1.
Ramy chronologiczne i nazwy
epoki:
- lata 80. XVII w. – koniec wieku XVIII
(Europa); lata 40. XVIII w. – lata 20. XIX w. (Polska)
- oświecenie – światłem rozumu mroku
ciemnoty, zacofania, zabobonu
2. Ważniejsze
wydarzenia historyczne (patrz
wydarzenia schyłku baroku oraz: 1787 – uchwalenie Konstytucji Stanów
Zjednoczonych Ameryki; 1789-1799 –
rewolucja francuska; 1764-1795 –
panowanie ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego; 1772 – I rozbiór Polski; 1788-1792 – obrady Sejmu
Czteroletniego; 1793 – II rozbiór
Polski; 1795 – III rozbiór Polski; 1815 – utworzenie Królestwa Polskiego
3.
Kluczowe pojęcia:
-
racjonalizm – rozum jako
najskuteczniejsze narzędzie poznawania rzeczywistości (zanegowanie religii jako
podstawy wiedzy o świecie, odrzucenie autorytetu Kościoła w sprawach nauki)
-
sensualizm – świat można
skutecznie poznawać za pośrednictwem zmysłów
- empiryzm – poznawanie świata ułatwiają
eksperymenty, doświadczenia
- utylitaryzm – użyteczność: w zaspokajaniu potrzeb
własnych należy uwzględniać dobro społeczne, pożytek dla innych ludzi
-
deizm – przekonanie, że Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje
w jego istnienie
- ateizm – odrzucanie istnienia Boga
4.
Filozofia i
myśl społeczno-polityczna (odwrót od teocentryzmu, epoka filozofów, rozumu, dynamicznych
przeobrażeń społecznych, politycznych, nauki, literatury, sztuki)
-
empiryzm (John Lock) – tabula rasa; doświadczanie jako podstawa poznania
-
powrót do natury (Jean Jacques Rousseau) – negowanie
wartości cywilizacji, postępu, nauki i propagowanie powrotu do natury;
uzależnianie oceny człowieka od jego moralności, nie od rozumu
-
liberalizm (Wolter) – moralność wyrasta z prawa naturalnego
(wynikającego z natury i rozumu człowieka), niezależnie od wyznawanej religii;
naprawa świata powinna stanowić cel życia każdego człowieka
5.
Sztuka epoki
oświecenia (pod znakiem różnorodności)
- nurt klasycystyczny: powrót do estetyki antycznej – regularność, symetria,
uporządkowanie, ład, harmonia; tematyka mitologiczna i historyczna, portrety,
akty, widoki miast; naśladowanie wzorów antycznych w rzeźbie i architekturze;
twórcy – Antonio Canova, Bernardo Belotto
- nurt rokoko: lekkość, dekoracyjność, asymetria, wyrafinowanie, egzotyzm;
tematyka mitologiczna, dworska, pasterska; w rzeźbie i architekturze ozdobność,
elegancja, dynamika
- sentymentalizm:
lekkość, dekoracyjność,
nastrojowość; motywy przyrodnicze, pasterskie, ludowe, pejzaże wiejskie
6.
Literatura,
jej cechy i wybitni przedstawiciele:
-
dydaktyzm – uczyć i
wychowywać odbiorcę
- literatura jako narzędzie przekazu idei, pożądanych postaw i wzorów epoki (racjonalizm, tolerancja
religijna, walka z ciemnotą i przywilejami kleru)
- piśmiennictwo jako sojusznik w dziele reformowania społeczeństwa i państwa
(krytyka feudalizmu, propagowanie
haseł rewolucji francuskiej: wolności
i równości wszystkich ludzi)
- mecenat królewski jako początek państwowej opieki
nad rozwojem kultury narodowej
- rozwój rynku czasopiśmienniczego: „Monitor”, „Zabawy Przyjemne i Pożyteczne” –
jako pisma wspierające reformowanie
państwa i edukację społeczeństwa w
duchu idei oświeceniowych; jako płaszczyzna rozwoju publicystycznych gatunków literackich
- nurty literackie: klasycyzm – korzystanie z wzorców i form antycznych
(przejrzystość, ład, harmonia), powrót do zasady trzech jedności w utworach
dramatycznych, do zasady stosowności i mimetyzmu; tematyka: zacofanie i
konserwatyzm, brak poszanowania dla wartości narodowych i hołdowanie cudzoziemskim
modom, propagowanie oświeceniowych wzorców i nowoczesnych postaw obywatelskich,
tematyka patriotyczna, obyczajowość, przywary ludzkie; sentymentalizm – skupienie na sferze uczuć, przeżywania i
bliskim związku człowieka z naturą; człowiek wrażliwy, czuły, skłonny do refleksji
jako bohater literacki; tematyka: miłosna, przyroda w ujęciu
upiększonym, idealizowane bytowanie na wsi
- twórcy: Europa - Wolter (Kandyd), Jean Jacques Rousseau (Nowa
Heloiza), Denis Diderot (Kubuś Fatalista i jego pan, Wielka encyklopedia francuska), Jonathan Swift (Podróże Guliwera); Polska
– Ignacy Krasicki (bajki, satyry, Monachomachia),
Julian Ursyn Niemcewicz (Powrót posła), Franciszek Zabłocki (Fircyk w
zalotach)
7.
Ważniejsze wzorce i antywzorce osobowe oświecenia
a) bohaterowie pozytywni
- bohater
oświecony (racjonalista, postępowy, patriota, nowoczesny obywatel: Do króla, Ignacy Krasicki)
- bohater
sentymentalny (wrażliwy, uczuciowy, melancholijny, miłośnik przyrody: Laura i Filon, Franciszek Zabłocki)
- oświecony
sarmata (kultywujący tradycję, reformowalny patriota: Powrót posła, Jan Ursyn Niemcewicz)
b) bohaterowie negatywni
- żona
modna (postać próżna, niewolniczo przywiązana do mody wg wzorców
francuskich, zainteresowana wyłącznie zabawą i zbytkiem: Żona modna, Ignacy Krasicki)
- fircyk
(postać bezrefleksyjna, próżniak, lekkoduch, modniś: Fircyk w zalotach, Franciszek Zabłocki)
8.
Popularne motywy literackie epoki
- ojczyzna, patriotyzm: troska o państwo, idee jego
reformowania, wskazywanie wad narodowych i kierunków naprawy Rzeczypospolitej,
wzorce osobowe patriotów (I. Krasicki, J.U. Niemcewicz, J. Wybicki)
- podróż i utopijne wizje państwa: nieprawdopodobne wyprawy,
prowadzące do egzotycznych krain, utopijnych państw, zamieszkiwanych przez
szczęśliwe społeczeństwa – jako wyraz tęsknoty za organizacją państw wg zasad
równości, sprawiedliwości społecznej, idei oświeceniowych (J. Swift, I.
Krasicki)
- miłość
– sercowe, szczęśliwie sfinalizowane, perypetie kochanków, zwykle w
okolicznościach i z udziałem natury (F. Zabłocki)
- arkadia
– (patrz motywy epoki odrodzenia) (F. Zabłocki)
9. Ważniejsze
teksty literackie oświecenia:
twórczość Ignacego Krasickiego
a)
Hymn do miłości ojczyzny
- hymn – cechy: podniosła pieśń wychwalająca bóstwo,
niezwykłego bohatera, idee lub wartości; styl patetyczny, uroczysty
- tematyka,
problematyka – przykład liryki
patriotycznej, podkreślającej najwyższą wartość miłości do ojczyzny, dla której
nie tylko warto poświęcić dobra materialne, ale też cierpieć i ofiarować życie
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: motywu patriotyzmu w literaturze
b)
bajki
- bajka – cechy: krótki utwór wierszowany lub pisany
prozą, o charakterze dydaktycznym. Pod postacią zwierzęcych (zwykle) bohaterów
i relacji między nimi, skrywa się uniwersalna prawda o ludziach: ich
charakterach, przywarach, stosunkach wzajemnych, życiu społecznym.
- tematyka
– wynika z zagadnień moralnych, psychologicznych, np. tchórzostwo a odwaga (Szczur i kot, Malarze), politycznych,
np. wolność a niewola (Ptaszki w klatce), filozoficznych,
np. bierne przemijanie a poszukiwania sensu życia, albo obraz świata i ludzi w
nieupiększonym ujęciu (Wstęp do bajek), społecznych np.
relacje między silnym, a słabym (Jagnię i wilcy), obyczajowych, np.
hipokryzji (Dewotka). Podejmowana tematyka ma ujęcie satyryczne, prześmiewcze,
ironiczne, dowcipne, co łagodzi ich pesymistyczną wymowę
- kompozycja
– bajki epigramatyczne: maska zwierzęca, zwięzłość, lapidarność, kontrasty,
zaskakująca puenta; bajki narracyjne: utwory dłuższe, o rozbudowanej
fabule, elementach dramatycznych (dialogi), konstruowane zgodnie z ideą
racjonalizmu i klasycznymi wzorcami literackimi (przejrzystość, precyzja,
oszczędność środków wyrazu), bohaterami są ludzie, przedmioty
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: dydaktyzmu literatury; wad ludzkich; relacji
międzyludzkich i mechanizmów życia społecznego
c)
satyry
- satyra – cechy: swobodnie skomponowany utwór
wierszowany o gawędziarskim charakterze i wymowie dydaktycznej, wymierzony w
ludzkie wady, postawy, określone środowiska społeczne
- tematyka
– wynika z zagadnień obyczajowych, społecznych, np. ośmieszanie narodowych i
ludzkich przywar, piętnowanie bezmyślnego podążania za modami cudzoziemskimi (Pijaństwo,
Żona
modna); politycznych doby polskiego oświecenia, np. krytyka
konserwatyzmu politycznego (Do króla)
d) Monachomachia –
poemat heroikomiczny
- poemat heroikomiczny –
cechy: parodiuje epos bohaterski, zderzając błahą treść ze wzniosłą formą – sytuacje
mało ważne opisane są z użyciem wyszukanych, patetycznych środków
stylistycznych, co daje efekt żartobliwej heroizacji i ośmieszenia bohaterów i
wydarzeń, a także ośmieszenia podniosłego stylu narracji
- kompozycja
– sześć pieśni złożonych z 8-wersowych strof 11-zgłoskowych; wydarzenia na 2
planach – ludzkim i boskim; porównania homeryckie o
wydźwięku komicznym; obecność parodii, ironii, dowcipu słownego, humoru sytuacyjnego
- tematyka,
problematyka – fikcyjna wojna mnichów z klasztorów dominikanów i karmelitów
stała się pretekstem do skierowania ostrza satyry Krasickiego przeciwko próżniaczemu
życiu, ciemnocie, łakomstwu i pijaństwu, obecnym w tzw. zakonach żebraczych, a jednocześnie
przeciwko sarmackiemu zacofaniu i niechęci do nauki
- zagadnienia do wykorzystania w wypowiedziach na
temat: parodii eposu bohaterskiego; satyry społecznej; krytyki kleru w
literaturze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)