1.
Ramy chronologiczne i nazwy
epoki:
- XIV/XV – XVI w. (Włochy, Europa); XVI w.
(Polska)
- renesans,
odrodzenie (idei antycznych:
filozofii, literatury, sztuki – w duchu chrześcijaństwa)
2.
Ważniejsze wydarzenia historyczne (patrz wydarzenia schyłku średniowiecza, 1517 – początek ruchu reformacyjnego i
podziału religijnego Europy)
3.
Kluczowe pojęcia:
- antropocentryzm – uwaga myślicieli, pisarzy i
artystów koncentruje się wokół człowieka, jego potrzeb materialnych i duchowych.
- humanizm renesansowy – nawiązywanie do sentencji
Terencjusza (pisarz rzymski): „Człowiekiem
jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce” (człowiek jest indywidualnością,
istotą posiadającą godność, potrzebę realizacji samego siebie); uznanie kultury
antyku za źródło wzorców filozoficznych, literackich, artystycznych (odkrywanie
na nowo starożytnych dzieł sztuki, przekłady literatury antycznej na języki
narodowe, początki twórczości w językach narodowych); aktywność poznawcza,
otwartość na świat (podróże, doskonalenie wszechstronnego wykształcenia, kult
mądrości – człowiek
renesansu); poszukiwania harmonii i złotego środka jako istotne
cele życia człowieka.
- reformacja
– XVI-wieczny ruch odnowy życia religijnego w Europie, skutkujący rozłamem
chrześcijańskiego Kościoła zachodniego i powstaniem wyznań protestanckich
(odrzucających pośrednictwo kapłanów w drodze do zbawienia, kult maryjny, kult
świętych, celibat, itp.).
4.
Filozofia
i myśl społeczno-polityczna
-
epikureizm i stoicyzm (patrz antyk), wzbogacone o
pierwiastek chrześcijański
- irenizm
– Erazm z Rotterdamu – idea tolerancji religijnej i pokojowego
współistnienia różnych wyznań
- makiawelizm – Niccolo Machiavelli – cel uświęca środki, jako
usprawiedliwienie dla łamania zasad moralnych w dążeniu do celu (dobrego w
założeniu)
- egalitaryzm – Thomas More – idea równości
wszystkich ludzi, pod względem ekonomicznym, społecznym, politycznym.
5.
Sztuka
renesansu
-
zmiana
sposobu postrzegania artysty
- czerpanie z wzorców sztuki antycznej i motywów mitologicznych
- cechy architektury: regularność, harmonia, ścisły związek formy budowli z
ich przeznaczeniem, charakterystyczne elementy architektoniczne: portyki,
frontony, kolumny, kopuły, arkady, rozwój budownictwa świeckiego obok
sakralnego. Artyści: Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Filippo
Brunelleschi.
- cechy rzeźby i malarstwa: człowiek,
natura, mitologia i Biblia jako źródła inspiracji twórczej, doskonalenie
techniki malarskiej i rzeźbiarskiej (portrety, akty, pejzaże, sceny
mitologiczne i biblijne, posągi), równoległy z sakralnym nurt sztuki świeckiej
(mecenat kościelny i świecki). Artyści:
Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Tycjan, Rafael Santi, Sandro Botticelli.
6.
Literatura,
jej cechy i wybitni przedstawiciele:
- podejmująca głównie tematykę świecką,
- refleksyjna,
- skoncentrowana na człowieku (antropocentryczna) i sprawach ludzkich,
dostarczająca pouczenia (dydaktyczna, parenetyczna)
i godziwej rozrywki,
- tworzona w językach narodowych, w myśl zasad poetyki (sztuki pisarskiej) antyku i
średniowiecza,
- łącząca antyczne inspiracje z myślą chrześcijańską
- przedstawiciele:
Europa – Francesco Petrarka,
Giovanni Boccaccio, Miguel Cervantes, William Szekspir; Polska – Mikołaj Rej, Andrzej Frycz Modrzewski, Jan Kochanowski,
Szymon Szymonowic, Piotr Skarga
7.
Ważniejsze wzorce osobowe renesansu
- szlachcic,
ziemianin (dostatnie, szczęśliwe, zgodne z rytmem natury życie we własnym
majątku ziemskim, przeplatane pracą i odpoczynkiem, gotowość do służby na rzecz
ojczyzny): Żywot człowieka poczciwego,
Mikołaj Rej; Na lipę, Na dom w Czarnolesie Jan Kochanowski
- dworzanin
(wykształcony, elokwentny, posiadający nienaganne maniery, obeznany z
etykietą dworską, szarmancki wobec kobiet, oddany władcy i ojczyźnie): Dworzanin polski, Łukasz Górnicki
- humanista
(gruntownie wykształcony, posiadacz wiedzy z różnych dziedzin, władający
obcymi {w tym klasycznymi} językami, wyznawca humanizmu renesansowego,
zafascynowany kulturą antyczną, miłośnik podróży, wzorowy obywatel i patriota):
Pieśni, Jan Kochanowski
8.
Popularne motywy literackie
- arkadia (wyidealizowana kraina rodem z antyku,
„mlekiem i miodem płynąca”, zamieszkiwana przez szczęśliwych pasterzy, żyjących
w harmonii z naturą, nieskalana pokusami i zagrożeniami cywilizacji, przenośnie
raj, eden): Żywot człowieka poczciwego,
Mikołaj Rej; Na lipę, Pieśń świętojańska o sobótce, Jan
Kochanowski
- Bóg
(Stwórca i opiekun dobrego, pięknego świata {Deus artifex}, pełen miłości i
wyrozumiałości dla ludzi, Adresat ludzkiej wdzięczności, dziękczynienia,
błagań, skarg): Czego chcesz od nas,
Panie…, Treny, Jan Kochanowski
- exegi monumentum (praca
twórcza jako jedyny skuteczny sposób upamiętnienia człowieka na wieki, motyw
rodem z antyku): Ku muzom, Pieśń XXIV (Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony…),
Jan Kochanowski
- państwo,
ojczyzna (troska o państwo i jego pomyślność, relacje między rządzącymi a
rządzonymi, wizje ojczyzny szczęśliwej, bezpiecznej, problematyka
patriotyczna): Pieśń o spustoszeniu Podola,
Pieśń XIV (Wy, którzy Pospolitą Rzeczą władacie), Odprawa posłów greckich, Jan Kochanowski
- theatrum mundi (świat jako teatr, życie ludzkie
jako spektakl, człowiek jako aktor, bezwolna marionetka w rękach siły wyższej
{Boga? przeznaczenia?}, pozbawiona wpływu na wyreżyserowane przez tę siłę
widowisko): O żywocie ludzkim, Jan
Kochanowski
9.
Ważniejsze teksty literackie odrodzenia
a) Jan Kochanowski,
Fraszki
– jako świadectwo obyczajowości
i kultury polskiego renesansu oraz
źródło informacji o życiu poety i jego
poglądach
- fraszka, jej cechy gatunkowe (krótki utwór
wierszowany, oparty na błyskotliwym pomyśle, inteligentnie komentujący
rzeczywistość)
- odmiany tematyczne i przykłady fraszek (obyczajowe – Na nabożną, O doktorze
Hiszpanie; filozoficzno-refleksyjne
– O żywocie ludzkim, Do gór i lasów; biesiadne - O doktorze
Hiszpanie; miłosne – Do Hanny; patriotyczne – Na sokalskie
mogiły; autobiograficzne – Do gór i lasów; autotematyczne – Do fraszek)
- związek fraszek z kulturą renesansu i
ich znaczenie: przekaz idei humanistycznych
(życie ludzkie, epikurejska pochwała radości płynących z jego kolejnych etapów,
edukacji, pracy, odpoczynku, autorefleksyjność i refleksyjność, zachowywanie
umiaru i stoickiego dystansu do zmiennych kolei losu, kierowanie się przyjaźnią,
miłością, wiarą oraz życie w zgodzie z naturą), inspiracja mitologią (motywy, postaci, wydarzenia), autobiografizm i obrazowanie obyczajowości
i kultury epoki.
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: światopoglądu renesansowego; twórczości
autobiograficznej; motywu theatrum mundi; funkcji humoru i satyry w literaturze
b) Jan Kochanowski,
Pieśni
– jako artystyczny manifest
światopoglądu renesansowego, poety inspirowanego kulturą antyczną i
założeniami antropocentryzmu
- pieśń, jej cechy gatunkowe (wywiedziony z antyku
utwór liryczny o prostej budowie, stroficzny, z refrenem, bądź powtórzeniami)
- odmiany tematyczne i przykłady pieśni (religijne – hymn Czego chcesz od nas, Panie…; refleksyjne
– Serce roście, patrząc na te czasy, Nie porzucaj nadzieje; patriotyczne – Pieśń o spustoszeniu Podola, Wy,
którzy Pospolitą Rzeczą władacie; biesiadne
– Chcemy sobie być radzi?; miłosne – Srogie łańcuchy na swym sercu czuję)
- elementy światopoglądu renesansowego w Pieśniach: zainteresowanie człowiekiem,
sprawami ludzkimi i naturą ludzką, pochwała stoicyzmu obok epikurejskiej
radości życia, znaczenie „złotego środka” w życiu człowieka i sposoby osiągania
szczęścia, afirmacja świata i akceptacja praw natury, przemijania.
- zagadnienia do wykorzystania w wypowiedziach
na temat: światopoglądu renesansowego; postaw ludzkich wobec zmiennych kolei
losu; afirmacji życia; nawiązań do kultury antyku w literaturze; patriotyzmu.
c) Jan Kochanowski,
Treny
– jako wyraz bólu, rozpaczy i zwątpienia osieroconego ojca
- tren, cechy gatunkowe (pieśń żałobna o tradycji
antycznej, poświęcona osobie zmarłej, jej zaletom i zasługom, eksponująca
ból po stracie, zakończona pociechą i
pouczeniem)
- tematyka Trenów: stanowi ją opłakiwanie zmarłego dziecka poety, dwuletniej
Urszulki oraz opis kolejnych etapów przeżywania żałoby (Treny I-VIII) i doznania kryzysu wiary (Treny IX-XVIII), ostatecznie zażegnanego (Tren XIX)
- ważniejsze problemy cyklu: dramat ojca,
filozofa o światopoglądzie renesansowym; idealizacja postaci (Urszulki)
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: humanistycznego światopoglądu; postaw ludzkich wobec
zmiennych kolei losu; żałoby i cierpienia; nawiązań do kultury antyku w
literaturze; obrazu dziecka w literaturze
d) Jan Kochanowski,
Psałterz
Dawidów – jako poetycka parafraza pieśni biblijnych oraz wyraz postawy
humanizmu chrześcijańskiego
- psalm, cechy gatunkowe (podniosły liryczny utwór
religijny, wywiedziony z Biblii)
- tematyka: wyróżnia się psalmy
dziękczynne, błagalne, pokutne i w zależności od tego obrazują one relacje
między człowiekiem a Bogiem, który nie jest surowym Sędzią, a Stwórcą pełnym miłosierdzia
dla ludzi
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: wizerunku Boga w literaturze; relacji między
człowiekiem a Bogiem; renesansowego humanizmu chrześcijańskiego.
e) William Szekspir,
Makbet
- dramat szekspirowski, cechy gatunku (odrzucenie
zasady trzech jedności, rezygnacja z chóru, podział na akty i sceny, odrzucenie
zasady decorum, wprowadzenie scen zbiorowych, fantastyki, nastroju grozy (rola
przyrody), pogłębiona indywidualizacja bohaterów)
- tematyka: zbrodnia na szczytach władzy (w
aspektach: psychologicznym, moralnym, politycznym), jej mechanizmy i
konsekwencje.
Żądny władzy szkocki rycerz arystokrata, Makbet,
któremu trzy wiedźmy przepowiedziały obiecującą przyszłość, zabija króla Dunkana
i zasiada na jego tronie. Działa przy wsparciu żony, Lady Makbet. Wskutek obaw
o zdemaskowanie i utratę korony królewskiej, popełnia kolejne zbrodnie, staje
się tyranem. Synowie królewscy zmobilizują siły poza granicami kraju i ruszą na
Makbeta, który osamotniony przez poddanych i żonę (samobójczynię), opętany
żądzą władzy i ogłupiony przez wiedźmy, poniesie klęskę i śmierć.
- bohaterowie: Makbet, Lady Makbet, król Dunkan,
Malkolm, Donalbein, Banko, Makduf
- ważniejsze problemy: studium zbrodni i zbrodniarza (analiza
mechanizmów prowadzących do zbrodni człowieka niegdyś szlachetnego, prawego, nadmiernie
ambitnego, zmieniającego się w tyrana, podejrzliwego okrutnika, siejącego
terror, odpowiedzialnego za rozlew krwi tysięcy niewinnych ludzi, i analiza
upadku zbrodniarza, który nie udźwignął ciężaru swoich zbrodni i strachu przed ich
konsekwencjami); człowiek i jego natura (uniwersalny problem ścierania
się dobra i zła w człowieku, wyborów dokonywanych pod wpływem ludzkich słabości
i skutków tych decyzji); Lady Makbet
jako kobieta fatalna (postać nie tylko wspólniczki zbrodni, ale jej głównej
inicjatorki i siły napędowej, która nie przewidując rozmiaru zbrodni, poniesie
klęskę pierwsza); theatrum mundi (czy
życie jest spektaklem, a człowiek marionetką w rękach losu? Czy Makbetowi ktoś
wyreżyserował życie, czy też on sam o nim decydował?)
- zagadnienia do wykorzystania w wypowiedziach na
temat: zbrodni i zbrodniarza; portretu władcy; portretu tyrana; winy i kary; żądzy
władzy; świata jako teatru; fatum; cech dramatu szekspirowskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)