1.
Ramy chronologiczne i nazwy
epoki:
- koniec XVI w. – lata 40.-50. XVIII
(Europa, Polska)
- barocco (wł.): perła o nieregularnym kształcie; dziwność, nietypowość,
nadmierna ozdobność
2. Ważniejsze
wydarzenia historyczne (patrz wydarzenia schyłku renesansu oraz: 1545
– 1618 - kontrreformacja, 1573 - królowie elekcyjni w Polsce, 1618 – 1648 - wojna trzydziestoletnia, 1655 -potop szwedzki)
3.
Kluczowe pojęcia:
-
kontrreformacja – zwalczanie reformacji przez Kościół
katolicki, poprzez system oświaty katolickiej (zakon jezuitów) i misję odzyskiwania/pozyskiwania wyznawców, ale też
poprzez prześladowania innowierców/heretyków
(tortury, wyroki śmierci, odbieranie majątków, cenzura – święta inkwizycja), rzezie na tle religijnym.
-
teatralizacja życia
– nadawanie cech rytuału, spektaklu, czynnościom nie tylko odświętnym (śluby,
pogrzeby), ale też codziennym (makijaże, peruki, stroje, dekorowanie
przestrzeni – pełne przepychu).
- metafizyka – zwrot ku duchowości jako wynik
zagubienia, lęków, poczucia osamotnienia w niespokojnej epoce, objawiający się
mistycyzmem, poszukiwaniem Boga, pogardą dla doczesności.
-
sarmatyzm – bezpodstawna
wiara w pochodzenie polskiej szlachty od starożytnego ludu wojowniczych
Sarmatów. Zalety sarmackie uległy przemianie w wady: megalomanii narodowej, ksenofobii,
konserwatyzmu, powierzchownej religijności, nietolerancji religijnej, nieuctwa,
ciemnoty umysłowej, warcholstwa, pieniactwa, umiłowania przepychu, braku umiaru
(obżarstwo, pijaństwo). Sarmatyzm - jedna z przyczyn chylenia się państwa ku
upadkowi, ku zaborom.
4.
Filozofia
(odwrót od antropocentryzmu, ku teocentryzmowi)
-
spirytualizm, mistycyzm –
św. Teresa: świat materialny jest złudny, prawdziwą jest wyłącznie
rzeczywistość duchowa; postulaty życia zakonnego, pokuty, ascezy, kontemplacji,
mistycznego doświadczania Boga
- kartezjanizm,
racjonalizm - Kartezjusz: Myślę,
więc jestem; umysł jako najskuteczniejsze narzędzie
poznawania rzeczywistości; wątpliwość jako punkt wyjścia zmiany, postępu; świat
jest być może rzeczywistością śnioną przez człowieka
-
sceptyzm – Pascal: człowiek jest
istotą wątłą, ale jedyną myślącą wśród innych istot; wiara jest skuteczniejszą
metodą odkrywania prawdy, niż rozum
5.
Sztuka
baroku
- rezygnacja
z (obowiązujących w antyku i renesansie) wyznaczników klasycznego kanonu piękna: umiar, prostota, harmonia,
proporcjonalność, jasność, przejrzystość, mimetyzm
- fascynacja
niezwykłością, wyrafinowaniem, efektownością,
tajemniczością, nastrojem niepokoju,
stąd stosowanie: zaburzonych proporcji, nieregularności, przesady, nadmiaru,
dysharmonii, kontrastów, światłocienia, deformacji
- obszary tematyczne: przemijanie, niepewność istnienia, kruchość
człowieka, marność doczesności, relacje między człowiekiem a Bogiem
(metafizyka)
- cechy architektury: przepych architektoniczny, bogate, zróżnicowane,
wieloelementowe zdobnictwo, monumentalizm; dynamiczny rozwój budownictwa
sakralnego i świeckiego, wzbogacanych o ogrody, fontanny, place; twórcy: Giovanni Bernini, Francesco Borromini
- cechy malarstwa: operowanie światłocieniem, kontrastem, dynamizm i
asymetria kompozycji, iluzja; motywy: religijne, mitologiczne, alegorie i
symbole wyrażające marność doczesności, przemijanie; rozwój malarstwa
portretowego (portret trumienny), pejzażowego, martwej natury, scen
rodzajowych; artyści: Caravaggio, Rembrandt, Peter Paul Rubens
- cechy rzeźby: ekspresja, dynamizm postaci, monumentalizm, drapowanie fałd
szat; artyści: Lorenzo Bernini
6.
Literatura,
jej cechy i wybitni przedstawiciele:
-
wielość kierunków artystycznych i tematyki
-
refleksyjność:
zainteresowanie ludzkim życiem – jego kruchością i nietrwałością z jednej
strony, potrzebą uciech ze strony drugiej
-
konceptualizm:
poszukiwanie zaskakujących, oryginalnych rozwiązań, pomysłów (konceptów), na
których wspiera się utwór
-
kontrastowanie:
zestawianie przeciwieństw, operowanie kontrastami
-
wyrafinowanie językowe: bogactwo
środków stylistycznych i obrazowania
-
nurty literackie epoki: manieryzm (doskonałość formalna utworu,
harmonia jego elementów), marinizm
(doskonałość formalna utworu, popis kunsztu pisarskiego, wirtuozerii
poetyckiej, miłość dworska), konceptyzm (oryginalność, niezwykłość
pomysłu poetyckiego, zaskakująca odbiorcę, szokująca go), poezja metafizyczna (wyraz myśli filozoficznej, rozważań metafizycznych,
duchowych, religijnych)
-
twórcy: Molier (Europa); Mikołaj Sęp Szarzyński, Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Jan Chryzostom Pasek, Wacław Potocki (Polska)
7.
Ważniejsze wzorce osobowe baroku
- sarmata
wyidealizowany: patriota, miłośnik tradycji, gościnny, dumny, honorowy,
bogobojny, tolerancyjny (W. Potocki, Nierządem
Polska stoi …)
- sarmata
„nie upiększany”: wysoka samoocena, chełpliwość, skłonność do
awanturnictwa, brak umiaru w korzystaniu z uciech życia, fanatyzm religijny i
ksenofobia, ograniczone horyzonty myślowe, niechęć do doskonalenia się (J. CH.
Pasek, Pamiętniki)
- dworzanin:
wykształcony, elokwentny, posiadający nienaganne maniery, obeznany z etykietą
dworską, szarmancki wobec kobiet, flirciarz i zalotnik dworski (D. Naborowski, Na oczy królewny angielskiej, J. A.
Morsztyn, Do trupa)
- żołnierz-patriota:
gotowy do poświęceń obrońca ojczyzny, świadomy i światły obywatel, szanujący
tradycję i wiarę, wzorowy gospodarz (J. CH. Pasek, Pamiętniki)
8.
Popularne motywy literackie epoki
-
vanitas: vanitas vanitatum et omnia vanitas - marność nad marnościami i
wszystko marność (krótkotrwałość życia, ulotność, przemijanie, marność
doczesności; przechodzenie zmysłowego piękna w rozkład, zgniliznę,
unicestwienie; dystans do wszystkiego, co doczesne, z jednoczesną potrzebą
radosnego przeżycia tego, co krótkotrwałe; skupienie na drodze do zbawienia
poprzez ucieczkę od pokus, szatana): Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V O nietrwałej miłości rzeczy świata
tego
- Bóg (potrzeba powrotu do pokornej religijności i
poszukiwania wewnętrznego spokoju w modlitwie, kontemplacji religijnej; powrót
do wizerunku Boga, jako surowego, zdystansowanego, budzącego lęk; tragizm
człowieka nie znajdującego odpowiedzi na najważniejsze pytania, wznoszone do
Boga): Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonety I, IV,
V
- miłość dworska (poezja kunsztowna, wirtuozerska,
chwaląca życie dworskie, flirty, zaloty, urodę i zalety dam dworu –
magnackiego, książęcego, królewskiego; biegłość w sztuce słowa, popisy
erudycji, konceptu): Jan Andrzej Morsztyn, O
swej pannie, Daniel Naborowski, Na
oczy królewny angielskiej
- życie szlacheckie, ziemiańskie, żołnierskie (wyidealizowane realia życia szlachty, jej
obyczajów, mentalności, przygód wojennych): Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki
9.
Ważniejsze teksty literackie baroku
a)
Mikołaj
Sęp Szarzyński, Sonety –
jako doskonałe dokonania poezji
metafizycznej polskiego baroku
- sonet, cechy gatunkowe – kunsztowny utwór liryczny, 14-wersowy, 4 strofy (2 4-wersowe,
opisowe, 2 3-wersowe, refleksyjne), o ścisłym układzie rymów; u Sępa 3 strofy
4-wersowe i 1 dwuwersowa z funkcja puenty
- tematyka (światopogląd baroku): zmienność, krótkość życia, ziemskie błądzenie
człowieka, pełne niepokoju refleksje nad ziemskimi ułudami i pokusami, walka
między grzesznym ciałem, a wieczną duszą człowieka, rozważania nad drogą
zbliżającą człowieka do Boga
- środki artystyczne (zróżnicowane, sugestywne, bogate,
konceptualne): przerzutnie, inwersje, antytezy, paradoksy, pytania retoryczne, oksymorony
- ważniejsze problemy: człowiek pełen
niepokoju i rozterek, zagubiony w świecie, poszukujący Boga, świadomy swych
słabości i skłonności do ulegania ułudzie życia i grzechowi, z którymi zmagania
przywracają mu godność
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: porównania światopoglądu człowieka renesansu i baroku;
natury człowieka; relacji człowiek – Bóg
b)
Jan
Andrzej Morsztyn, Kanikuła,
Lutnia – jako szczytowe osiągnięcia polskiej poezji dworskiej
-
epigramaty (aforyzmy), erotyki, sonety
-
tematyka: uroda kobieca, zalety niewieście,
tęsknota za ukochaną, smutek odrzucenia, zabiegi o miłość, nieszczęśliwa
miłość, flirty, zaloty dworskie
- środki artystyczne (zróżnicowane, sugestywne, bogate,
konceptualne): przerzutnie, inwersje, kontrasty, paradoksy, pytania retoryczne,
oksymorony, hiperbole, symbolika miłosna
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: motywu miłości w literaturze; konwencji liryki epoki
baroku
c)
Molier,
Świętoszek
– jako krzywe zwierciadło ludzkich
przywar i negatywnych zjawisk społecznych
- komedia
obyczajowa, komedia charakterów,
komedia intrygi, cechy gatunkowe – gatunek dramatyczny, ośmieszający
określone środowisko społeczne – stosunki, zachowania, uznawane wartości,
bohaterów - reprezentujących uniwersalne typy psychologiczne, na tle misternej
intrygi prowadzącej do określonych celów
- tematyka: w domu francuskiego
mieszczanina, Orgona, pojawia się (sprowadzony przez niego) Tartuffe (Świętoszek),
który stopniowo, manipulując gospodarzem fałszywą pobożnością, przejmuje
panowanie w domu, wkrótce przygotowując się do ślubu z córką Orgona, zrozpaczoną
tym Marianną. Rodzina Orgona, która poznała się na Świętoszku, zaczyna być
przez niego traktowana wrogo. Świętoszek triumfuje i dopiero intryga żony
Orgona, Elmiry, która decyduje się przyjąć przykre jej zaloty Świętoszka,
ukazuje Orgonowi (obserwującego scenę zalotów z ukrycia) hipokryzję i
bezwzględność Tartuffe’a, który oprócz podłości wobec Elmiry i dzieci Orgona,
był także bliski przejęcia ich majątku, do czego jednak szczęśliwie nie
dochodzi
- problematyka: demaskowanie i piętnowanie odpychających wad ludzkich – obłudy, zakłamania, ale też dewocji, naiwności, na
której żerują oszuści; ośmieszanie
ówczesnej obyczajowości i
patriarchalnych stosunków rodzinnych
(pozycja dzieci, kobiet)
- zagadnienia do wykorzystania w
wypowiedziach na temat: ponadczasowości wad ludzkich; mieszczańskiego systemu
wartości; relacji miedzy rodzicami i dziećmi; satyry jako narzędzia krytyki i
naprawy świata.
bardzo pomocne dzięki Tobie zdałam sprawdzian :)
OdpowiedzUsuńSuper! Nawet nie wiesz, jak się cieszę. Gratulacje!
OdpowiedzUsuń