W Zbrodni i Karze Dostojewski kunsztownie zespolił w spójną całość rozmaite wątki: społeczny, filozoficzny, psychologiczny, kryminalno-detektywistyczny. Obraz świata przedstawionego w tym utworze wyrasta z wiedzy pisarza na temat życia w XIX-wiecznym Petersburgu, nękanym poważnymi problemami społecznymi, a wynika z poetyki realizmu. Stąd bardzo drobiazgowe opisy wszelkich przestrzeni (zamkniętych – mieszkania, pokoje, traktiernie, podwórza i otwartych – place, ulice, zaułki), a także postaci. Opisy mają często charakter naturalistyczny: zachowując zasadę prawdopodobieństwa, Dostojewski stosuje fotograficzną dokładność, nie unika przy tym brzydkich, czasem odrażających i drastycznych szczegółów, a penetrowane przez niego zjawiska, rzeczy, realia - stają się niejednokrotnie znakiem ukrytych sensów.
Zbrodnia i Kara jest przede wszystkim powieścią psychologiczną. Dostojewski dokonał w niej nowoczesnej, jak na współczesne mu czasy, analizy psychiki człowieka, którego osobowość popycha do zbrodni. Drobiazgowo ukazał jego życie wewnętrzne – wyobrażenia, przeżycia, obsesje, sposób odczuwania i reagowania na świat zewnętrzny. Przeanalizował też motywy postępowania postaci, rozważał czynniki zbrodni i argumentację, która ją wywołała. Wiele uwagi poświęcił autor również psychice bohaterów dalszoplanowych. Stąd znaczną część utworu zajmują opisy emocji i stanu psychicznego postaci, znajdujących się w określonych sytuacjach społecznych.
Psychologizm
Zbrodni i Kary sprzęga się z jej polifonicznością (wielogłosowością). Narrator nie jest wszechwiedzący, nie wypowiada kategorycznych opinii. Zamiast nich
snuje przypuszczenia, a jego komentarz
ograniczony jest do minimum. Brakuje też jednoznacznej oceny postaci. Istnieją tylko stanowiska zajmowane wobec siebie nawzajem przez bohaterów. To utrudnia identyfikowanie
się odbiorcy i z narratorem, i z którymkolwiek z bohaterów. W zamian czytelnik wchłania
różnorodne informacje, które umożliwiają mu uformowanie własnych opinii.
Polifonię Zbrodni i Kary Dostojewski uzyskuje
poprzez zastosowanie zróżnicowanych technik narracyjnych: przytacza rozważania postaci, ich monologi wewnętrzne, stosuje mowę pozornie zależną. Dochodzi wówczas nie tylko do rozmaitych polemik, ale też do sporów bohatera z samym sobą, do zadawania sobie pytań i
odpowiadania na nie, do konfrontowania sprzecznych
myśli i idei, do eksponowania konfliktu racji. Cennym składnikiem
polifoniczności Zbrodni i Kary są również
sny, omamy, halucynacje bohaterów (Raskolnikow, Swidrygajłow). One również powiązane są z ich egzystencjalnymi doświadczeniami: tak ściśle, że czytelnik czasem dość późno zauważa, iż ma do czynienia
z rzeczywistością oniryczną. Sny i
widzenia skutecznie uzupełniają portrety psychologiczne postaci.
Omówione techniki powodują, że powieść polifoniczna odkrywa przed
czytelnikiem ukrytą sferę życia
bohatera – system rozumowania, refleksje, sposób odczuwania, projekcje senne – i pozwala
śledzić ich ewolucję. W Zbrodni i Karze przybiera
ona kierunek ku dobru: jesteśmy świadkami procesu przezwyciężania zła, w
trakcie którego zbrodnicza teoria ugina się pod siłą moralności najgłębszej i
najsłuszniejszej, wynikającej z wiary. Wielogłosowość w powieści umożliwia pisarzowi
przekaz tego procesu bez uproszczeń i nachalnego dydaktyzmu – co nadaje utworowi walor powieści wybitnej.
Wszystkie teksty na tej stronie są mego autorstwa.
Nie zezwalam na ich kopiowanie i publikowanie bez mojej zgody.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentuj zachowując zasady kultury - jeśli zechcesz je lekceważyć, Operator połączeń międzyplanetarnych odeśle cię w kosmiczny niebyt:)