych domów,
budowanych w Polsce. Nie dojedzie tam jednak, umierając w tracie podróży.
Przedtem poleci synowi, by skontaktował się w Warszawie z Szymonem Gajowcem. U
kresu wyprawy Polska przywita Cezarego nie szklanymi domami, a rozsypującymi
się brudnymi chałupami, wizytówką nędzy i beznadziejnej egzystencji ich
mieszkańców. (Nawłoć) W Warszawie Cezary spotka się z Gajowcem, który udzieli
mu niezbędnej pomocy w zorganizowaniu sobie życia. Rozpoczyna studia, przerwane
udziałem w wojnie polsko-bolszewickiej, a w jej trakcie zaprzyjaźnia się z
Hipolitem Wielosławskim, ziemianinem z Nawłoci koło Częstochowy, któremu
uratował życie. Cezary skorzysta z zaproszenia do Nawłoci, podczas pobytu w
której rozkocha w sobie kilka kobiet jednocześnie: Karolinę Szarłatowiczównę,
Wandę Okszyńską oraz Laurę Kościeniecką – wdowę, planującą ponowne
zamążpójście, właścicielkę posiadłości w Leńcu. Amory Cezarego przybiorą
tragiczny finał: Karolina przypłaci je życiem, bowiem zazdrosna i niezrównoważona
emocjonalnie Wanda poda jej truciznę. Z kolei romans z Laurą, zaręczoną z
niejakim Barwickim, zostanie przez tego ostatniego zdemaskowany, co zakończy
się awanturą, następnie krótkotrwałym pobytem Baryki w Chłodku, gdzie będzie on
obserwować życie miejscowych chłopów, nędzne i jałowe. Wreszcie – po uzyskaniu
informacji, że Laura wyszła za mąż za Barwickiego – Cezary zdecyduje się
wyjechać do Warszawy, by kontynuować studia. (Wiatr od wschodu) Zamieszkuje
w wynajętym, wraz z kolegą Buławnikiem, pokoju i podejmuje przerwane studia
oraz pracę u Gajowca, który próbuje zarazić go swoją wizją naprawy Polski i
budowania jej szczęśliwej przyszłości. Widzi taką jako efekt sumiennej pracy
nad wdrażaniem ideałów – patriotyzmu, rozwoju oświaty, stopniowego usuwania
nierówności społecznych i zadośćuczynienia krzywdom, wzmocnienia młodej
państwowości. Cezary nie miał przekonania do koncepcji Gajowca, co umocniła
znajomość z Antonim Lukiem, młodym rewolucjonistą. Komunista Lulek będzie
przekonywał Cezarego, że jedyną drogą nie tylko dla Polski, ale innych
europejskich państw jest droga, na która wkroczyła już Rosja sowiecka. Cezary
znał jej skutki z autopsji. Rozczarowany zarówno wizją Gajowca, jak ideologią
komunistów, Cezary staje na rozdrożu. W międzyczasie po raz ostatni spotyka się
z Laurą, na jej życzenie, ale po to jedynie, by utwierdzić się w pewności, że
związek z nią nie ma żadnej przyszłości. Powieść kończy się niejednoznaczną
sceną marszu Cezarego na czele manifestacji robotniczej, w kierunku Belwederu.
Gdy protestującym robotnikom drogę zastępuje kordon żołnierzy, Cezary odłącza
się od pochodu i rusza samotnie do przodu.
-
ważniejsi bohaterowie: Cezary Baryka, Szymon Gajowiec,
Antoni Lulek,
Seweryn Baryka (ojciec Cezarego, potomek szlacheckiej
rodziny polskiej z patriotyczną tradycją, człowiek operatywny, sumienny zamożny urzędnik, marzący o
powrocie z Baku do Polski, pomysłodawca utopijnej idei szklanych domów, marzyciel,
schorowany umiera w męczeńskiej drodze do Polski) Jadwiga Baryka (wzorowa żona Seweryna, przykładna, kochająca matka
Cezarego, pani domu, cicha, sympatyczna, pełna poświęcenia dla syna i współczucia
dla innych, mądrze oceniająca rewolucję i jej skutki, umiera w Baku, wskutek pobicia
i wycieńczenia ciężką przymusową pracą), Hipolit
Wielosławski (przyjaciel i dłużnik Cezarego, który uratował mu życie
podczas wojny polsko-bolszewickiej, ziemianin, lekkoduch o typowej mentalności
szlacheckiej - miłośnik zbytku, zabawy i obfito zastawionego stołu, Laura Kościeniecka (młoda, piękna i
zmysłowa wdowa, kochanka Cezarego, wyrachowana wobec niego i przyszłego męża,
Barwickiego, mimo namiętnej afektacji do Cezarego, wybiera zamążpójście za mężczyznę
nieatrakcyjnego, ale zamożnego) Karolina
Szarłatowiczówna (młoda, miła i dobra dziewczyna, kuzynka Hipolita, pochodząca
z Ukrainy, gdzie pozostawiła rodzinny majątek i groby rodziców, w wyniku
rewolucji bolszewickiej, poszukująca miłości i lokująca ją w Cezarym, podczas jego
pobytu w Nawłoci, zmarła tragicznie, w wyniku wypicia soku z trucizną, podanego
jej przez Wandę Okszyńską), Wanda
Okszyńska (piętnastoletnia panna, o zaburzonej osobowości i inteligencji,
przebywająca w Nawłoci, niezwykle utalentowana muzycznie pianistka, zakochana
nieprzytomnie w Cezarym, wskutek zazdrości wobec Karoliny, uśmierci ją).
- ważniejsze problemy
– dojrzewanie (przedwiośnie) młodego
człowieka jako skomplikowany proces o trudnych do przewidzenia efektach (Cezary
jest jedynakiem rozpieszczanym przez rodziców, wzrastającym w dobrobycie,
wychowywanym w duchu wartości patriotycznych. Czas jego dorastania zbiega się z
doniosłymi wydarzeniami historycznymi, które nie tylko zabiorą mu matkę na
zawsze i ojca na jakiś czas, ale będą taką lekcją życia, jaka rzadko się zdarza
– zetknie się ze śmiercią tysięcy ludzi, z głodem, samotnością, realną perspektywą
własnej śmierci. Inteligencja i wpojone wartości moralne, patriotyczne
przyniosą dobry efekt – Cezary okaże się człowiekiem gotowym do walki o Polskę,
wrażliwym na krzywdę innych, obywatelem zatroskanym o przyszłość swojej nowej
ojczyzny, którym nie sposób manipulować, dojrzałym, mądrym); przedwiośnie jako metafora stanu państwa po
odzyskaniu niepodległości w 1918 r. (przedwiośnie stanowi w przyrodzie
okres przejściowy między zimą a wiosną, dominuje w nim chłód i głód, to moment
trudny i niebezpieczny, przedwiośnie jest jednocześnie zapowiedzią wiosny i
niesionych przez nią nadziei i radości – tak też można interpretować stan, w
którym znajduje się młode państwo polskie, jeszcze biedne, jeszcze niedoskonałe,
ale przepełnione nadzieją na lepszą przyszłość); trzy koncepcje budowy młodego państwa polskiego (1. utopijna
koncepcja szklanych domów zrodzona w wyobraźni i marzeniach Seweryna Baryki,
wierzącego w moc nauki i techniki, jako narzędzi ulepszania ludzkiego życia, 2. Program Szymona Gajowca,
zwolennika wzmocnienia bezpieczeństwa młodej Polski oraz powolnych reform
gospodarczych (rolnej, monetarnej) i społecznych, 3. Program komunistów,
reprezentowanych w powieści przez Antoniego Lulka – wrogi państwowości
polskiej, postulujący internacjonalizm i rządy ludu jako odpowiedź na biedę i
kontrasty społeczne w Polsce); krytyka
społeczeństwa polskiego (sformułowana ustami Cezarego Baryki, który w
oparciu o własne obserwacje i argumenty wskazywane przez komunistów, bardzo źle
ocenia państwo i społeczeństwo polskie – polityczne kłótnie, egoizm elit,
obojętność rządzących wobec najbiedniejszych warstw społecznych, marazm i
powolność w działaniu)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)