1. Podstawowe
informacje nt. współczesności
a)
Ramy czasowe, nazwa epoki
b)
Dwubiegunowość w rozwoju Europy, w latach
1945-1989 (pojęcia: żelaznej kurtyny, zimnej wojny, odwilży, opozycji
demokratycznej, drugiego obiegu wydawniczego; wydarzenia: Praskiej Wiosny, Jesieni
Ludów)
c)
Przemiany społeczne i kulturowe po 1989 r.
2. PRL
(Polska Rzeczpospolita Ludowa) i III Rzeczypospolita – historia ważniejszych
przemian
3. Obraz
życia codziennego ludzi w ostatnich dziesięcioleciach
4. Kierunki
myśli filozoficznej doby współczesności (egzystencjalizm)
5. Sztuka
współczesna
a) Ważniejsze
kierunki artystyczne, ich cechy i przedstawiciele (abstrakcyjny ekspresjonizm,
postmodernizm, nowy realizm, minimalizm, pop-art., hiperrealizm, street-art.)
b) Ważniejsze
formy sztuki współczesnej (asamblaż, instalacja, happening, performance, sztuka
mediów)
c) Postmodernizm
w architekturze
6. Wprowadzenie
do literatury doby współczesności
a) Nowe
tendencje w literaturze światowej (rozkwit poezji śpiewanej, nowa powieść, teatr
absurdu, literatura iberoamerykańska i realizm magiczny, proza realistyczna,
rozwój science fiction, fantasy, powieści kryminalnej)
b) Kształt
powojennej literatury polskiej (pokolenie porażonych
śmiercią, socrealizm), jej przemiany (poezja: intelektualna, lingwistyczna,
bardów, bruLionu; proza: behawioralna, egzystencjalna,
psychologiczno-obyczajowa, historyczna, literatura faktu, fantastyka naukowa,
fantasy; dramat: groteska) i przedstawiciele
7. Twórczość
wybitnych polskich poetów współczesności (interpretacja i analiza)
a) Tadeusz
Różewicz (Ocalony)
b) Czesław
Miłosz (Moja wierna mowo)
c) Zbigniew
Herbert (Apollo i Marsjasz, Przesłanie Pana Cogito)
d) Wisława
Szymborska (Monolog dla Kasandry, Obmyślam świat)
e) Ewa
Lipska (Dyktando)
f) Stanisław
Barańczak (Określona epoka, Wypełnić czytelnym pismem)
8. Wybitni
prozaicy i dramatopisarze epoki współczesności
a) Gustaw
Herling-Grudziński (Wieża –
szkatułkowe opowiadanie o samotności i cierpieniu niezawinionym)
b) Sławomir
Mrożek (Tango – jako uniwersalny
dramat o rzeczywistości i relacjach międzyludzkich, jako parabola polityczna)
c) George
Orwell (Rok 1984 – wizja państwa
totalitarnego, antyutopia)
d) Albert
Camus (Dżuma – obraz postaw wobec
zła, w kontekście kluczowych pojęć filozofii egzystencjalnej, powieść jako
parabola)
9. Między
perswazją a manipulacją
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)