1.
Ramy chronologiczne i nazwy
epoki:
- lata 50. – 80. XIX w. (Europa – realizm,
naturalizm); 1864 – lata 90. XIX w. (Polska – pozytywizm)
- Kurs
filozofii pozytywnej (August
Comte) – postulującej wiedzę pozytywną (pewną,
dowiedzioną) i pozytywne (skuteczne)
rozwiązania problemów społecznych, jako motory postępu i rozwoju
cywilizacyjnego
2. Ważniejsze
wydarzenia historyczne (patrz
wydarzenia schyłku romantyzmu oraz skutki rewolucji
przemysłowej: rozwój komunikacji, migracje, rozrost ośrodków miejskich,
wynalazki techniczne, odkrycia medyczne)
3.
Kluczowe pojęcia:
- spór
młodych i starych: prasowa polemika zwolenników nowych pozytywistycznych
idei (patrz kolejne pojęcia kluczowe), jednocześnie przeciwników walki zbrojnej
o wolność ojczyzny (młodzi) z obrońcami przebrzmiałych, zdezaktualizowanych idei
romantycznych (starzy)
- praca
organiczna, praca u podstaw: wszelkie działania na rzecz integracji wszystkich warstw
społecznego organizmu i równomiernego rozwoju
gospodarczego ziem polskich (wspieranie zakładania polskich przedsiębiorstw,
stowarzyszeń, instytucji kulturalnych i naukowych, działalność filantropijna,
podnoszenie poziomu życia i oświaty wśród najuboższych warstw społecznych)
- uwłaszczenie
chłopów (1864): uwolnienie
chłopstwa z zależności feudalnych i przekazanie im na własność użytkowanej
przez nich ziemi (zwykle ubogiego areału)
- „wysadzenie
z siodła” warstwy szlacheckiej, powstanie
inteligencji: wynik represji popowstaniowych (zesłań, konfiskat majątków) i
przemian społecznych (uwłaszczenie chłopów, utrata taniej siły roboczej);
konieczność podejmowania pracy w mieście przez ziemian (zwykle w zawodach tzw. inteligenckich)
- emancypacja:
ruch na rzecz równouprawnienia kobiet (postulaty, równego z męskim, prawa do
wykształcenia, zarobkowania zawodowego, niezależności finansowej)
- asymilacja
Żydów: dążenia do wyeliminowania konfliktów i wrogości (ekonomicznych,
religijnych, obyczajowych) miedzy Polakami a mniejszościami narodowymi (głównie
liczebna mniejszość żydowska) poprzez działania przyspieszające przejmowanie
przez nie polskiego języka i polskiej kultury
- germanizacja,
rusyfikacja: procesy wynarodowiania
Polaków przez zaborców (pruskiego i rosyjskiego) wywołujące przeciwdziałania
takie, jak: pielęgnowanie języka ojczystego, akcentowanie jedności narodowej,
postaw patriotycznych (w duchu idei pozytywistycznych)
4. Filozofia
i myśl społeczno-polityczna (skoncentrowana wokół człowieka i jego miejsca w społeczeństwie)
- scjentyzm (August Comte): pogląd, że
najskuteczniejszych narzędzi poznawania świata dostarcza nauka (gł.
nauki matematyczno-przyrodnicze). Oparta na rozumie, doświadczeniu
i logicznym wiązaniu faktów dostarcza wiedzy obiektywnej, sprawdzonej
(pozytywnej), dzięki której należy rozwiązywać wszelkie problemy
społeczne, ekonomiczne, polityczne
- ewolucjonizm (Karol Darwin):
przekonanie w myśl teorii Darwina, że tak jak świat przyrodniczy, również społeczeństwo
ludzkie podlega procesom doskonalenia, ewoluuje od form gorszych, do lepszych
- utylitaryzm (John Stuart Mill): pogląd,
że najwyższą miarą wartości człowieka jest jego użyteczność dla ogółu,
ona również stanowi źródło szczęścia dla użytecznej jednostki
- organicyzm (Herbert Spencer): przekonanie,
że społeczeństwo ludzkie przypomina organizmy przyrodnicze, pod
względem budowy i funkcjonowania. Organizm społeczny nie domaga i
słabnie, gdy któryś z jego układów nie funkcjonuje prawidłowo
5.
Sztuka
epoki pozytywizmu (pod znakiem realizmu i czerpania z wzorów epok minionych)
-
malarstwo: realizm/naturalizm (odrzucanie zasad
akademizmu i estetyki klasycznej, idealizującej rzeczywistość, zainteresowanie
realną rzeczywistością, tematyką codziennego życia i pracy – często ludzi z
niskich warstw społecznych, podejmowanie tematów trudnych, jak nędza, choroby,
kalectwo, często z fotograficzną dokładnością (naturalizm); twórcy – Gustave
Courbet, Jean Francois Millet, Aleksander i Maksymilian Gierymscy, Józef
Chełmoński); akademizm
(prezentowanie rzeczywistości sztucznie upiększanej, idealizowanej, unikanie
brzydoty, dysproporcji, nieładu, naśladowanie, kopiowanie stylu dawnych
mistrzów malarstwa, tematyka czerpana z mitologii, Biblii, motywów dawnej
kultury; twórcy – Alexandre Cabanel, Henryk Siemiradzki); malarstwo historyczne (szczególnie rozwinięte w Polsce, akademickie,
inspirowane ważnymi wydarzeniami i postaciami historycznymi, motywowane
potrzebą podtrzymywania pamięci narodowej i patriotyzmu; twórcy – Jan Matejko,
Artur Grottger)
- architektura: eklektyzm (łączenie w
obiektach elementów charakterystycznych dla stylów minionych epok (np. stylu renesansowego
z barokowym i klasycystycznym) i dla różnych kręgów kulturowych (np.
europejskiego z bizantyjskim), swobodne łączenie wykluczających się dotychczas
technik i materiałów budowlanych
6.
Literatura,
jej cechy i wybitni przedstawiciele:
- dominacja realizmu i naturalizmu w
przedstawianiu rzeczywistości (powieść jak zwierciadło
przechadzające się po gościńcu) – typowej,
wynikającej z obserwacji pisarza, zawierającej realia obyczajowe, społeczne, historyczne, na których tle
funkcjonuje człowiek (realizm). Prawda o rzeczywistości
oddana z fotograficzną dokładnością
i obejmująca tematykę trudną,
budzącą przerażenie i odrazę (wyzysk, nędza, przemoc, bród, przejawy
demoralizacji) to naturalizm
- tendencyjność,
dydaktyzm, utylitaryzm: cecha literatury w początkowej fazie epoki –
wykorzystywanie jej jako narzędzia nachalnego
przekazu idei pozytywistycznych, bez troski o artystyczny kształt dzieła
- realizm
krytyczny, wielki realizm: występujący w dziełach dojrzałego pozytywizmu rzetelny opis świata, maksymalnie
zbliżony do rzeczywistości, oddający o niej obiektywną prawdę
- dominacja
prozy: twórczość poetycka stanowi margines literatury, dynamicznie rozwija
się nowelistyka i obszerna proza powieściowa
- nowy
typ bohatera: pochodzi ze środowisk rzadko dotąd reprezentowanych w
literaturze: chłopi, robotnicy, urzędnicy, kupcy, plebs, mniejszości narodowe (Żydzi)
- język
ezopowy: rodzaj literackiego szyfru,
niezbędnego w obliczu surowej cenzury
- twórcy:
(Europa) Honore Balzac (Ojciec Goriot), Gustave
Flaubert (Pani Bovary), Charles Dickens (David Copperfield), Fiodor Dostojewski (Zbrodnia i kara); (Polska) Bolesław Prus (Lalka, Placówka, Faraon, Emancypantki), Eliza
Orzeszkowa (Nad Niemnem, Marta, Gloria victis), Henryk
Sienkiewicz (Trylogia, Krzyżacy, Quo vadis), Maria Konopnicka (Mendel
Gdański), Adam Asnyk (Do młodych)
7.
Ważniejsze typy bohaterów literackich epoki pozytywizmu
-
przedsiębiorca (kupiec, fabrykant): pracowity,
pomnażający swój majątek z myślą o dobru innych ludzi (swoich pracowników, osób
w trudnej sytuacji bytowej) i rozwoju gospodarczym kraju – Stanisław Wokulski, Lalka B. Prusa
-
inteligent, społecznik: oddany pracy u podstaw,
bezinteresowny, skłonny do wielkich poświęceń – Witold Korczyński, Nad
Niemnem E. Orzeszkowej
- uczony,
wynalazca: wierzy w rozwiązanie dotkliwych problemów ludzkich drogą postępu
i rozwoju nauki – Julian Ochocki, Lalka
B. Prusa
- kobieta
niezależna: pracuje zawodowo, jest finansowo niezależna, stawia czoła
społecznym konwenansom – Helena Stawska, Lalka
B. Prusa; Justyna Orzelska, Nad
Niemnem E. Orzeszkowej
- idealista:
marzyciel, stawia sobie wzniosłe cele, kierują nim szlachetne pobudki -
Stanisław Wokulski, Ignacy Rzecki, Lalka B.
Prusa
- patriota:
dobro ojczyzny jest dla niego wartością kluczową, gotów do najwyższych dla niej
poświęceń – Andrzej Kmicic, Michał Wołodyjowski, Potop, H. Sienkiewicza
- prosty
człowiek z ludu: dobroduszny, zapracowany, uczciwy – Węgiełek, Lalka B. Prusa, Bohatyrowiczowie, Nad Niemnem E. Orzeszkowej
- Żyd:
przywiązany do polskości, wierny swej religii, ale przeciwny izolowaniu się
Żydów – Michał Szuman, Lalka B.
Prusa, Mendel Gdański z noweli M. Konopnickiej
8.
Popularne motywy literackie epoki
- praca:
jedna z ważniejszych wartości pozytywnych – nie tylko jako źródło dochodu i
czynnik rozwoju gospodarczego, ale też miara użyteczności człowieka i jego
postawy moralnej (Stanisław Wokulski, Ignacy Rzecki, Lalka, Bohatyrowicze, Nad
Niemnem)
- problem
asymilacji Żydów: bohater antagonizmów polsko-żydowskich, wzgardzany,
traktowany wrogo, ale też niejednokrotnie niechętny asymilowaniu się z Polakami
(Szlangbaumowie, Lalka)
- społeczeństwo:
panoramiczne - szerokie i pogłębione (struktura, przemiany i problemy
społeczne) - ujęcia życia społecznego w miastach (Lalka), bądź na prowincji (Nad
Niemnem) w 2. poł. XIX w.
- emancypacja
kobiet: proces równouprawnienia - jego trudne początki i nieuchronność (Lalka, Nad Niemnem)
- miasto:
przestrzeń jako ważne tło wydarzeń i nowy bohater literacki (Lalka, Zbrodnia i kara)
- nauka
i wiedza: ważny element światopoglądu pozytywistycznego, zwykle jako motor
postępu i katalizator pożądanych przemian społecznych (Lalka, Nad Niemnem)
- miłość
ojczyzny: jako realizacja haseł ideologii pozytywistycznej (praca,
użyteczność, dążenie do jednoczenia się społeczeństwa) lub jako walka
narodowowyzwoleńcza, z użyciem kostiumu historycznego albo języka ezopowego (Lalka, Nad Niemnem, Potop, Gloria victis)
9.
Ważniejsze teksty literackie pozytywizmu
a) Bolesław Prus,
Lalka – opowieść o trzech
pokoleniach polskich idealistów, z procesem o lalkę w tle
- powieść dojrzałego realizmu, cechy gatunkowe: utwór epicki, ukazujący rzetelny i obiektywny obraz rzeczywistości. Jest w nim przestrzegane prawdopodobieństwo wydarzeń i postaci,
biografie bohaterów są typowe dla
środowisk, z których się wywodzą, a jednocześnie ich portret psychologiczny jest zindywidualizowany
i pogłębiony. Narracja zwykle trzecioosobowa lub wielogłosowa. Wszechwiedzący narrator trzecioosobowy zachowuje dystans do opisywanego świata. Fabuła
jest wielowątkowa (demokratyzacja
tematów i języka wypowiedzi), scalająca różne
odmiany prozy (społecznej, obyczajowej, psychologicznej, satyrycznej, itp.).
- tematyka: historia miłości warszawskiego kupca, Stanisława Wokulskiego, do
arystokratki, Izabeli Łęckiej; obraz
społeczeństwa polskiego 2. poł. XIX w.; kronika codziennego życia Warszawy w latach 70. XIX w.; ideały romantyczne w retrospekcjach
Ignacego Rzeckiego
- kompozycja: otwarta; narrator
trzecioosobowy (odautorski) i pierwszoosobowy (Ignacy Rzecki); fabuła
fragmentaryczna, wielowątkowa (synkretyzm gatunkowy - obrazki obyczajowe,
opisy, szkice psychologiczne, filozoficzne, społeczne)
- treść: dojrzały, 46-letni wdowiec (z
interesującą przeszłością niedoszłego wynalazcy i uczestnika powstania
styczniowego), warszawski kupiec galanteryjny, Stanisław Wokulski, zakochuje
się w arystokratce, Izabeli Łęckiej. Ryzykując życiem i posiadanym majątkiem,
pomnaża go na wojnie rosyjsko-tureckiej, by móc starać się o miłość panny i jej
rękę. Po krótkotrwałej wrogości wobec Wokulskiego, Izabela (tyleż piękna ciałem,
ile pusta duchowo), znajdująca się wraz z ojcem w złej sytuacji finansowej,
stopniowo odkrywa intencje Wokulskiego i akceptuje (z trudem) jego zabiegi, tym
bardziej, że widoki na ułożenie sobie życia u boku przedstawiciela jej warstwy
społecznej (a przy tym młodego, pięknego i zamożnego), oddalają się od niej. Ponieważ
Wokulski jest „tylko” kupcem, nie arystokratą, Izabela dość długo widzi go w
roli swego powiernika i doradcy, nie zaś męża, choć z czasem i tę ewentualność
będzie rozważać. W międzyczasie warszawska arystokracja odkrywa Wokulskiego dla
siebie, widząc w jego kupieckich talentach i operatywności szansę na
podreperowanie finansów, poprzez udział w zyskach założonej przez Wokulskiego
spółki handlowej. Wokulski, ratując przed bankructwem Łęckich, wykupuje również
należącą do nich kamienicę, za cenę dużo wyższą od jej rzeczywistej wartości
(jedną z lokatorek tej kamienicy jest hrabina Krzeszowska, która wytoczy proces
o rzekomo skradzioną lalkę innej lokatorce, pani Helenie Stawskiej). Obiecujące
zażyłości między Stanisławem a warszawskimi arystokratami i Izabelą przerwie
incydent z udziałem Kazimierza Starskiego, dalszego kuzyna Łęckich. Zdarzenie
to skłoni Wokulskiego do samotnego wyjazdu do Paryża, gdzie będzie miał
nadzieję wymazać z serca ukochaną i gdzie będzie, wraz z profesorem Geistem, rozważał
swój udział w eksperymentach naukowych i podziwiał metal lżejszy od powietrza.
Powróci jednak do Warszawy z nadzieją na szczęśliwszy koniec swej nieustannej
miłości do Izabeli. Do przełomu w tej sprawie dojdzie w majątku prezesowej
Zasławskiej (niegdyś zakochanej w stryju Stanisława), tam okaże się, że
Wokulskiego nie interesuje żadna inna kobieta (ani pani Kazia Wąsowska, ani
pani Helena Stawska), poza Izabelą, która – obdarowana medalionem z kawałkiem
metalu lżejszego od powietrza, ostatecznie wyrazi zgodę na to, by mógł marzyć o
ożenku z nią. Szczęście zakochanego Stanisława zostanie ostatecznie pogrzebane
w trakcie wspólnej z Izabelą i Starskim podróży do Krakowa, kiedy to okaże się,
że Łęcką nadal łączą z kuzynem intymne relacje, podczas których zgubiony został
zaręczynowy medalion Wokulskiego. Wstrząśnięty Stanisław podejmie pokrzyżowaną
przez dróżnika Wysockiego próbę samobójczą, a przez następne tygodnie będzie
się pogrążał w apatii. Ostatecznie podejmie decyzję o sprzedaży wszystkich
swych nieruchomości, dokona zapisów pieniężnych na rzecz osób darzonych przez
niego sympatią i opuści Warszawę w niewiadomym kierunku. Nie są znane jego
dalsze losy. Prawdopodobna jest wersja o jego samobójstwie. Izabela, po śmierci
ojca, wstępuje do zakonu. Umiera także stary subiekt, przyjaciel Wokulskiego, Ignacy
Rzecki.
- bohaterowie: Stanisław Wokulski – „pozytywista w kapeluszu romantyka”,
pracowity, przedsiębiorczy, inteligentny, przekonany o wartości wiedzy,
potrzebie rozwoju nauki, przyzwoity, zainteresowany problemami społecznymi,
filantrop, patriota, uczestnik powstania styczniowego, zakochany według
romantycznego wzorca (wybór jednej, jedynej, idealizowanej kobiety). Jest
ofiarą przestarzałych konwenansów społecznych i niedojrzałości społeczeństwa,
nie potrafiącego docenić wybitnych jednostek – reprezentuje średnie,
przejściowe pokolenie idealistów w Lalce;
Ignacy Rzecki – stary kawaler,
rówieśnik Wokulskiego, jego współpracownik, subiekt, oddany przyjaciel, bardzo przywiązany
do przeszłości, którą odbudowuje w Pamiętniku
starego subiekta. Jest niepoprawnym idealistą politycznym (na kartach Lalki reprezentuje najstarsze,
anachroniczne pokolenie idealistów), pokłada nadzieje niepodległościowe równie
mocno w Napoleonidach, jak Wokulskim; Izabela
Łęcka – dwudziestopięcioletnia, urodziwa i zubożała arystokratka,
przedstawicielka wad typowych dla swojej warstwy społecznej (prowadząca
próżniacze życie, skupione wokół rozrywek i przyjemności, pełna stanowej dumy).
Gardzi miłością kupca galanteryjnego, a małżeństwo traktuje jako rodzaj
transakcji, umowy ekonomicznej, służącej przedłużaniu ciągłości
arystokratycznych rodów; Julian Ochocki
– arystokrata, dwudziestoośmioletni daleki kuzyn Łęckich, entuzjasta nauki i
pracy badawczej, wynalazczej, postępu społecznego (reprezentuje w Lalce najmłodsze pokolenie idealistów), krytycznie
oceniający własne środowisko społeczne, zaprzyjaźniony z Wokulski, obdarowany
przez niego dużym zapisem pieniężnym; Michał
Szuman – lekarz pochodzenia żydowskiego, rówieśnik i przyjaciel
Wokulskiego, scjentysta i sceptyk, jest przykładem Żyda zasymilowanego, ale też
pełnego podziwu dla swojej narodowości; Helena
Stawska – trzydziestoletnia, piękna, osamotniona przez męża, życzliwa,
pełna dobroci charakteru kobieta, z konieczności emancypująca się. Rzecki marzy
bezskutecznie, by została żoną Stacha, który udzieli jej szeregu przysług i
znaczącego wsparcia finansowego
- ważniejsze problemy: niespełniona miłość głównego bohatera
(wyidealizowana, niewłaściwie ulokowana, prowadząca do tragicznego końca); samotność – Wokulskiego i innych
bohaterów powieści; idealizm -
anachroniczny (Rzecki), przejściowy (Wokulski), nowoczesny (Ochocki); obraz społeczeństwa polskiego 2. poł.
XIX w. – pesymistyczny, krytyczny i rozrachunek realizacji haseł
pozytywistycznych
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: miłości romantycznej; rozdarcia między ideałami
romantycznymi a pozytywistycznymi; idealizmu; samotności; obrazu i oceny
społeczeństwa polskiego; obrazu miasta; obrazu Warszawy
b) Henryk Sienkiewicz,
Potop – powieść ku
pokrzepieniu upadających serc
- powieść
historyczna, cechy gatunkowe: utwór epicki, którego świat przedstawiony
umieszczony jest w czasie minionym,
w mniej lub bardziej odległej przeszłości i zawiera charakterystyczne rysy jakiejś epoki, z jej realiami
politycznymi, społecznymi, obyczajowymi. Łączy plan historyczny z fikcją
literacką, a wraz z nimi motywy przygód,
porwań, pojedynków, zdrad, ucieczek, nagłe zwroty akcji, sceny batalistyczne
i wątki miłosne. Obok postaci
historycznych występują postaci fikcyjne. Ich język wypowiedzi podlega
archaizacji.
- czas
i miejsce akcji: styczeń 1655 – jesień 1657; Litwa, Wielkopolska, Mazowsze,
Częstochowa, Małopolska, Śląsk, Podlasie, Prusy Książęce
- tematyka: historia przemiany wewnętrznej Andrzeja
Kmicica, młodego szlachcica, awanturnika i zabijaki, w odpowiedzialnego
człowieka, godnego miłości swojej wybranki, świadomego patriotę - na tle
wydarzeń najazdu Szwedów na
Polskę, w latach 1655-1657
-
treść: patrz tutaj
- ważniejsi bohaterowie: Andrzej Kmicic - młody pułkownik wojsk
litewskich, urodziwy, odważny, waleczny, znakomity żołnierz. Przed przemianą młody
sarmata, hulaka i awanturnik (acz wielkoduszny i skory do odpokutowania
grzechów). Lekkomyślność i „gorąca głowa” doprowadzają go do sytuacji wyboru
między lojalnością wobec zdrajców ojczyzny, magnackiego rodu Radziwiłłów a
wiernością królowi Janowi Kazimierzowi, walczącemu ze Szwedami. Wrodzona
szlachetność, inteligencja, zdrowy trzon zasad moralnych, wiara katolicka i
miłość do ukochanej, Oleńki Billewiczówny, sprowadzą go z drogi błędów na
właściwy kurs – służby królowi i ojczyźnie, co pozwoli mu odzyskać dobre imię,
szacunek i przebaczenie za wyrządzone krzywdy; Aleksandra Billewiczówna – młoda i piękna szlachcianka
„przyobiecana” na żonę Andrzejowi Kmicicowi. Jej patriotyzm, sine zasady
moralne, bezkompromisowość nakażą jej odepchnąć ukochanego, Andrzeja Kmicica,
dopóki nie zrehabilituje się on i nie odzyska dobrego imienia; Michał Wołodyjowski – „mały rycerz”,
niewysoki, ale niezwykle waleczny, znakomity żołnierz w randze pułkownika.
Wystąpi przeciwko zdrajcy Radziwiłłowi i wraz z Janem Skrzetuskim, Onufrym
Zagłobą i Kmicicem będzie walczył w obronie Rzeczypospolitej; Onufry Zagłoba – tęgi szlachcic z
bielmem na oku w wieku dojrzałym. Reprezentuje typ sarmaty – dużo jada i pije,
jest pieniaczem i mitomanem, jednak budzi ogromną sympatię. Jest pełnym humoru
gawędziarzem, żartownisiem, przypisującym sobie liczne zasługi, sukcesy i
znajomości, o których za każdym razem opowiada inaczej. Mimo kreowania się na bohatera,
nie jest specjalnie odważny i bitny, ale owe braki zastępuje inteligentnymi,
sprytnymi fortelami, dzięki którym on i jego przyjaciele wychodzą cało z
niejednej opresji; Janusz Radziwiłł
– postać historyczna, hetman wielki koronny, wpływowy magnat litewski, zdradził
polskiego króla Jana Kazimierza podczas najazdu szwedzkiego i przyjął
zwierzchnictwo Karola Gustawa. Jest chorobliwie ambitny, mściwy, marzy mu się
polska korona, więc nie ma oporów przed zdradą panującego króla polskiego; Bogusław Radziwiłł – stryjeczny brat
Janusza, kosmopolita kierujący się wyłącznie własnymi interesami, gardzi
rodzimą kulturą, dlatego nosi się z francuska. Jest odważnym, walecznym, dobrze
wyszkolonym żołnierzem, ale los ojczyzny jest mu obojętny. Sprzyja Januszowi,
jest więc również zdrajcą. Jest uwodzicielem, który nie pozostanie obojętny na
urok Oleńki Billewiczówny.
- ważniejsze problemy: przemiana moralna Andrzeja
Kmicica/Babinicza (dokonana pod wpływem miłości do mądrej kobiety, ojczyzny i
wiary katolickiej); miłość narodu
polskiego do ojczyzny (stanowiąca siłę umożliwiającą pokonanie narodowych
wad i dotychczasowych przewin wobec ojczyzny, wzmacniająca naród i jego
zdolność do zjednoczenia się przeciwko wrogowi); „krzepienie serc” poprzez idealizację obrazu Polaków (ukazanie [ku
przestrodze współczesnych] dramatyzmu sytuacji Polski, w trakcie potopu szwedzkiego - państwa
bezbronnego, pozostawionego na pastwę wroga przez własny, pełen przywar, naród jako
stanu chwilowego, z silnym akcentem optymizmu i umiejętności szybkiej mobilizacji
sił obronnych, pięknych postaw patriotycznych i skutecznego zwycięstwa)
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: przemiany moralnej bohatera literackiego; winy i jej
odkupienia; sarmatyzmu; postaw patriotycznych; miłości
c) Maria Konopnicka,
Mendel Gdański – do
samodzielnego przypomnienia
d) Fiodor Dostojewski,
Zbrodnia i kara – jako mroczna
opowieść o niepospolitym zabójcy i jego drodze do moralnego odrodzenia
- cechy
gatunkowe utworu: połączenie cech powieści realistycznej i naturalistycznej
(patrz cechy literatury pozytywizmu), psychologicznej
(wnikliwe portretowanie psychologiczne głównych bohaterów), kryminalnej (obecność zbrodni, zbrodniarza,
ofiary), polifonicznej
(wielogłosowej, poprzez prezentację problemu lub ocenę postaci z różnych
punktów widzenia)
- czas, miejsce akcji, narracja: lipiec
1865, Petersburg – akcja właściwa; 1866/7, Syberia (epilog); trzecioosobowy
narrator obiektywny, często relacjonujący myśli głównych bohaterów
- tematyka: historia podwójnego zabójstwa (starej
lichwiarki Alony i jej siostry, Lizawiety), dokonanego przez
dwudziestopięcioletniego studenta, Rodiona Raskolnikowa, w lipcu 1865 r., w
Petersburgu, uzupełniona opisem rodzenia się zamiaru zbrodni i jej motywacji
oraz analizą skutków zabójstwa, a także relacją z prowadzonego śledztwa i
procesu moralnego nawracania się sprawcy
- treść: Rodion Raskolnikow, ubogi student
prawa przybyły do Petersburga z prowincji, gnieciony dotkliwą biedą i wyrzutami
sumienia z powodu materialnego obciążenia matki i siostry kosztami jego nauki,
porzuca studiowanie i dopuszcza się morderstwa sześćdziesięciopięcioletniej, bogatej,
odrażającej lichwiarki, Alony Iwanowny. W wyniku nieprzewidzianych okoliczności
zabije również jej, młodszą o trzydzieści lat, przyrodnią siostrę, Lizawietę
Iwanownę. Zabijając lichwiarkę Rodion planuje uwolnić społeczeństwo od
jednostki szkodliwej, pasożytniczej, zbędnej, jak ocenia Alonę, a przy tym
przywłaszczyć sobie jej pieniądze i kosztowności. Pierwszy z motywów
Raskolnikow zbuduje w sobie wskutek przekonania, że osobom o wyjątkowej
osobowości i szerokich horyzontach intelektualnych, jednostkom wyróżniającym
się z szarego tłumu (a za taką się uważa) można więcej, np. wznosić się ponad
powszechnie obowiązującym prawem i moralnością, eliminować ze społeczeństwa
jego zakały. Umacnia się w swoich przekonaniach po przypadkowo podsłuchanej
rozmowie, świadczącej o wyjątkowej podłości lichwiarki Alony, kobiety
pozbawionej jakichkolwiek ludzkich odruchów i po poznaniu Marmieładowa,
bezrobotnego urzędnika, zaawansowanego alkoholika, którego córka, Sonia,
podjęła decyzję o prostytuowaniu się, by utrzymać ojca, jego żonę i troje
młodszego rodzeństwa. Po dokonaniu zbrodni Raskolnikow bardzo źle znosi
psychiczne jej konsekwencje, choć nie do końca zdaje sobie z tego sprawę. W
międzyczasie rozpoczyna się śledztwo prowadzone przez sędziego Porfirego
Piotrowicza, a do Petersburga przyjeżdżają z zapowiedzianą wcześniej wizytą matka,
Pulcheria i siostra, Awdotia (Dunia), która - wbrew głębokiemu sprzeciwowi
Rodiona - planuje zamążpójście za niekochanego, ale rokującego materialny
dostatek, Piotra Łużyna (zamiar ten spowodowany został utratą pracy guwernantki
w domu Marfy Pietrowny, z powodu odrzucenia przez Dunię amorów zakochanego w
niej Arkadiusza Swidrygajłowa, męża Marfy). W trakcie kilkunastu dni po
zabójstwie Rodion nie tylko pozna bliżej Swidrygajłowa i Łużyna, któremu
udzieli skutecznej odprawy, ale też doświadczy wielu dowodów miłości i
przywiązania swoich bliskich i pomocy przyjaciół, szczególnie Razumichina,
który z wzajemnością pokocha Dunię. Jednak najważniejszym czynnikiem przemiany
głównego bohatera będzie spotkanie Soni w okolicznościach śmierci Marmieładowa
oraz poznanie jej rodziny. To jej pierwszej przyzna się do morderstwa, to ona
stanie się przewodniczką Rodiona w drodze do moralnego odrodzenia, choć będzie
to droga długa, a „zmartwychwstanie” urzeczywistni się wiele miesięcy po wyroku
sądu, gdyż duma i stałość przekonań Rodiona nie będą mu pozwalały od razu odczuć
prawdziwego żalu za to, czego się dopuścił. Sonia dobrowolnie podąży na Syberię
za Rodionem skazanym na 8 lat katorgi. Podobną decyzję podejmą Dunia i
Razumichin, za którego wyjdzie ona za mąż. Dwoje bohaterów powieści nie
przeżyje do jej zakończenia: Pulcheria, matka Rodiona oraz Arkadiusz
Swidrygajłow, który nie znajdując sensu dalszej egzystencji po utracie nadziei
na związek z Dunią i wobec ujemnego wyniku życiowego rozrachunku, popełnia
samobójstwo, przekazawszy wcześniej swoje pieniężne zasoby najbardziej
potrzebującym: Soni i jej osieroconemu rodzeństwu.
- bohaterowie: Rodion Raskolnikow – osobowość niepospolita, skomplikowana. Zbuntowany
przeciw złu świata, ale też wyniosły, pełen pychy, narcystyczny, co kieruje go
na drogę zbrodni. Mimo twardej, rozumowej motywacji zabójstwa, nie jest w
stanie do końca stłumić wyrzutów sumienia i głosu prawdy moralnej o tym, co
zrobił. To i miłość Soni umożliwią mu moralne odrodzenie i odkrycie na nowo
prawd wiary; Sonia Marmieładowa –
młoda, skromna dziewczyna, poświęcająca swą czystość i godność dla najbliższej
rodziny, żyjącej w skrajnej nędzy. Mimo upodlającego zajęcia zachowuje duchową
niewinność, dobroć, współczucie dla innych. Głęboko wierzy w Boga. Jest
niewykształconą, prostą osobą, ale to właśnie jej uda się sprowadzić
Raskolnikowa na właściwą drogę. Nie używa przy tym żadnych rozumowych
argumentów – kieruje się po prostu miłością i przykazaniami wiary, dzięki
którym bez trudu porusza się w świeci wartości; Siemion Marmieładow – ojciec Soni, alkoholik, utracjusz, nie tylko
akceptujący sytuację, w której jego ukochana córka prostytuuje się, by uchronić
rodzinę przed głodem, ale też oczekuje od niej pieniędzy na alkohol. Jest mu
jej żal i jest to wszystko, na co go stać. Umierając poprosi Sonię o
przebaczenie; Porfiry Pietrowicz –
sędzia śledczy, inteligentny, doskonały strateg i psycholog. Prowadzi błyskotliwe
rozmowy z Rodionem w sposób umożliwiający mu szybką orientację, iż to Raskolnikow
jest sprawcą zabójstwa; Arkadiusz Swidrygajłow
– wdowiec po Marfie Pietrownie, której otrucie jest mu przypisywane. Człowiek z
bogatą kryminalną przeszłością, z podejrzeniami o odrażające przestępstwa,
zdemoralizowany. Miłość do Duni, której nie jest w stanie zdobyć, odbiera mu
chęć życia i obnaża dalszą jego bezcelowość. Jednocześnie, mimo cynizmu (ma
świadomość tego, jakim jest człowiekiem) i niemoralności, odczuwa potrzebę
odkupienia swych grzechów u kresu życia: zanim popełni samobójstwo, zdecyduje o
materialnej pomocy Duni, Soni i jej rodzeństwu; Piotr Łużyn – prowincjonalny prawnik, który planuje poślubić Dunię,
w przekonaniu, że z uwagi na swój status majątkowy, będzie mu ona dozgonnie
wdzięczna i posłuszna. Budzi gniew Raskolnikowa, ponieważ ten bardzo szybko
odkrywa prawdziwe oblicze swego niedoszłego szwagra, hipokryty, intryganta,
który posuwa się do fałszywego oskarżenia Soni o kradzież pieniędzy, tylko po
to, by skompromitować Rodiona przed matką i siostrą.
- ważniejsze problemy: wina i jej odkupienie (konflikt między
rozumem [Rodion], a wiarą [Sonia], prowadzący do przekonania, że racjonalistyczne
postrzeganie świata nie może zagłuszyć sumienia i wyeliminować z życia
człowieka praw moralnych); psychologia
mordercy (psychologiczna analiza postępowania zabójcy: planowania zbrodni,
jej przebiegu i konsekwencji dla psychiki mordercy); Petersburg jako miasto demon (obraz przestrzeni Petersburga, jego
negatywnego wpływu na życie i
postępowanie mieszkańców, zagubionych w nim, jak w piekielnym labiryncie,
cuchnącym, budzącym wzajemną wrogość, demoralizującym)
- zagadnienia do wykorzystania w wypowiedziach na
temat: psychologia mordercy; problematyki moralnej; przestrzeni miejskiej;
miłości; krytyki racjonalizmu i ateizmu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)