1. Ramy
chronologiczne i nazwy epoki
- V – XV w. (Europa); X – XV w. (Polska)
- średniowiecze, wieki średnie (nazwa
pierwotnie negatywna, oznaczająca okres mroku i zastoju cywilizacyjnego)
2. Ważniejsze
wydarzenia historyczne: 476 upadek
Cesarstwa zachodniorzymskiego, 966
chrzest Polski, 1453, zdobycie
Konstantynopola przez Turków, 1450
wynalazek druku, 1492 odkrycie
Ameryki
3. Kluczowe
pojęcia:
- teocentryzm
– Bóg w centrum zainteresowania człowieka, marność doczesności, wartość dążenia
do zbawienia
- dualizm
– dwoistość, przeciwstawności, antynomie: sfery
sacrum i profanum, wartości pozytywne i negatywne
- uniwersalizm
– jeden język (łacina), jedna religia (chrześcijaństwo), ujednolicone obyczaje,
wspólne wzorce osobowe, ujednolicony system społeczno-polityczny, ujednolicone
szkolnictwo
- feudalizm
– hierarchizacja, podział na stany: mniej lub bardziej uprzywilejowane i
zamożne
4. Filozofia
średniowieczna
- augustynizm
– św. Augustyn (dualizm świata i człowieka, który składa się ze śmiertelnego
ciała i wiecznej duszy, prymat Boga nad stworzeniem, duszy nad ciałem, woli nad
rozumem, miłość do Boga jako podstawa szczęścia człowieka, asceza jako warunek dostąpienia iluminacji i zbawienia,
zło to brak dobra)
- tomizm
– św. Tomasz z Akwinu – (do poznania prawd wiecznych wiodą wiara i rozum, istnienie Boga da się udowodnić logicznie,
choć człowiek nigdy nie zdobędzie pełnej wiedzy o Nim, Bóg stworzył drabinę
bytów, a na niej człowieka między aniołami i zwierzętami, materia jest
kształtowana przez duszę, która ja wypełnia)
- franciszkanizm
– św. Franciszek z Asyżu – (postulat wiary radosnej, ubóstwa, miłosierdzia,
pokory, umiłowania świata i wszelkiego stworzenia, wiara w dobro człowieka)
5. Sztuka
– ad maiorem Dei gloriam (ku większej
chwale Boga)
- styl romański (XI-XIII w.): architektura – masywne kamienne budowle o
geometrycznych kształtach, pełne prostoty, o grubych murach, małych oknach z
półkolistymi łukami; malarstwo – brak perspektywy, zakłócone proporcje postaci,
ograniczona paleta barw
- styl gotycki (XII – XV w.): architektura - wysokie, strzeliste, lekkie
budowle, o cienkich ścianach, dużych oknach zdobionych witrażami, ostre łuki, bogato zdobione portale;
malarstwo – początki perspektywy, smukłość postaci, wzbogacona paleta barw
6. Literatura
i jej cechy
- dominacja treści religijnych, dydaktyzm, pareneza, anonimowość, uniwersalizm,
alegoryzm
7. Wzorce osobowe
średniowiecza i ich wyznaczniki
- asceta
(dobrowolne ubóstwo, głęboka wiara, wsparta wyrzeczeniami wszelkich pokus i
umartwianiem się, zbawienie jako cel główny, pokora wobec krzywd i upokorzeń,
liczne cuda za życia i po śmierci): święty Aleksy (Legenda o świętym Aleksym)
- rycerz
(biegły w kunszcie rycerskim, mężny, gorliwy chrześcijanin, oddany Bogu,
wierze, swemu władcy i krajowi, mężny, honorowy, oddany wybrance swego serca:
Roland, Tristan (Pieśń o Rolandzie, Dzieje Tristana i Izoldy)
- władca
(mądry, sprawiedliwy, wzorowo zarządzający państwem, kochany i poważany przez
poddanych, waleczny, pobożny, skuteczny obrońca narodu i wiary): Bolesław
Chrobry, Karol Wielki (Kronika polska Galla
Anonima, Pieśń o Rolandzie)
- dama
serca (szlachetnie urodzona, piękna, obiekt męskich westchnień): Izolda (Dzieje Tristana i Izoldy)
8. Motywy
literackie epoki
- dance
macabre (memento mori, równość wobec śmierci): Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią)
- ars
moriendi (sztuka umierania): Legenda
o świętym Aleksym, Pieśń o Rolandzie
-
stabat Mater Dolorosa (stała Matka Boleściwa): Lament świętokrzyski
-
deesis (modlitwa błagalna, prośba o
wstawiennictwo): Bogurodzica
9. Ważniejsze
teksty literackie epoki
a) *Bogurodzica,
XIII w.
- pojęcia: zabytek języka polskiego, pieśń
maryjna, deesis, archaizmy (leksykalne,
fonetyczne, fleksyjne, składniowe, semantyczne), arcydzieło
literackie
-
tematyka: prośba kierowana przez wiernych do Maryi o wstawiennictwo u Jej Syna
i do Chrystusa, o pobożne życie na ziemi i zbawienie po śmierci
-
zagadnienia do wykorzystania w wypowiedziach na temat: motywu maryjnego w
tekstach kultury, obrazu matki, relacji miedzy Bogiem, a człowiekiem
b) Lament świętokrzyski (Posłuchajcie, bracia miła), XV w.
-
pojęcia: plankt, lament, stabat Mater Dolorosa, pieśń maryjna
-
tematyka: pełen bólu monolog Maryi cierpiącej pod krzyżem, na którym umiera Jej
Syn. Obraz Maryi nie jako istoty świętej, lecz jako matki zrozpaczonej widokiem
męki i konania jedynego dziecka
-
zagadnienia do wykorzystania w wypowiedziach na temat: motywu maryjnego w
tekstach kultury, obrazu matki cierpiącej, problemu cierpienia w
ogóle
c)
Pieśń o Rolandzie, XI w.
- pojęcia: epos rycerski
(chansons de geste), trubadur, etos rycerza, utwór parenetyczny, patos
- tematyka: VIII w., kampania Karola
Wielkiego, króla Franków, przeciw Arabom panującym w Hiszpanii, w tym jedna z
ostatnich bitew, w której bohatersko ginie siostrzeniec Karola, hrabia Roland.
- bohaterowie: Roland, Karol Wielki,
Oliwier, Ganelon, Marsyl
- ważniejsze problemy: Roland jako wzór
rycerza, Karol Wielki jako wzór władcy, wzorce pięknego życia i ars moriendi
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: etosu rycerza, postaci władcy, motywów: śmierci
w tekstach kultury, wzorów osobowych, honoru, znaczenia wiary
w Boga w życiu człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)