1.
Ramy chronologiczne i nazwy
epoki:
lata 80. XIX w. – 60. XX w. (Europa); lata
90. XIX w. – 1918 r. (Polska)
modernizm – nowoczesność; neoromantyzm – pokrewieństwo z niektórymi ideami romantycznymi; fin
de siecle (fr.) – koniec wieku XIX; dekadentyzm – nastroje schyłkowe
wynikające z końca wieku XIX; Młoda
Polska (Młode Niemcy, Młoda Francja, itp.) – narodziny nowych idei,
przeciwstawianie się kulturze tradycyjnej
2. Ważniejsze wydarzenia historyczne (patrz ciąg dalszy rewolucji przemysłowej – m.in.
samochód, samolot, odkrycia naukowe, rozwój medycyny, oświaty oraz: 1905-1907 – rewolucja w Rosji; 1914 – wybuch I wojny światowej; 1917 – wielka rewolucja październikowa
w Rosji; 1918 – koniec I wojny
światowej i odzyskanie niepodległości przez Polskę, po 123 latach niewoli)
3. Kluczowe pojęcia:
- dekadentyzm: postawa
wynikająca z niepokoju niesionego przez przełom XIX/XX wieku, charakteryzująca
się pesymizmem, znużeniem, obojętnością,
biernością, apatią i przeświadczeniem o zbliżającym się kresie cywilizacji zachodnioeuropejskiej
- sztuka dla sztuki: niezgoda na obarczanie sztuki obowiązkami społecznymi i funkcją użytkową, postulat tworzenia sztuki
dla niej samej, a nie z myślą o odbiorcy, postrzeganie artysty jako indywidualisty wyrastającego ponad
szary tłum i uprzywilejowanego
prawem do nieprzestrzegania ogólnie
obowiązujących zasad moralnych,
obyczajowych, skłóconego z filistrem
(mieszczaninem o ograniczonych potrzebach duchowych i horyzontach
intelektualnych), skupionego w kręgach cyganerii artystycznej (bohemy)
- chłopomania:
wywiedzione z tradycji romantycznej przekonanie o surowym pięknie życia i pracy
na wsi, blisko natury, o szczególnej wartości kultury ludowej, zawierającej w
sobie najcenniejsze cechy narodowe, nietknięty zepsuciem cywilizacyjnym system
wartości, obyczaje i wierzenia
4. Filozofia
i myśl społeczno-polityczna (pesymistyczna, akcentująca chaos świata, kwestionująca
wiarę w potęgę rozumu i nauki)
- bergsonizm
(Henri Bergson) – nie intelekt jest skutecznym narzędziem poznawania
rzeczywistości, ale intuicja;
najważniejszą siłą w świecie jest tzw. pęd
życiowy, który nieustannie przekształca naturę
- schopenhaueryzm
(Artur Schopenhauer) – główną siłą kształtującą rzeczywistość i
zapewniającą trwałość świata jest bezrozumna, ślepa wola, która nigdy nie może być zaspokojona, co jest źródłem cierpienia człowieka, potęgowanego przez
świadomość nieuchronności śmierci i zła świata. Istnieją trzy sposoby uwolnienia
się od cierpienia: współczucie i litość
wobec innych cierpiących; wyzbycie się
wszelkich marzeń, potrzeb, oczekiwań; kontemplacja piękna, np. dzieł sztuki
- nietzscheanizm
(Fryderyk Nietzsche) – najwyższą wartość stanowi życie, któremu niepotrzebna jest tradycyjna moralność, ale wszystko
to, co mu sprzyja. Moralność tradycyjną, niewolników (ludzi słabych, pokornych,
kierujących się etyką chrześcijańską), blokującą postęp i rozwój ludzkości,
należy zastąpić moralnością panów (ludzi zdecydowanych, indywidualistów,
energicznych), która będzie stanowić punkt wyjścia do ukształtowania
nadczłowieka – dumnego, o nadzwyczajnej sile, charakterze, mądrości, wysokiej
kulturze.
5.
Sztuka
epoki Młodej Polski (pod znakiem uwolnionej różnorodności, niechęci do realizmu,
obiektywizmu i obrazowania codzienności)
- impresjonizm: malowanie w plenerze, w celu
eksponowania roli oświetlenia
(pogoda, pora roku, dnia); dążenie do utrwalania ulotnych wrażeń, obrazu świata w danej chwili; przenikanie się barw, intensywność
kolorów, gra światła, nieostre kontury obiektów. Twórcy: Claude Monet (Impresja, wschód słońca), Edgar Degas, Edouard
Manet, Auguste Renoir (Europa); Władysław Podkowiński (Polska)
- secesja
(art nouveau): dążenie do oderwania
się od sztuki oficjalnej i stworzenie stylu wspólnego dla wszystkich
dziedzin sztuki; stosowanie asymetrii,
miękkiej falistej linii, jasnych
barw, zestawianie dużych barwnych płaszczyzn; zamiłowanie do ornamentyki wywiedzionej ze świata natury (liście, kwiaty,
płomienie, fale, ważki, pawie); poszukiwanie inspiracji w kulturze Orientu; charakterystyczny motyw –
smukła kobieta o ciemnych, wijących się włosach. Twórcy: Gustav Klimt, Alfons
Mucha, Antonio Gaudi (Europa), Stanisław Wyspiański (Polska)
- symbolizm: niechęć
do realistycznego obrazowania świata
fizycznego, postrzeganego zmysłami na rzecz ukazywania wewnętrznego, duchowego świata
człowieka, jego emocji, przeżyć, refleksji, niepokojów;
stosowanie symbolu, wyrażającego to,
co niewyrażalne i umożliwiającego
niejednoznaczną interpretację dzieła; tworzenie nastroju baśniowego, fantastycznego; inspiracje motywami mitologicznymi,
biblijnymi. Twórcy: Edvard Munch, Gustav Moreau (Europa), Jacek Malczewski,
Władysław Podkowiński (Polska)
6. Literatura,
jej cechy i wybitni przedstawiciele:
- cechy
- dominacja liryki; nastroje dekadenckie;
bierność literatury wobec świata i oczekiwań społeczeństwa - realizacja
postulatu „sztuka dla sztuki” i twórcy-indywidualisty; obecność w
literaturze elementów nurtów charakterystycznych dla sztuki: impresjonizmu, ekspresjonizmu, symbolizmu,
katastrofizmu, naturalizmu (patrz niżej); zainteresowanie problematyką: psychologiczno-obyczajową, społeczną, narodową, miłosną
- impresjonizm
w literaturze – utrwalanie ulotnych
wrażeń, nastrojowość, synestezja (zdolność doświadczania
określonym zmysłem bodźców odbieranych zwykle innym zmysłem, np. pijmy kwiatów woń rzeźwą, co na
zboczach gór kwitną, dźwięczne,
barwne i wonne), w prozie prezentacja
subiektywnych wrażeń bohatera obcującego z naturą
- ekspresjonizm w
literaturze – akcentowanie emocji, namiętności, przeżyć osoby mówiącej, z użyciem mocnych, przesadzonych środków wyrazu, od patetyzmu, poprzez groteskę, do
wulgarności
- symbolizm
w literaturze - skupienie na
prezentacji wewnętrznego świata człowieka,
z użyciem języka symbolicznego: metaforycznego,
aluzyjnego, wieloznacznego
- katastrofizm
w literaturze – sygnalizowanie nieuchronnego kresu, upadku
cywilizacji, świata i wizji jego katastrofy. Obrazowaniu zagłady służy
język zarówno jednoznaczny, jak też symboliczny,
tajemniczy
- naturalizm
w literaturze – ukazywanie rzeczywistości z pełnym obiektywizmem i skrajnym
realizmem oraz fotograficzną
wiernością, podejmowanie tematów trudnych
(bieda, demoralizacja, wyzysk, itp.), akcentowanie biologizmu człowieka, stosowanie brutalnego obrazowania i języka
potocznego, bez osłonek
- teatr - rozwój teatru naturalistycznego
(naturalizm – patrz naturalizm w literaturze) i symbolicznego (patrz symbolizm w
literaturze), będącego syntezą sztuk
- twórcy
– Charles Baudelaire, Artur Rimbaud, Joseph Conrad (Europa); Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz, Leopold Staff,
Władysław Stanisław Reymont, Stefan Żeromski, Stanisław Wyspiański (Polska)
7. Ważniejsze typy bohaterów Młodej Polski
- dekadent
– zniechęcony, apatyczny, bierny, przekonany o kresie cywilizacji, szukający
ucieczki w „sztucznych rajach” (Koniec
wieku XIX, K. Przerwa-Tetmajer); artysta
– osamotniony, wyrastający ponad przeciętność, indywidualista, skandalista, gardzi
filistrem (Confiteor, Stanisław
Przybyszewski); filister (mieszczuch
o zawężonych horyzontach intelektualnych, skupiony na pomnażaniu dochodów,
pozbawiony potrzeb duchowych, hipokryta, kołtun (Moralność pani Dulskiej, Gabriela Zapolska); społecznik – inteligent, zwykle nauczyciel, lekarz, czynnie przeciwstawiający
się problemom społecznym – biedzie, zacofaniu, niesprawiedliwości, porzuca
szczęście osobiste dla pracy na rzecz ubogich, upośledzonych społecznie (Ludzie bezdomni, Stefan Żeromski); chłop – przywiązany do ziemi,
bogobojny, kultywujący tradycję ojców, przestrzegający norm moralnych swojej
społeczności (Chłopi, W. S. Reymont; Wesele, S. Wyspiański)
8. Popularne motywy
literackie epoki
- artysta
– dekadent, jednostka nieprzeciętnie
zdolna, ignorująca nakazy
przestrzegania norm moralnych, obyczajowych, wyobcowana, nierozumiana
przez otoczenie i gardząca nim, wrażliwa,
szukająca spełnienia w twórczości, alkoholu, używkach, rozwiązłości erotycznej
(Evviva l’arte, K. Przerwa-Tetmajer, Confiteor, S. Przybyszewski)
- śmierć
– wynikająca z popularności nastrojów dekadenckich, katastroficznych – smutku, przygnębienia, nieuchronności przemijania,
spraw ostatecznych (Krzak dzikiej róży w
Ciemnych Smreczynach, J. Kasprowicz)
- wieś
– przestrzeń wolna od zepsucia
cywilizacyjnego, gwarantująca człowiekowi kojący wpływ bliskiej natury, zamieszkiwana przez społeczność
hołdującą tradycji, stojącą na
straży dawnych obyczajów i prostej moralności. Jednocześnie przestrzeń
wymagająca wysiłku, ciężkiej pracy i
pełna problemów społecznych – biedy, konfliktów chłopów z ziemiaństwem,
zacofania (Wesele, S. Wyspiański, Chłopi W. S. Reymont)
- problematyka
narodowa – powrót do marzeń o
niepodległości i poszukiwanie przyczyn
niepowodzeń narodu polskiego w walce o wolność, analizowanie społecznej i ekonomicznej sytuacji
poszczególnych grup społecznych, stanu
integracji ówczesnego społeczeństwa – jako czynników wykluczających
skuteczną realizację celów wolnościowych (Wesele,
S. Wyspiański, Chłopi W. S. Reymont, Ludzie bezdomni, S. Żeromski)
- miłość
– często w jej aspekcie zmysłowym,
fizycznym, z uwagi na nastroje dekadenckie,
pogardę dla obyczajowych ograniczeń i nurt naturalizmu w literaturze (Lubię,
kiedy kobieta… K. Przerwa-Tetmajer, Chłopi,
W. S. Reymont), rzadziej o charakterze romantycznym (Ludzie bezdomni, S. Żeromski)
- szatan
– popularny z uwagi na postawy dekadenckie,
uosabiany poprzez postać pogrążoną w przygnębieniu i bezsilności, której
udziela się smutek świata i poczucie jego kresu (Deszcz jesienny, Leopold Staff)
- natura
– często krajobraz tatrzański,
fascynujący poetów młodopolskich swym surowym pięknem, majestatem, niedostępnością, światem górskiej flory
i fauny, mistycyzmem (Krzak dzikiej róży… J. Kasprowicz, Melodia
mgieł nocnych, K. Przerwa-Tetmajer), ale też jako element przestrzeni stałego bytowania człowieka,
wyznaczający mu rytm życia i pracy (Chłopi,
W. S. Reymont)
- miasto
– przestrzeń chaotyczna, bezduszna, negatywnie oddziałująca na mieszkańców, skupiająca w sobie biedę,
rozmaite nieszczęścia. Siedlisko zła,
rozpusty, bezprawia, w którym sąsiadują ze sobą przemoc i bezbronność, nędza
obok bogactwa (Ludzie bezdomni, S.
Żeromski; Ziemia obiecana, W. S.
Reymont, Moralność Pani Dulskiej, G.
Zapolska)
9. Ważniejsze teksty literackie Młodej Polski
a) Kazimierz Przerwa-Tetmajer, wiersze: Koniec
wieku XIX (poczucie
pustki i bezcelowości życia, w którym zawodzą dotychczasowe sposoby uśmierzenia
bólu istnienia i brakuje akceptacji dla jakiejkolwiek postawy życiowej), Evviva
l’arte (idea sztuki jako jedynego uzasadnienia sensu życia, idea
artysty jako wyrastającego ponad tłum, natchnionego przez Boga, zbuntowanego
przeciw światu materialistów, ograniczonych filistrów), Lubię, kiedy kobieta… (nowy,
bezpruderyjny sposób obrazowania miłości -zmysłowej, cielesnej, będącej
wynikiem wyłącznie pożądania), Melodia mgieł nocnych (piękno
pejzażu górskiego w porze nocnej, ukazanego z zastosowaniem techniki
impresjonistycznej – nastrojowość, ulotność wrażeń, synestezja)
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: dekadentyzmu, pesymizmu w literaturze; koncepcji sztuki
i artysty; impresjonizmu w poezji
b) Jan Kasprowicz, wiersze: cykl sonetów Z
chałupy (problematyka
społeczna – znana poecie z autopsji nędza, ciężka praca i surowe życie chłopów,
realia wiejskiego życia – w pełnej kunsztu poetyckiego prostocie przekazu i
technice naturalistycznej), Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach
(impresjonistyczny obraz krajobrazu tatrzańskiego, stanowiącego tło dla
umiejscowienia w nim symbolicznych róży i limby), Dies irae
(wynikająca z nastrojów dekadenckich, katastroficznych i osobistego dramatu
poety apokaliptyczna wizja Dnia Gniewu Bożego i Sądu Ostatecznego, pełna
pesymizmu w ocenie człowieka, jako wiecznego grzesznika i Boga, jako surowego
Sędziego sprowadzającego zagładę na cały grzeszny świat)
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: obraz wsi i życia chłopów w literaturze; pesymizmu,
katastrofizmu w literaturze; impresjonizmu, naturalizmu, katastrofizmu w
literaturze
c) Leopold Staff, wiersze: Kowal
(poetycki wyraz Nietzscheańskiej koncepcji siły człowieka, jego determinacji w
osiąganiu życiowych celów, odwagi, męstwa, pogardy dla słabości, bierności –
charakterystycznych dla dekadentyzmu), Deszcz jesienny (klasyka
dekadentyzmu – smutek, melancholia, zwątpienie, wokół symbolicznych motywów
grobów, śmierci, żałoby, nieszczęścia, rozstania, szatana - wywołanych monotonnie
padającym jesiennym deszczem)
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: nietzscheanizmu; symbolizmu w poezji młodopolskiej
d) Stanisław Wyspiański, Wesele – jako zbiorowy, symboliczny portret
społeczeństwa polskiego przełomu wieków, w perspektywie historycznej i
metaforycznej oraz rozprawa z narodową
mitologią
- dramat symboliczny, synkretyczny, cechy – niejednorodność gatunkowa (łączenie
konwencji komediowej z dramatyczną); ukazywanie rzeczywistości z użyciem języka
symbolicznego, wieloznacznego;
przenikanie się rzeczywistości realnej
(akt I) i nadprzyrodzonej, fantastycznych wizji, zacieranie się
granicy między jawą i snem (akt II, III); synteza sztuk
-
tematyka – satyryczny obraz
inteligencji krakowskiej i bronowickich chłopów; krytyczna analiza stanu ducha polskiego społeczeństwa – jego
bierności, ulegania narodowej mitologii, błędnej oceny sytuacji
społeczno-politycznej Polski; brak
gotowości Polaków do wywalczenia niepodległości
- czas
i miejsce akcji: listopadowa noc
1900 r.; wiejska chata w Bronowicach,
podkrakowskiej wsi
- treść:tutaj
- ważniejsi
bohaterowie: osoby - Panna Młoda
(Jadwiga Mikołajczykówna – chłopka, żona Lucjana Rydla), Pan Młody (Lucjan Rydel, poeta, inteligent chłopoman), Gospodarz (Włodzimierz Tetmajer,
artysta malarz, właściciel bronowickiej chaty, ożeniony z Anną
Mikołajczykówną), Gospodyni (Anna
Mikołajczykówna, chłopka, żona Włodzimierza Tetmajera), Isia (córka Gospodarzy), Ojciec
(chłop z Bronowic, ojciec sióstr Mikołajczykówien), Marysia (najmłodsza z sióstr Mikołajczykówien), Jasiek i Kuba (Jan i Jakub Mikołajczykowie, drużbowie, bracia Mikołajczykówien),
Dziad (chłop pamiętający rabację
galicyjską), Poeta (Kazimierz
Przerwa-Tetmajer, poeta, brat Włodzimierza), Dziennikarz (Rudolf Starzewski, redaktor „Czasu”), Radczyni (Antonina Domańska, pisarka,
ciotka L. Rydla), Czepiec (chłop z
Bronowic, wuj Mikołajczykówien), Klimina
(chłopka z Bronowic, wdowa po wójcie), Żyd
(Hirsz Singer, karczmarz bronowicki), Rachela
(Pepa Singer, córka Hirsza), osoby
dramatu – Chochoł (słomiane
okrycie krzaku róży – Isia), Widmo (duch
narzeczonego – Marysia), Stańczyk
(błazen Jagiellonów – Dziennikarz), Hetman
(F. K. Branicki – Pan Młody), Rycerz
(Zawisz Czarny – Poeta), Upiór
(Jakub Szela – Dziadowi), Wernyhora
(ukraiński lirnik, prorok – Gospodarzowi)
- ważniejsze
problemy – portret społeczeństwa
polskiego przełomu wieków: biernego, nieudolnego, niedojrzałego, uwikłanego
w narodową mitologię, zdezintegrowanego (rozłam między inteligencją, niezdolną
do rzeczywistych działań i mądrej oceny sytuacji społeczno-politycznej a
chłopami, aspirującymi do poważnego ich traktowania i stania się równoprawną
częścią społeczeństwa), nieprzygotowanego do sięgania po niepodległość, popełniającego
liczne błędy z przeszłości, liczącego na cud; język symboli: obnażanie świata wewnętrznego jednostek i zbiorowej
mentalności społeczeństwa poprzez odpowiednio dobrane symbole, które ukazują
niepokoje, pragnienia, kompleksy poszczególnych bohaterów dramatu, a także
zaszłości, wzajemne obawy i nieporozumienia
– między poszczególnymi środowiskami społecznymi, umożliwiają także
poznawanie rzeczywistości metafizycznej. Symboliczne w Weselu są nie tylko postaci (Rycerz, Stańczyk, Hetman, itd.), ale
też znaczące przedmioty i rekwizyty (chata bronowicka, złoty róg, kosa
racławicka, itp.) i sceny (scena
zasłuchania, chocholi taniec, itp.), więcej na temat symboli w Weselu tutaj; teatr ogromny: będący syntezą sztuk,
z troską o artyzm każdego elementu – literatury, muzyki, tańca, scenografii,
kostiumów.
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: obrazu Polski i Polaków; ludu i wsi; idei walki
narodowowyzwoleńczej; wykorzystania gwary ludowej w literaturze; mitologii
narodowej i rewizji mitów narodowych.
e)
Władysław Stanisław Reymont, Chłopi
– jako dzieło uniwersalne, ujmujące sprawy i problemy ogólnoludzkie, istniejące
zawsze i wszędzie
- epopeja,
powieść nie jest klasyczną
epopeją, ale ma szereg jej cech – panoramiczny obraz życia wiejskiej gromady, z
ogromnym bogactwem elementów świata przedstawionego, na tle wydarzeń
przełomowych, czyli przemian historyczno-społecznych, jakim podlegała wieś; obecność
zabiegów mitologizujących (tradycję, pracę, naturę)
- kompozycja,
styl – kompozycja podporządkowana rytmowi przyrody (4 tomy – 4 pory
roku), kalendarzowi prac gospodarskich oraz kalendarzom liturgicznemu
i obyczajowemu, niosących wydarzenia stanowiące tło dla przygotowywanego
ożenku Boryny z Jagną i jego konfliktu z dziećmi; narracja trzecioosobowa
(trzech opowiadających – realistyczny obserwator, wiejski gaduła, stylizator
młodopolski); w zakresie obrazowania wykorzystane zostały techniki: realistyczne
i naturalistyczne (odtwarzanie szczegółów codziennego bytowania i pracy
chłopów, zachowań motywowanych instynktem), impresjonistyczne (opisy
natury i jej zjawisk), symboliczne (postaci, obrazy, sytuacje, kryjące w
sobie dodatkowe znaczenia)
- czas
i miejsce akcji: koniec wieku XIX, niepełny rok kalendarzowy (od
września do lipca); wieś Lipce,
miasteczko Tymowo
- treść
(t. 1) – Maciej Boryna (58 lat), jeden z bogatszych, wpływowych i
szanowanych gospodarzy w Lipcach, owdowiał wiosną. Stwierdza, że jego
gospodarstwo podupada bez gospodyni, toteż zwraca uwagę na piękną, bogatą i
młodą (19 lat) pannę na wydaniu – Jagnę Paszesiównę. Matka Jagny chce ją wydać
za mąż, ale wyłącznie bogato, toteż zainteresowanie Macieja jej córką,
odpowiada jej. Postawi w związku z tym Borynie warunek zapisu 6 morgów ziemi na
rzecz Jagny, jako zabezpieczenie przed zachłannością dzieci Macieja, po jego
śmierci. Mieszkańcy Lipiec znają Jagnę z jej upodobań do mężczyzn, toteż
perspektywa ożenku Boryny bardzo wszystkich ekscytuje. Tym dziwniejsze jest to,
że o zamiarach Macieja, niemal do ostatnich chwil, nie wiedzą jego dzieci: Antek
ożeniony z Hanką Bylicówną, mieszkający wraz z rodziną w domu ojca, pracujący w
jego gospodarstwie, Magda, żona miejscowego kowala oraz Grzela, odbywający
służbę wojskową i młodziutka Józia. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że
Jagna i syn Boryny są kochankami. Antek marzy o tym, by przejąć obowiązki
gospodarza, jednak Maciej nie myśli przekazać mu gospodarstwa – jest jeszcze
silny, a ponadto wie, że byłby zależny od Antka i prawdopodobnie podzieliłby
los innych Lipczan, którzy po przepisaniu ziemi na dzieci musieli iść na tzw.
„wycug”. Dlatego między ojcem a jego dorosłymi dziećmi, z powodu zazdrości o
zapisaną Jagnie ziemię (w przypadku Antka również zazdrości o kobietę), dojdzie
do karczemnej awantury, po której Boryna nakaże synowi, by wraz z rodziną
opuścił ojcowskie gospodarstwo. Zamieszkają oni u ojca żony, w skrajnej
biedzie. Tymczasem z zachowaniem obowiązującego, szczegółowo opisanego obyczaju
zaręczyn, ślubu i przyjęcia weselnego, Boryna pojmie Jagnę za żonę, co zakończy
fabułę 1 t. powieści, zatytułowanego Jesień.
Tłem tych wydarzeń będą opisy codziennego i odświętnego bytowania mieszkańców
Lipiec, które składa się z sezonowych prac na roli (wykopki, zbiórka kapusty),
prac gospodarskich i kultywowanych obyczajów (darcie pierza, szatkowanie i
kiszenie kapusty, zaręczyny), uczestnictwa w nabożeństwach i obchodzonych świętach
(msze niedzielne, zaduszki, śluby, itp.)
- ważniejsi
bohaterowie – Maciej Boryna (ważna persona Lipiec, pracowity, przywiązany do
ziemi, stanowiącej dla niego najważniejszą wartość, dumny, gwałtowny, zawzięty,
twardy, nieustępliwy, pewny siebie), Antek
Boryna (ojciec dwójki dzieci, dumny, zawzięty, hardy, pracowity,
przedmiotem jego marzeń jest własny kawałek roli), Hanka (żona Antka, pracowita, wierna, rodzina jest dla niej
najważniejszą wartością, cicha, niepozorna, podporządkowana mężowi, do czasu –
nabiera większej pewności siebie, stanowczości, sprawdza się podczas pobytu
Antka w więzieniu), Józia (najmłodsze
dziecko Boryny, nastoletnia, pracowita, radosna), kowal Michał (mąż Magdy, starszej córki Boryny, zamożny, sprytny,
intrygant), Jagna Paszesiówna
(urodziwa, kochliwa, zmysłowa dziewczyna, uosabia biologiczną siłę życiową,
pracowita, wrażliwa, bezrefleksyjna), Dominikowa
(matka Jagny, zachłanna, apodyktyczna wobec swych synów, zaradna), Kuba i Witek (parobkowie Boryny, stary i młody, pracowici, biedni,
poniewierani, umiejscowieni na najniższych szczeblach społecznej drabiny), Jagustynka, Agata (miejscowe żebraczki, na „wycugu”, wykorzystane przez
rodzinę, imające się dorywczych prac, pierwsza zgryźliwa i złorzecząca, druga z
pokorą znosząca swój los), Roch
(dziad wędrowny, przybywający z daleka, uważany za mędrca, udzielający
Lipczanom nauk moralnych poprzez opowiadane przez siebie historie „ze świata”),
ksiądz dobrodziej (lipecki duchowny,
łagodzi konflikty, wytyka chłopom ich wady i grzechy), Żyd Jankiel (karczmarz, chciwy, rozpijający chłopów, jego karczma
jest centrum życia towarzyskiego Lipczan)
- ważniejsze
problemy – obraz życia wiejskiej
gromady z jej społecznym rozwarstwieniem, konfliktami (walka o byt, o
ziemię, konflikty międzypokoleniowe, wewnątrzrodzinne), problemami, systemem
wartości; obraz kultury ludowej –
materialnej (ubiór, wygląd i wystrój domostw, potrawy) i niematerialnej
(zabawy, rozrywki, twórczość, obyczaje); związek
człowieka z naturą, podporządkowanego jej i żyjącego zgodnie z jej
odwiecznym rytmem, z zamkniętym kolistym cyklem kolejnych pór roku, nadającym
kierunek planowaniu, pracy, świętowaniu; uniwersalna
opowieść o człowieku w ogóle, o wartości pracy i sile tradycji w jego
życiu, o jego namiętnościach, cierpieniu i szczęściu
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: obrazu wsi; bohaterów chłopskich w literaturze;
portretu kobiety; motywu rodziny; motywu biedy; związku człowieka z naturą.
f)
Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni
–
jako młodopolska powieść o społeczeństwie polskim końca XIX wieku i o wyższości
idei nad szczęściem osobistym
- powieść
młodopolska, cechy kompozycji – osłabiona pozycja głównego trzecioosobowego
narratora, włączanie narracji pierwszoosobowej, zindywidualizowanej;
albumowy charakter kolejnych rozdziałów, luźnych, nie zawsze połączonych
związkami przyczynowo-skutkowymi i ścisłą chronologią; stosowanie
technik typowych dla literatury i sztuki modernizmu – realizmu i naturalizmu,
impresjonizmu, symbolizmu; indywidualizacja języka
postaci; zakończenie otwarte
- tematyka
– historia młodego lekarza, dr. Tomasza Judyma, na tle szerokiego obrazu
społeczeństwa polskiego końca XIX w.
- czas
i miejsce akcji – lata 90. XIX w.;
Paryż, Warszawa, Cisy, Sosnowiec oraz Kielce i Szwajcaria
- tytuł
– znaczenie dosłowne (mieszkańcy przytułków, biedacy francuscy,
warszawscy), metaforyczne (emigranci zarobkowi - Wiktor, zesłańcy -
Wacław, ludzie świadomie rezygnujący ze szczęścia osobistego, z założenia
rodziny, posiadania domu – dr Tomasz Judym, na rzecz poświęcenia dla innych
ludzi), egzystencjalne (poczucie obcości wobec świata i ludzi –
Korzecki)
- treść
– Tomasz Judym, syn warszawskiego szewca alkoholika, wywodzący się ze społecznych
nizin, dzięki zdobytemu z wielkim trudem, okupionemu cierpieniem, biedą i
upokorzeniami wykształceniu, awansuje społecznie: zdobywa zawód lekarza. Po
studiach w Warszawie i praktyce lekarskiej w Paryżu powraca do rodzinnego
miasta. Podejmuje pracę w jednym ze szpitali i otrzymuje zachętę do
zintegrowania się ze środowiskiem warszawskich lekarzy. W międzyczasie
przygląda się Warszawie i jej mieszkańcom. Szczególnie interesuje go rejon
miasta, z którego sam się wywodzi. Obraz jest głęboko pesymistyczny – nędza,
fatalne warunki bytowania, zawodowy wyzysk i nieludzko ciężka praca, brak
systemu opieki medycznej, społecznej wobec najbiedniejszych, skłaniają Judyma
do wygłoszenia (w domu jednego ze znanych medyków) referatu na temat higieny
najuboższych warstw społeczeństwa i roli lekarza, jako osoby odpowiedzialnej za
ów stan i jego polepszenie. Nie zostaje on przyjęty ze zrozumieniem i staje się
jasne, że środowisko zawodowe odwróci się od Tomasza. Gdy otwarta przez niego
prywatna praktyka lekarska nie będzie funkcjonować zgodnie z wyobrażeniami
młodego lekarza, zdecyduje się on przyjąć propozycję pracy w Cisach, w ośrodku
sanatoryjnym. Tam spotka ponownie, poznaną w Paryżu, Joasię Podborską i jej uczennice
– panny Wandę i Natalię Orszeńskie. Nabierając pewności, że Natalia, w której
durzy się krótko, jest zakochana w innym mężczyźnie, Judym ulokuje swoje
uczucia w Joasi, z wzajemnością. Poza szczęściem miłości, zazna tam również
satysfakcji zawodowej, w związku z możliwością uruchomienia szpitalika dla najuboższych
i wieloma okazjami do niesienia pomocy medycznej nędzarzom z okolicznych wsi.
Niestety, stanowcza postawa Judyma i jego oczekiwanie zmian organizacyjnych w
funkcjonowaniu najbliższego otoczenia sanatorium, spowodują bardzo poważny
konflikt między nim a zarządcami Cisów, zakończony natychmiastowym
wypowiedzeniem mu pracy. W wyniku przypadkowego spotkania dawnego znajomego, inżyniera
Korzeckiego, w drodze powrotnej do Warszawy, Judym trafi ostatecznie do
Zagłębia Dąbrowskiego, do Sosnowca, jako lekarz zakładowy w miejscowej kopalni.
Gdy pozna lepiej swą pracę, pacjentów, warunki ich życia i zarobkowania,
zrozumie, że nie jest mu pisane założyć rodzinę, cieszyć się szczęściem ogniska
domowego, ponieważ zatrułaby je świadomość, w jakiej nędzy, upodleniu żyją
inni, wobec których poczuwa się do obowiązku pomocy. Informując o swej decyzji
Joasię, kobietę szlachetną, dobrą, doświadczoną przez los, marzącą o życiu u
boku Tomasza, unieszczęśliwia ją i siebie, ale nie jest w stanie dokonać innego
wyboru, świadomie skazuje się na bezdomność.
- ważniejsi
bohaterowie: Tomasz Judym
(wyobcowany, zawieszony między środowiskiem inteligencji, do której przynależy
z racji zawodu, a swoim środowiskiem społecznym z przeszłości, ma wobec niego
do spłacenia „dług przeklęty”, jest idealistą, wrażliwym na krzywdę innych,
buntuje się przeciw złu, jest samotnikiem, rezygnuje ze szczęścia osobistego,
by nie mieć jakichkolwiek przeszkód w realizacji misji, którą chce realizować);
Joanna Podborska (wcześnie
osierocona, samotna, marzy o domu, rodzinie, pracowita, wrażliwa na biedę i
krzywdę, pisze wzruszający pamiętnik, który ujawnia jej dobroć, szlachetność,
duchowe piękno); Wiktor Judym (brat
Tomasza, robotnik, utrzymujący się z ciężkiej pracy, bytujący w biedzie wraz z
żoną i dwójką dzieci, dzięki wsparciu Tomasza wyjeżdża za lepszym życiem do
Szwajcarii, dokąd sprowadza rodzinę i skąd planuje wyjazd do Ameryki); inżynier Korzecki (dekadent, pesymista,
cierpiący ból istnienia, idealista bezradny wobec zła świata, wybiera samobójczą
śmierć)
- ważniejsze
problemy – idealizm głównego
bohatera (potrzeba spłacenia długu, za jaki uważa daną mu szansę na awans
społeczny, wobec tych, którzy pozostawieni są samym sobie, chęć dochowania
wierności ideałom, zwłaszcza wobec niechęci i obojętności środowiska
lekarskiego, traktowanie zawodu jako misji, którą utrudniłoby założenie własnej
rodziny, świadomy wybór bezdomności); samotność
(większość ważnych postaci to ludzie samotni – Judym, Wiktor, Joasia, Korzecki
- osamotnieni, samotnicy); obraz społeczeństwa
(krytyczny, głównie z powodu kontrastów społecznych oraz obojętności bogatych i
uprzywilejowanych wobec najbiedniejszych, cierpiących)
- zagadnienia do wykorzystania w wypowiedziach na
temat: cech powieści młodopolskiej; problematyki moralnej w literaturze; obrazu
miasta w tekstach kultury; wyboru między szczęściem osobistym a obowiązkiem
wobec zbiorowości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)